Touroperating

Wamos Benelux: “Dag na dag aan de weg timmeren”

Half oktober neemt de Spaanse reisorganisatie Wamos Group, 62 van de 91 Neckermann Shops over uit de teloor gegane Thomas Cook Group. Laurent Allardin (LA), general manager, en Marc De Waele (MDW), Director HR & Administration bij Wamos Benelux, komen bij het vernieuwde Neckermann aan het roer en staan meteen voor een titanenwerk. In een gesprek met Travel richten ze hun blik met een gezonde ambitie naar de toekomst.

TM: Hoe hebben jullie de heropstart van Neckermann de jongste maanden aangepakt?

LA: Onze aanpak verliep in drie fasen. Eerst hebben we de aandeelhouder overtuigd van het potentieel. Daarna zijn we overgegaan tot de selectie van de kantoren voor overname en de rekrutering van het personeel. In een derde fase, dewelke vandaag aan de orde is, gaan we over tot het contracteren van leveranciers én het overtuigen van de klant.

MDW: Het moet gezegd worden: we krijgen de jongste tijd enorm veel steun en sympathie van de klanten. Vergeet niet, de reissector blijft een people business. Heel wat klanten kiezen dan ook voor een specifieke reisagent en blijven die vaak vele jaren trouw. De heropstart van de activiteiten is ‘not a walk in the park’, maar het loopt iedere dag beter. Het is de tering naar de nering zetten, maar we zijn ervan overtuigd dat we deze unieke kans tot een goed einde zullen brengen.

TM: Wat zijn de belangrijkste USP’s van het vernieuwde Neckermann?

MDW: Tijdens de heropstart van Neckermann kregen we de mentale ondersteuning van de stichter Wim Desmet. Hij herhaalde het credo van Neckermann: goed opgeleide mensen en een uitgekiend portfolio waarmee we tot 95% van de vakantiebehoeften van de Belg afdekken. Daarom dat we vandaag onze partners heel zorgvuldig uitkiezen.

LA: We zijn er van overtuigd dat we met de huidige structuur onze plaats in de distributie kunnen opeisen en innemen. Ja, we hebben gezond vertrouwen in de toekomst, net omdat we bij Neckermann weten wat het is om op bepaalde producten te focussen.

MDW: Die focus is al jaar en dag het succesverhaal van Neckermann, want wat goed is voor ons, is goed voor de partners én voor de klant. We hebben één zekerheid: mensen zullen blijven op vakantie gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat we ons deel veilig stellen.

(lees verder onder foto)

Laurent Allardin. © Travel Magazine

TM: Vandaar ongetwijfeld ook de strategische samenwerking met Sunweb?

LA: Inderdaad. Dankzij dit partnership blijft het huidige Neckermann dicht bij zijn historisch DNA, met een specifiek vakantie-aanbod.

MDW: De trouwe klanten vinden bij Neckermann op die manier opnieuw de belangrijkste partnerhotels terug zoals Iberostar, Mitsis, Three Corners of Lopesan. Neckermann staat bovendien historisch sterk in Franstalig België, waar Sunweb dan weer nog niet lang actief is en dus een groot groeipotentieel heeft.

TM: wat is de stand van zaken van het huidige reiskantorennetwerk?

LA: We beschikken vandaag over 62 Neckermann reiskantoren, waar in totaal 158 reisagenten aan de slag zijn. Daarnaast is de hoofdzetel goed voor 25 werknemers. Het gros van onze medewerkers zit meer dan vroeger in de shops, waar het uiteindelijk moet gebeuren. Die verhouding zat in het oude Thomas Cook verkeerd, wat resulteerde in een logge structuur. Vandaag hanteren we een hands-on mentaliteit. Zowel in de shops als op het hoofdkantoor staan we dag in dag uit met de voeten in de modder.

MDW: Er zijn op de hoofdzetel ook enkele tijdelijke krachten in dienst, die we hard nodig hebben tijdens de opstart. Op lange termijn zal blijken of deze mensen het juiste profiel hebben om een toegevoegde waarde te blijven bieden, we streven immers naar een win-winsituatie, zowel voor de werknemer als voor het bedrijf. Een voorbeeld daarvan is de recente indiensttreding van Alexis Remacle als marketing & special project manager.

TM: De nieuwe aanpak vraagt ongetwijfeld ook een omscholing van de reisagenten?

LA: Onze reisagenten hebben ondertussen al drie opleidingen gevolgd. Uiteraard hebben onze reisagenten vandaag in de verkoop veel meer keuze qua aanbieders, maar de manier van werken blijft min of meer dezelfde. Dat betekent dat er nog altijd specifieke richtlijnen zijn en de Neckermann reisagent zeer goed weet wat hij moet verkopen in functie van maximale marges. We gaan hier zeer ver in.

MDW: Nog voor de heropstart waren we eigenlijk al bezig met de omscholing van het personeel. Denk maar aan de verkoop via Neckermann van Pegase, Club Med, de to’s van Travel by Excellence, Expedia of GénéralTour in de Waalse kantoren. Onze reisagenten waren het met andere woorden al gewoon om andere to-producten te verkopen.

(Lees verder onder foto)

Marc De Waele. © Travel Magazine

TM: Ook boekhoudkundig is er één en ander veranderd. Vroeger werd de centrale boekhouding op het hoofdkantoor gedaan, nu staan de reiskantoren er zelf voor in.

MDW: Dat klopt, maar het biedt ook veel voordelen. Vroeger werkten de Neckermann-reisagenten eerder in een black box. Vandaag hebben ze veel meer inzicht in het globale proces en is er veel meer transparantie. Weet je, een echte verkoper wil verkopen en geld verdienen. We hanteren dan ook een principe van ‘loon naar werken’. Met andere woorden: wie veel verkoopt zal veel verdienen.

TM: Welke zijn vandaag de structurele cruisepartners?

MDW: We blijven zoals voorheen Costa, MSC Cruises, NCL, Royal Carribean, enz. aanbieden. Nieuw in ons aanbod is de Spaanse rederij Pullmantur, gespecialiseerd in betaalbare all-inclusive cruises (nvdr. Royal Caribbean Cruises controleert 19 procent van Wamos, 81% is in handen van de Zwitserse private equity Springwater Capital).

LA: Cruises zijn superpopulair, meer dan vroeger ligt onze focus op dat segment.

TM: Wat is de situatie op technologisch vlak?

LA: Het nieuwe IT-systeem is geschoeid op het Gestour platform (nvdr. gestour is onderdeel van Amadeus). Gestour heeft drie belangrijke functies. Het is een mid-office tool waar zowel de leveranciers als de facturen voor de klant worden gecentraliseerd. Het beschikt daarnaast over een geïntegreerd CRM-systeem en een rapporteringstool.

Comments