Reisindustrie

Vormingplus verhit de gemoederen in de reissector

De Facebookpagina van de gemeente Aalter ‘Gemeentebestuur Aalter’ wordt momenteel druk bezocht door heel wat reisprofessionals die hun ongenoegen uiten over een vormingssessie die de gemeente in het voorjaar organiseert rond ‘het nieuwe reizen’.

Op 19 maart 2020 plant de gemeente, in samenwerking met Vormingplus een vormingsmoment ‘Het nieuwe reizen’, waarbij inwoners tips en informatie krijgen over hoe ze zelf, van A tot Z een reis kunnen voorbereiden en boeken. Vormingplus Gent-Eeklo voorziet dezelfde sessie ook in de gemeentes Zomergem, Lochristi, Evergem en Deinze.

Vanuit de georganiseerde reissector komt heel wat kritiek op de geplande sessie. “Verkeerd signaal”, “shop lokaal”, “Waarom niet boeken bij een erkend reisbureau”, “eigen middenstanders worden genegeerd”…

Koen van den Bosch (CEO Vereniging Vlaamse Reisbureaus) in een open brief aan het gemeentebestuur van Aalter: “Het behoort tot de kerntaak van uw gemeente om inwoners duidelijk te informeren over de risico’s die verbonden zijn aan het zelf organiseren van een reis en zelf zomaar op het internet te boeken. Binnen uw regio zijn er heel wat zelfstandige en kmo’s die als reisprofessional werken. Zij kennen de inwoners, kennen het reisaanbod en zorgen op deze manier voor de ideale match. Kortom: zij beschikken over de nodige vakkennis. Reisagenten ontzorgen de reiziger. Zij zijn verzekerd tegen insolventie zodat wanneer een en ander toch zou mislopen de reiziger minimaal zijn geld terugkrijgt, zij respecteren steeds de vigerende wetgeving zodat de reiziger optimaal beschermd is en blijft en steeds goed geïnformeerd is. We denken hierbij aan de recente situatie met Thomas Cook/Neckermann waar alle reizigers vergoed worden.”

Carl Appels, voorzitter van VLARA (Vlaamse Associatie van Reisagenten): “De kerntaak van een gemeentebestuur is duidelijk:  de ondernemers steunen. De regio telt tal van zelfstandige reisprofessionals die met kennis van zaken de klanten bijstaan en adviseren. Ze beschikken ook over een insolventieverzekering. Die geeft meer zekerheid aan de reiziger wanneer een leverancier in faling gaat (zoals bijv. het geval Thomas Cook). De reiziger wordt optimaal geïnformeerd en beschermd.”

Tot slot stipt Travel Magazine, het vakblad voor de reisindustrie, aan dat Aalter de thuisbasis is van meerdere fysieke reiskantoren, waaronder Selectair Luna Travel en Selectair Reizen Plus, dat in 2016 de TM Travel Award ‘Reisagente van het jaar’ won.

Comments