Analyse

W.K. Voetbal in Rusland: geen euforie

Over enkele weken wordt Rusland het mekka en tegelijkertijd het middelpunt van voetbalminnend België. Grote schermen en complete voetbaldorpen zullen schril afsteken tegen de lege straten en restaurants. Op donderdag 14 juni wordt er door gastland afgetrapt en dan valt het leven even stil. Wie dacht dat de toeristische spelers op de Belgische markt er goed bij zouden varen, heeft het mis want vrijwel alle partners die we contacteerden zijn (eventjes) geen voorstander van het balletje. Een (voorlopig) overzicht.

Piet Demeyere (TUI): “Groot scherm voor reisagenten”

Zelf zal je Piet Demeyere niet gauw tegen een balletje zien trappen en echt warm loopt hij ook niet voor het WK. “Noch Brazilië vier jaar geleden, noch Rusland dit jaar zijn voor TUI echt belangrijke bestemmingen. We hebben in deze landen enkel een programma op dat culturele rondreizen aanbiedt, niet meteen het interesseveld om zoiets met het WK te combineren. Het enige initiatief dat me werd gemeld, is dat er op maandag 18 juni een ‘Insights’-avond is in Limburg waar op door onze mensen een relaxte manier het winterprogramma zal worden toegelicht. Om 17 uur worden de reisagenten uitgenodigd om eerst op groot scherm de match tegen Panama te kunnen volgen.”

Paul Loose (Asteria Expeditions): “Voetbal en cultuur geen goede combinatie”

Het W.K. en Asteria zijn voor 2018 geen zegen. Dat is in ieder geval de mening van Paul Loose, Travel Director bij Asteria Expeditions. Paul Loose: “Doorgaans willen onze klanten deze bestemming zelfs vermijden, en vooral tijdens de periode van het W.K. De reden ligt min of meer voor de hand: de drukte, overvolle binnenvluchten en hotels die zich enkel naar voetbalfans richten. De hotelprijzen in Moskou en St.Petersburg rijzen bovendien de pan uit en gaan tot soms viermaal de normale prijs in tijdens diezelfde periode. Wij organiseren daarom al onze Ruslandreizen en cruises op de Volga pas na het W.K. Een terechte beslissing want er is een zeer grote vraag en bezetting van onze groepsreizen dit najaar 2018. Wij noteren ook reeds volop boekingen voor de jaarlijkse charterboot M/S Volga Dream voor 22 juli 2019, net zoals ons winterprogramma in februari.”

Jean-Luc Hans (BT Tours): “Pouchkine Tours loopt vlot”

BT Tours heeft met Pouchkine Tours een echte Rusland-specialist in huis. De voornaamste troeven zijn; culturele reizen, een uitstekende prijs & kwaliteitverhouding en reizen buiten het zomerseizoen. Jean-Luc Hans: “Omdat het voetbaltornooi midden in het hoogseizoen wordt georganiseerd, wordt er voor B-Tours aan geen van de essentiële voordelen voldaan. Aanvankelijk hebben we nog speciale promoties uitgestuurd maar daar kwam weinig reactie op. Langs de andere kant zien we in onze gespecialiseerde brochure Pouchkine Tours wel veel meer belangstelling dan anders. Zowel onze culturele rondreizen als onze riviercruises St. Petersburg-Moskou (en omgekeerd) mogen op veel interesse rekenen en daar profiteren we dan wel van het W.K.-gebeuren.”

Kurt Rossignol (Rantour): “Gelukkig is er de reclame van onze spelersbus”

© Rantour

Rantour vervoert al een hele tijd de Rode Duivels met de spelersbus ‘Powered by Rantour’. Kurt Rossignol: “Die bus wordt enkel ingezet bij de thuiswedstrijden van onze Rode Duivels. Voor de uitmatchen, brengen we de spelers met onze bus naar en terug van de luchthaven. Op diverse TV-kanalen en in de geschreven media geeft dat visitekaartje een mooie reclame maar voor het overige heeft het WK-voetbal in Rusland geen meerwaarde voor Rantour. In Rusland wordt alles door de FIFA geregeld en hoeft onze spelersbus niet ingezet te worden. Ik denk dat we alles samen bijna vijftig inschrijvingen noteerden voor een riviercruise Moskou & St Petersburg.”

