Digitale Economie

Vier tips voor de moderne touroperator

Vandaag hebben reizigers toegang tot een ongezien aantal mogelijkheden bij het boeken van hun volgende reis. Pakketreizen zijn nog steeds populair, maar niet alle reizigers zijn op zoek naar een directe vlucht en een all-in hotel. Steeds meer verlangen ze naar unieke en persoonlijke reiservaringen die ze bovendien makkelijk kunnen vinden én uiteraard tegen een goede prijs. Om hieraan tegemoet te komen, moeten touroperators de manier waarop ze pakketten samenstellen en verkopen herzien. Bernhard Steffens (Vice President Tour Operators bij Amadeus) geeft in een recente blogpost vier innovatie tips waarmee de moderne touroperator best rekening houdt.

De nieuwe pakketreis: persoonlijk en flexibel

Reizigers die kiezen voor een pakketreis, doen dat voornamelijk voor het gemak en het prijsvoordeel. Bovendien genieten ze van de bescherming van de touroperator, die zijn verantwoordelijkheid moet nemen als er iets misgaat. De keuze voor een pakketreis is misschien wel snel gemaakt, toch is ze niet meer dezelfde eenheidsworst van weleer. Pakketreizen moeten vandaag flexibel zijn en meer bieden dan louter een vliegticket en een hotel. Reizigers willen unieke, persoonlijke ervaringen en bovendien met een aantrekkelijk prijskaartje. Voor touroperators is het dan ook enorm belangrijk om hun pakketten zo efficiënt mogelijk samen te stellen om gezonde winstmarges te behouden.

1 Centraliseer de reiscontent en processen

Bernhard Steffens, Vice President Tour Operator bij Amadeus

Het inkoopproces van heel wat touroperators verloopt vaak nog zeer artisanaal. Heel wat touroperators zouden er volgens Bernhard Steffens (Vice President Tour Operators, Travel Channels bij Amadeus) baat bij hebben om slechts één enkel centraal platform te gebruiken voor hun reiscontent en zo kosten te besparen. Steffens: “Door gebruik te maken van een platform dat reiscontent consolideert verlagen ze de complexiteit van hun technische setup. Zo hoeven ze geen tientallen verbindingen met systemen van leveranciers te onderhouden. Ook kunnen ze makkelijk dubbele content elimineren en dat alles zal uiteindelijk hun resultaten aanzienlijk verhogen. Een uniforme hub voor content vereenvoudigt namelijk het systeemonderhoud en kan een responsieve omgeving creëren die beschikbaarheid en reactietijd maximaliseert.”

2 Vereenvoudig het samenstellen van intuïtieve pakketten

Het samenstellen van pakketten is klassiek een taak die weggelegd is voor de productmanager. Toch zijn er vandaag ook andere mogelijkheden. Denk maar aan de reisadviseur zelf. Zij hebben vaak de nodige klantenkennis en kunnen met de juiste tools makkelijk persoonlijke en relevante pakketten samenstellen voor hun klanten. Als touroperator is het dan ook belangrijk om hen de juiste middelen en vrijheid te geven om de creatie van intuïtieve pakketten te stimuleren. Een gebruiksvriendelijk en performant platform kan ze helpen om de zoektocht naar de juiste onderdelen te vereenvoudigen. Steffens: “In principe moet een reisadviseur in staat zijn om in minder dan vijf minuten een dynamisch pakket samen te stellen en in slechts drie klikken van offerte naar boeking over te gaan. Die tijdsbesparing betekent een meer gepersonaliseerde service en meer tijd voor de verkoop.”

3 Vergroot het bereik

De concurrentie in binnen- en buitenland is vandaag enorm. Touroperators doen er dan ook goed aan om hun bereik zoveel mogelijk te vergroten via de diverse kanalen: reisagenten, sociale media, online… De marketing rond hun product en merk laten ze dus best niet aan het toeval over. Ze richten zich daarbij het best op nieuwe en snelgroeiende nichemarkten via de relevantste en populairste kanalen. Een uitgekiende distributiestrategie met aandacht voor (mobiel) boekingsgedrag is onmisbaar om het bereik van hun product te vergroten. Maar eveneens is er ook aandacht nodig voor performante tools voor agenten om de verkoop verder te stimuleren.

Om de conversie in de B2C te maximaliseren, creëren internetboekingssystemen een online en mobiele ervaring om hun content te verkopen buiten de hoofdstraatwinkels om. Door de integratie van tools voor verkeersacquisitie en digitale marketingsynchronisatie ter ondersteuning van onlinewinkels, zullen ze het verkeer naar hun content effectiever maken en meer verkoopkansen benutten. En voor B2B zullen front-office tools voor agenten en callcenters de exposure van hun content vergroten en de verkoop nog verder stimuleren.

4 Elimineer complexe handmatige processen

De technologie is vandaag voorhanden dus maken touroperators er maar beter gebruik van volgens Steffens. Nieuwe technologie maakt het makkelijker om besparingen te identificeren en helpt touroperators om betere en relevantere pakketten samen te stellen. Bovendien wordt het makkelijker om knopen door te hakken en kunnen ze dankzij intelligente data een groter voordeel halen uit de onderhandelingen met leveranciers. Een andere piste die touroperators moeten overwegen is de automatisering van heel wat complexe handmatige taken. Dit helpt ze om minder fouten te maken en om de productiviteit te verhogen. Steffens: “Gemiddeld besteden reservatiemedewerkers tot 6 minuten aan het handmatig beheren van een planningswijziging, 16 minuten om een ticket opnieuw uit te geven en tot 110 minuten om een nieuw reispakket samen te stellen. Door automatisering wordt er geen tijd meer verspild aan complexe handmatige taken, waardoor klantgerichte activiteiten een menselijker tintje krijgen. En het optimaliseren van veel van deze processen helpt een bedrijf om de productiviteit en winstgevendheid te verhogen.”

Comments