Newsflash

Wamos Benelux heeft insolventieverzekering beet

Voor reisorganisatoren en doorverkopers voorziet de Belgische wetgeving de verplichting tot het nemen van een insolventieverzekering voor de terugbetaling van alle reeds door de reiziger betaalde bedragen, voor zover de desbetreffende diensten als gevolg van hun insolventie niet worden verricht. Tot nog toe hadden de 62 reiskantoren van Neckermann – die sinds het faillissement van Thomas Cook werden overgenomen door de Spaanse reisorganisatie Wamos – dergelijke verzekering nog niet. Daar komt nu verandering in, want sinds gisteren heeft Wamos een insolventieverzekering voor zijn reiskantoren beet via verzekeraar MS Amlin. Het voorlopig uitblijven van dergelijke verzekering ging de jongste weken vlot over de tong in de reisindustrie. Voor de goede orde: in afwachting van een permanente verzekeraar kreeg Wamos Benelux van de FOD Economie een tijdelijke uitzonderingsmaatregel toegekend en kon het in alle discretie op zoek gaan naar een geschikte verzekeringspartner. In afwachting daarvan was er geen financieel risico voor de reiziger aangezien een directe facturatie tussen de touroperator en de klant werd opgezet. Nu Wamos Benelux en de 62 Neckermann reiskantoren verzekerd zijn via MS Amlin is ook dit euvel nu van de baan. Dat komt ongetwijfeld ten goede aan de cashflow van het bedrijf, want tot nog toe moest de reisorganisatie uitsluitend terugvallen op de betaling van de commissies van de touroperators waarmee ze samenwerken. “Onze zoektocht naar een geschikte verzekeraar was geen makkelijke klus, maar we zijn blij te kunnen aankondigen dat we in zee gaan met MS Amlin,” aldus Marc De Waele, Director HR & Administration bij Wamos Benelux.

Deze week had Travel Magazine een exclusief gesprek met Laurent Allardin (GM Wamos Benelux) en Marc De Waele. Begin volgende week leest u het interview via de TM-website.

Comments