Analyse, Rail

Voortaan rechtstreeks met de Eurostar van Londen naar Amsterdam

Eurostar, start op woensdag 4 april zijn nieuwe verbinding Londen-Amsterdam. In de geschiedenis van het internationale hogesnelheidstreinverkeer is dat een historische stap. Als enige Belgische mediavertegenwoordiger stapte Travel Magazine medio maart in Londen St Pancras International op de testrit van deze nieuwe spoorverbinding.

Inwijdingsreis

Einde februari jl. reed de Eurostar al een inwijdingsreis om de Londen-Amsterdamroute officieel aan te kondigen. De gloednieuwe rechtstreekse verbinding kreeg, vooral in Nederland, heel wat aandacht. Tot 4 april worden er nog een aantal testritten gereden om routine op de route te krijgen voor de start van de commerciële diensten. Ondertussen zijn al wel tickets voor de nieuwe trein te koop. Tickets voor een enkele reis zijn vanaf 40 euro beschikbaar.

Datagestuurd

Op de testrit waarbij Travel Magazine de gelegenheid kreeg op de internationale trein tussen Groot-Brittannië en Nederland te stappen, reden ook enkele Eurostar/Siemens-verantwoordelijken mee. Voor het laatste gedeelte tussen Brussel-Zuid en Amsterdam wisselde de bemanning met enkele Nederlandse spoormensen. “Deze testritten zijn nodig – verduidelijkte tractioninspector Michael Kox – om vertrouwd te worden met de gewoonten aan boord van dergelijke hogesnelheidstrein en met het nieuwe traject. Omdat de Eurostar een datagestuurde trein is, worden ook het twintigtal geselecteerde Nederlandse treinbestuurders extra getraind.” Vanzelfsprekend wil het Nederlandse treinpersoneel met deze testritten ook zijn dienstverlening aanscherpen.
Eurostar mikt met de uitbreiding op zowel zakenreizigers als toeristen die voor hun verplaatsing in de Eurostar kunnen kiezen uit de reizigersklassen Business Premier, Standard Premier en Standard.
Er kan per rit een duizendtal passagiers mee. “De capaciteit van maar liefst drie vliegtuigen die we aan boord van deze trein een op alle vlakken concurrentieel aanbod kunnen doen”, lichtte de treinbestuurder ons toe toen we even bij hem in de cockpit mochten.

Historische mijlpaal

De lancering van de route van Londen naar Amsterdam markeert een historische mijlpaal in de uitbreiding van internationale hogesnelheidstreinen en revolutioneert de verbinding tussen deze belangrijke reisbestemmingen. Voortaan kunnen reizigers in 3u01 met een snelheid van 300 km/u van St Pancras International in hartje Londen rechtstreeks naar Nederland reizen. De reistijd tussen Amsterdam en Londen is nu 4,5 uur omdat reizigers in station Brussel-Zuid moeten uitstappen voor een paspoortencontrole. De terugreis duurt momenteel nog 3u41. Algemeen wordt verwacht dat de trein van 2020 af rechtstreeks naar Londen rijdt. Ook reizigers uit Brussel kunnen tweemaal per dag per Eurostar van en naar Nederland reizen.ur.

Twee per dag

Vanaf woensdag 4 april 2018 vertrekken twee treinen per dag vanuit London St Pancras International naar Rotterdam en Amsterdam met vertrek om 8.31u en 17.31u.

In de beginperiode rijden reizigers rechtstreeks van Londen naar Rotterdam en Amsterdam. Op het traject van Amsterdam/Rotterdam naar Londen reizen de passagiers met Thalys tot Brussel-Zuid waar de paspoort- en veiligheidscontroles plaatsvinden. Vervolgens nemen ze een Eurostar-aansluiting naar Londen. Die overstap is een tijdelijke maatregel terwijl de regeringen van het Verenigd Koninkrijk en Nederland een overeenkomst sluiten die het mogelijk maakt om paspoortcontroles uit te voeren bij vertrek in Nederland, net als in de andere belangrijke Eurostar-bestemmingen. De regeringen hebben toegezegd om deze overeenkomst tegen eind 2019 in te voeren, zodat Eurostar-reizigers in beide richtingen op een rechtstreekse reis kunnen stappen. Momenteel bepaalt een overeenkomst tussen België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk nog altijd dat alle immigratie- en paspoortcontroles plaats hebben voor het instappen in de trein in plaats van bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk. Dat is een gevolg van de Brexit. Vanuit Brussel kunnen Eurostar-reizigers tweemaal daags naar Rotterdam en Amsterdam reizen, om 11.19u en 20.19u. Vanuit Amsterdam Centraal rijden dagelijks twee treinen naar Brussel-Zuid om 7.48u en 16.48u en vanuit Rotterdam Centraal om 8.25u en 17.25u. De lancering van de rechtstreekse verbinding tussen Londen en Amsterdam zorgt ook voor een nieuw record op de route van Londen naar Brussel. Reizigers zien hun reistijd namelijk dalen met 17 minuten doordat de reistijd vermindert van 2u05 naar 1u48.

Groeipotentieel

Met jaarlijks meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam is de markt even groot als die tussen Londen en Parijs ten tijde van de introductie van Eurostar in 1994. In de afgelopen 23 jaar is de markt voor reizen tussen Londen en Parijs meer dan verdubbeld omdat de reizigers in toenemende mate kiezen voor de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Naarmate de populariteit van Nederland als belangrijke zakelijke en toeristische hub toeneemt, is het potentieel voor de nieuwe dienstverlening en de volledige markt aanzienlijk. Er zijn zelfs al plannen voor een derde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen. Nicolas Petrovic, ceo van Eurostar: “De lancering van onze nieuwe route naar Nederland is een spannende stap voorwaarts voor reizen over het Kanaal en luidt een nieuw tijdperk in voor de internationale hogesnelheidstrein. Met een rechtstreekse verbinding van Londen naar Nederland, België en Frankrijk hervormen we het reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en drie van Europa’s belangrijke handelsnaties.

400 meter lang

De hogesnelheidstrein die tussen Londen en Amsterdam rijdt is de Siemens e320 van het type Velaro. De trein heeft zestien rijtuigen en is bijna vierhonderd meter lang. Deze lengte is nodig om aan de veiligheidsregels van de Kanaaltunnel te voldoen.

De hogesnelheidstrein kan een maximale snelheid van 320 kilometer per uur bereiken. De e320 is ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina dat internationaal bekend is vanwege zijn iconisch auto-ontwerpen. De hogesnelheidstreinen rijden al sinds november 2015 tussen Londen en Parijs. Eurostar is commercieel eigenaar van de hogesnelheidstreinen en exploitant van de treindiensten. De treindiensten tussen Londen en Nederland betreffen een samenwerking tussen Eurostar en vervoerder NS. NS levert ook treinpersoneel voor de verbinding, zoals machinisten en conducteurs.
Daarover Eurostar-topman Nicolas Petrovic: “Amsterdam en Rotterdam zijn dynamische steden met een grote economische groei en een grote luchtvaartmarkt. Samen met NS gaan we de concurrentie aan met de luchtvaart. Aan boord van de trein is er veel meer ruimte voor ontspanning. We hebben comfortabele stoelen met tafels in het midden, een entertainmentsysteem met films en spellen en WiFi en USB-aansluitingen.”
De Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF heeft met 55 procent het grootste aandeel in Eurostar. De Belgische NMBS bezit 5 procent. De Britse regering verkocht de overige 40 procent in 2015 aan twee investeringsbedrijven.

Fons Jacobs, senior reporter Travel Magazine

Comments