Analyse

ZOE, het duurste bemanningslid aan boord van de MSC Bellissima

Door Patrick Parez – Senior Cruise Editor

De grootste technologische innovatie aan boord van de eerder deze maand gelanceerde MSC Bellissima is ongetwijfeld ZOE, ’s werelds eerste virtuele persoonlijke cruise-assistent.  ZOE, genoemd naar de dochter van Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van MSC Cruises, is een met stem bediende, artificiële intelligentie ten dienste van de passagiers, staat in elke kajuit en begrijpt maar liefst zeven talen. Dankzij haar vergevorderde stemherkenning kan elke gast louter met zijn stem de gewenste informatie opvragen of opdrachten geven.

ZOE begrijpt en beantwoordt achthonderd vragen over de cruise en de dienstverlening en begeleidt of suggereert gasten bij het boeken van diensten waarvoor zij vroeger naar de receptie moesten. Volgens Luca Pronzati, MSC’s Chief Business Innovation Officer, is ZOE een ware primeur in de cruisewereld en een sprekend voorbeeld van hoe MSC Cruises het voortouw neemt op het vlak van innovatieve top-technologie ten dienste van haar gasten.

Ok ZOE!

De bediening is kinderspel. Het volstaat om simpelweg ‘Ok ZOE’ te zeggen om het systeem te activeren. Op vragen waarop de assistent geen antwoord weet, zal ZOE de gast doorverwijzen naar de receptie. Voor vragen die een verdere actie van de passagier vergen, is het hotel management systeem gekoppeld aan de interactieve televisie in de kajuit. ZOE kan tekst op de cabine-tv omzetten en vervolgens weer transformeren naar gesproken boodschappen. Bovendien is deze artificiële intelligentie in staat om bij te leren en te evolueren.

ZOE toont veel gelijkenis met de persoonlijke spraakassistenten die je vindt op de smartphone met Siri, de virtuele assistent van Apple of de Google Assistent. Een belangrijk verschil is evenwel dat deze artificiële intelligentie geen gebruik maakt van cloudgebaseerde programma’s, maar via een kabel is verbonden met het informatiesysteem op het schip. Op die manier is ZOE niet onderhevig aan de kwaliteit van het wifi-netwerk en is ze in alle omstandigheden bereikbaar. ZOE is eveneens gekoppeld aan de reservatie van de klant in die bepaalde kajuit. Dit betekent dat de persoonlijke assistent de taal spreekt die op de reservatie voorkomt. Een voordeel of een nadeel? Als de reservatie in het Frans is gebeurd, zal ZOE niet kunnen antwoorden op Engelstalige vragen. ZOE heeft ook een bluetooth-functie. Zo kunnen de gasten via deze box hun eigen muziek beluisteren in de kajuit of suite.

CEO Gianni Onorato noemt ZOE het duurste bemanningslid aan boord van de MSC Bellissima. Aan de ontwikkeling van deze virtuele cruise-assistent hebben MSC Cruises, Harman Connected Services en Samsung Electronics anderhalf jaar gewerkt. Volgens Luca Pronzati, MSC’s Chief Business Innovation Officer, heeft de rederij bij diverse technologiebedrijven aangeklopt, maar kon uiteindelijk alleen Harman, een 100% dochteronderneming van Samsung Electronics, de gewenste oplossing aanreiken. Het bedrijf is al jaren bezig met spraakgestuurde technologie en leverde diverse end-to-end solutions voor de autosector met merken als Tesla, Ferrari, BMW of Mercedes, maar eveneens voor respectabele namen als Amazon, Google en Microsoft.

MSC for Me

ZOE spreekt zeven talen (Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Duits, Portugees en Mandarijns) en verstaat 31 accenten of regionale verschillen. Het Amerikaans accent verschilt namelijk van het Britse Engels en de Canadezen praten helemaal anders dan de Fransen. Om al deze talen en uitspraken in het systeem in te voeren, werden aan boord van het schip meer dan 300 uren opgenomen en meer dan 3.000 testen uitgevoerd. Alles samen gebeurden er meer dan 3 miljoen opnames. MSC Cruises wilde niet over één nacht ijs gaan. Pronzati legde uit dat in de kajuit wel 40 mogelijke posities werden uitgetest om zo de locatie te vinden waar ZOE’s ingebouwde microfoon het best reageerde op de stem.

ZOE luidt de tweede fase in van MSC for Me die de rederij in 2017 lanceerde voor de MSC Meraviglia. Via deze app kunnen gasten al vóór de cruise inchecken of reservaties maken, interactieve plannen bekijken, hun cruise organiseren en hun persoonlijke agenda bijhouden. MSC for Me laat intussen eveneens toe om familieleden en vrienden te lokaliseren op het schip. Deze functie is interessant voor de ouders die op die manier steeds weten waar hun kinderen zich bevinden. Dat laatste gebeurt via de MSC for Me-polsbandjes.

Gianni Onorato: “Met deze baanbrekende technologie kunnen we onze reizigers een geconnecteerde ervaring garanderen die hun cruise naar een hoger belevingsniveau tilt.” De virtuele agent zal te vinden zijn op alle toekomstige MSC-schepen te beginnen met de MSC Grandiosa die in november 2019 in de vaart komt en de MSC Virtuosa die volgend jaar de vloot vervoegt. Retroactief zullen in de nabije toekomst de MSC Seaside en MSC Seaview worden uitgerust met deze digitale butler.

© foto’s MSC Cruises/Travel Magazine

Comments