Analyse, Hotellerie

Verjongingskuur voor Romantik Hotels & Restaurants

Een druilerige vrijdag in Mechelen en Thomas Edelkamp, ceo, en Annelies Bakker, MICE consultant van Romantik Hotels & Restaurants, vallen onze kantoren in Mechelen binnen. Ze zijn voor de gelegenheid in ons land aanwezig om – in primeur – de plannen uit de doeken te doen van de rebranding van het bijna 50 jaar oude Duitse hotelmerk.

Door Yannick Melsen, staff reporter

De verjonging van de huisstijl komt er na vijf jaar van intensieve digitale investeringen en uitbreidingen van hun hotelnetwerk, dat ondertussen 550 hotels in Europa, 120 hotels in Azië en 24 lodges in Namibië telt.

Annelies Bakker & Thomas Edelkamp

Indirecte boekingskanalen

Het was een belangrijke evolutie voor een ouder bedrijf om digitale vorderingen te maken. Net als het merk, moet ook de digitale connectie met de klant op een gestructureerde, gesegmenteerde en persoonlijke basis gebeuren. Deze one-to-one-marketing zorgt vervolgens voor een verhoogde aandacht en loyaliteit.

Hoewel Romantik eerder een marketing- dan een boekingspartner voor de partnerbedrijven vormt, hopen ze zelf tot de top 3 van de indirecte verkoopstools te behoren. Zo’n 40% van de verkoop gebeurt momenteel via indirecte kanalen (bv. booking.com, expedia en andere platformen), al werken zij ook samen met gespecialiseerde (upscale) touroperators en tracht Romantik de reisprofessionals samen te krijgen tijdens travel workshops. Je mag rekenen op 10 tot 12% commissie en de nieuwe brochure wordt op 70.000 exemplaren gedrukt.

Ontdekkers

Het nieuwe logo draagt de dynamiek van het merk uit, zonder te complex te willen overkomen. Van het oude, haast gotische embleem, bleef enkel de sleutel behouden. Een sleutel tot het openen van nieuwe werelden en ervaringen.

Al bestaat het portfolio van Romantik Hotels voornamelijk uit 5*-eigendommen van hoge kwaliteit, toch heerst er een ongedwongen sfeer. In haar nieuwe communicatie wil de groep daarom ook focussen op ervaringen en speciale momenten, i.p.v. puur het product. De gast en diens ervaringen worden op de voorgrond geplaatst en hij wordt aangezet tot het beleven van zijn eigen Romantik-moment; om ontdekkingsreizigers te worden op hun bezochte bestemming door middel van het ‘Explore’-gamma, dat continu uitgebreid zal worden.

Een sterk paraplumerk

De rebranding gaat gepaard met enkele nieuwe bedrijfsstructuren. Vooralsnog wordt er een onderscheid gemaakt tussen Romantik Hotels & Restaurants, Romantik Hotels en Romantik Restaurants. In de toekomst komt er een uitgebreidere differentiatie, met o.m. Pearls by Romantik (upscale 5*-hotels), Romantik B&B, Romantik Chalet, Romantik Townhouse, Romantik Lodge, etc.

Gastronomie, cultuur en wellness

Traditie, geschiedenis, kwaliteit en warme gastvrijheid karakteriseren de ruim 200 Romantik Hotels & Restaurants en 300 zusterbedrijven gelegen in tien Europese landen. Romantik hoteliers – in vele gevallen gerund door families – verwelkomen reizigers in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Nederland, Schotland, Italië en Frankrijk. Romantik Hotels & Restaurants treedt op als marketing- en verkoopsamenwerkingsverband voor onafhankelijke hotels, exclusieve B&B’s en restaurants; van kwaliteitsbedrijven in een landelijke omgeving tot unieke wellness aanbieders en luxueuze stadshotels. Een uitstekende, vaak regionaal getinte keuken en een lange traditie verenigen de individueel geleide hotels tot een exclusieve groep van bedrijven, onder de paraplu van het sterke Romantik-merk.

Drie gloednieuwe partnerhotels

Niet zo ver bij ons vandaan en met ingang van 1 januari 2020 traden twee nieuwe hotels en een luxe-B&B in België en Nederland toe tot Romantik Hotels & Restaurants. Inmiddels zijn 200 individuele bedrijven lid van de organisatie, waarvan zeven in België en vijf in Nederland. De nieuwe leden zijn het recent geopende Romantik Hotel Mondragon in Zierikzee, Romantik Boutique Hotel ‘t Fraeyhuis in Brugge en het luxe-B&B Zonnehuis in de Belgische kustplaats De Haan.

Romantik Hotel Mondragon en Restaurant Christo (Zeeland)

Gevestigd in een schitterend pand aan de Oude Haven in Zierikzee, opende dit splinternieuwe fraaie hotel met bijbehorend Restaurant Christo en café/winkel ’t Gouden Elfje in december jl. Het hotel beschikt over 41 kamers en suites. Het is het eerste en enige hotel in het centrum van Zierikzee en het vormt samen met het exclusieve restaurant en het stadscafé een aanwinst voor bezoekers en verblijfstoeristen die het prachtige Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland willen bezoeken.

Boutique Hotel ‘t Fraeyhuis (Vlaanderen)

Viersterren Boutique Hotel ‘t Fraeyhuis is gelegen in het centrum van Brugge en werd in 2018/’19 geheel gerenoveerd en ingrijpend verbeterd. Het historische pand (vroeger Hotel Egmond) in het Minnewaterpark beschikt over 12 suites, deluxe en standaard kamers. Zonder eigen restaurant staat ’s morgens wel een uitgebreid ontbijtbuffet met champagne klaar. Gedurende de dag kunnen de gasten gebruik maken van een lounge waar gratis koffie en thee wordt geschonken en kunnen ze tevens terecht in de gezellige en fraai ingerichte wijnbar. ’t Fraeyhuis beschikt over eigen parkeergelegenheid. Dat is een bijzonderheid in het centrum van Brugge. Het Romantik Boutique Hotel ’t Fraeyhuis is van de familie Van Maele-Reso.

B&B Het Zonnehuis in De Haan (Vlaanderen)

B&B Het Zonnehuis, aan de mooie Normandiëlaan, ligt niet ver van het strand van De Haan en is gevestigd in een geheel gerenoveerde villa uit 1929. Het huis beschikt over vier 2-persoonskamers, één junior-suite en een familieappartement voor 4 personen. De villa is in Britse stijl ingericht en beschikt over een grote tuin met daarin een verwarmd zwembad. Bertrand Depry en Jan Vermast zijn de enthousiaste eigenaars.

Comments