Paul Ryckaseys (Imagine): “Reisagent blijft belangrijk, ook bij W.K”

“Imagine mikt niet specifiek op de markt van sportevenementen of dergelijke. Dat laten we over aan de hiervoor gespecialiseerde operatoren of kantoren”, aldus Paul Ryckaseys van Imagine. “Wat we wel doen is de reizigers die dat wensen aan de nodige accommodatie helpen en excursiepakketten toevoegen. Imagine gaat niet specifiek speciale acties organiseren omtrent het WK, maar het feit dat reizigers naar een reiskantoor komen om hun reis naar Rusland te verzorgen, en zij op hun beurt beroep doen op ons voor de accommodatie, e.d. wijst op de betrokkenheid van de reisagent als spilfiguur tussen touroperator en reiziger & voetbalfan. Bij Imagine hebben we overwegend klanten die naast het voetbal zelf ook interesse hebben in de steden en daar dan ook één of enkele excursies bij reserveren. Rusland –en dan vooral Moskou en Sint-Petersburg- is al jaren een vaste waarde bij Imagine. Een culturele bestemming als deze ondervindt weinig invloed van een groots event zoals het voetbal.”

Wesley Swinnen (Travel2Sports): “Rusland is niet zo exotisch als Brazilië”

Positievere geluiden zijn er te horen bij Travel2Sports, zoals de naam zegt ‘gericht op sport’. Wesley Swinnen: “Vier jaar geleden was het in Brazilië al een voltreffer want het was het eerste WK Voetbal voor onze Rode Duivels sinds lang. Dat, in combinatie met een exotische bestemming zoals Brazilië, kon niet anders dan goed scoren. We boekten heel wat mooie dossiers, gaande van klanten die één match wilden gaan kijken, tot klanten die een heuse rondreis maakten in Brazilië met zelfs de huur van een privéjet inbegrepen. Quasi alle dossiers werden gereserveerd door onze partner ‘reiskantoren’. Ze weten dat Travel2Sports de specialist is op vlak van reizen naar sportevenementen. Wat Rusland betreft: we hebben onze dagcharter voor de match Engeland – België (donderdag 28 juni) zo goed als gevuld, en daarnaast hebben we ook aardig wat reservaties voor België – Tunesië in Moskou. Uiteraard wordt het succes van Brazilië niet geëvenaard, want alweer een derde groot toernooi op korte tijd plus een bestemming als Rusland is, zacht uitgedrukt, niet zo exotisch als Brazilië. Al bij al zijn we heel tevreden met het resultaat en kijken volop uit richting Kaliningrad voor Engeland – België.”

Kim Daenen (Brussels Airlines): “Luchtbrug van 4500 fans”

© Brussels Airlines

Brussels Airlines wil een ambassadeur voor ons land zijn en doet dat op verschillende vlakken (Belgische producten aan boord, partnerships met Tomorrowland, Kuifje, Magrite, De Smurfen en dus ook De Rode Duivels,…). Kim Daenen, woordvoerder bij Brussels Airlines: “In 2014 vlogen we enkel het team naar Brazilië, maar doorheen de jaren is ons partnership met de Red Devils ook uitgebreid naar fanflights, waarmee we Belgische fans de kans geven om hun helden vanop de eerste rij aan te moedigen. Hiermee positioneren we ons als dé luchtvaartmaatschappij van de Belgen. In 2014 hadden we een A330 bestickerd in het Devils thema, maar sinds het EK hebben de Duivels hun eigen Belgian Icon: Trident. De Belgian Icons zijn intussen bekend ver buiten België en brengen enorme visibliteit aan ons merk. Vanaf 16 juni zullen 4500 fans met het duivelse vliegtuig, de Trident, naar het WK vliegen met een fanflight. Naar Moskou zijn dat er 1900, naar Kaliningrad 1600 en naar Sotsji zo’n 1000. De spelers zelf en heel de staf vertrekken met de Trident drie dagen eerder op woensdag 13 juni. De fanflights zullen in een echte voetbalsfeer baden. Aan boord worden de fans getrakteerd op een les ‘Russisch voor voetbalfans’. Ze zullen handige basiswoorden en –zinnen aangeleerd krijgen die handig van pas zullen komen in en rond het stadion. De fanflights werden via twee kanalen verkocht: B2C rechtstreeks op onze website en B2B (partners van bedrijven met KBVB) een deel van de B2B kwam naar ons via reisagenten. De verdeling van de verkopen tussen de twee is 60% en 40%.”

Mario De Wilde, senior reporter Travel Magazine

Openingsfoto © Brussels Airlines

Comments