Cruise

Zal Norwegian Cruise Line de coronacrisis overleven?

Er hangen dreigende wolken boven Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH). De moedermaatschappij van Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises verwacht zowel het eerste kwartaal als het volledige boekjaar 2020 negatief te eindigen. Door de coronacrisis komt er geen geld binnen, terwijl de maatschappij maandelijks circa 150 miljoen euro moet spenderen om haar vloot klaar te houden voor een mogelijke heropstart van de activiteiten. Daarbovenop komt nog dat de helft van de klanten een terugbetaling van de geannuleerde cruiseboekingen vraagt. Om tot het voorjaar 2021 te overleven, heeft NCLH een extra 2 miljard euro nodig. Dinsdagavond kwam alvast het nieuws dat de durfkapitalist L Catterton  400 miljoen USD investeert in de maatschappij.

De nummer 3 in de cruisewereld stuurde dinsdag een waarschuwing de wereld in waarin ze niet uitsluit dat ze de boeken zal moeten neerleggen bij gebrek aan financiële middelen. De maatschappij kondigde vorige week al aan dat ze op zoek is naar nieuwe investeerders. Er wordt daarbij onder meer gekeken in de richting van investeringsmaatschappijen, de uitgifte van waardepapieren en de verkoop van eigen aandelen. Intussen gaat de rederij ook fors besparen op werkingskosten, personeel en de upgrading en uitbreiding van de vloot. Zo is 20 procent van het landpersoneel tijdelijk ontslagen en moet de rest het doen met een kortere werkweek en een looninlevering van 20 procent.

NCLH heeft momenteel negen schepen in aanbouw of bestelling die tussen 2022 en 2027 in de vaart komen. Het betreft de zes schepen van Project Leonardo voor Norwegian Cruise Line die vanaf 2022 zijn gepland, twee eenheden van de nieuwe Allura-klasse voor Oceania Cruises vanaf 2022 en een zusterschip van de Seven Seas Explorer en Seven Seas Splendor dat in 2023 de vloot zou vervoegen. Volgens sommige bronnen is er op dit ogenblik maar geld om drie nieuwbouwvaartuigen te financieren. Dit betekent dat bepaalde projecten moeten worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Dit is dan weer slecht nieuws voor de scheepswerven en in het bijzonder Fincantieri in Italië. NCLH hoopt verder op een uitstel van betaling van voorschotten voor de bestellingen tot april 2021.

© foto Norwegian Cruise Line

Comments