Cruise

Vastzitten op een schip is grootste vrees cruisepassagiers

De grootste vrees bij de cruisepassagiers in deze coronatijden is dat ze voor een langere tijd in quarantaine belanden aan boord van een schip. Dit is een van de belangrijkste vaststellingen nu de eerste cruiseschepen in Europa weer uitvaren en ook Azië en Noord-Amerika zich opmaken voor de heropstart. Veel mensen herinneren zich namelijk de virusuitbraken en quarantaines aan boord van de Diamond Princess en enkele andere schepen net voor de lockdown in het voorjaar. De kans dat dergelijke situaties zich opnieuw voordoen is zo goed als uitgesloten.

De cruiserederijen hebben voor de heropstart samen met deskundigen strikte sanitaire protocollen uitgewerkt die door alle betrokken instanties zijn goedgekeurd. De bedoeling is een besmetting snel op te sporen en de geïnfecteerde(n) te isoleren en te evacueren vooraleer het virus zich verder verspreidt. Aan boord van de cruiseschepen worden hiervoor een aantal hutten gereserveerd zodat de getroffen personen meteen in isolatie kunnen worden geplaatst. “Snel reageren is de boodschap. We hebben uitgebreide noodplannen klaar zodat we geen grote groepen mensen in quarantaine moeten plaatsen en de rest van de passagiers verder hun ding kunnen doen,” zegt Richard Fain, voorzitter van de Royal Caribbean Group.

De ‘Royal Promise’ is bij Royal Caribbean de naam van een brede waaier van maatregelen die alle aspecten omvat voor een veilige cruise en moet vermijden dat een schip in quarantaine belandt. Naar het voorbeeld van Costa Cruises en MSC Cruises maken ook andere maatschappijen afspraken met de havens die de schepen zullen bezoeken zodat de besmette personen snel kunnen worden opgevangen, geëvacueerd, behandeld in een ziekenhuis en vervolgens veilig haar huis reizen. De rederijen hebben voor zowel kleine, middelgrote als uitgebreide evacuaties scenario’s uitgewerkt. Hierin ligt het grote verschil met de incidenten bij het begin van de Covid-pandemie toen de nationale en lokale autoriteiten weigerden de schepen en hun besmette passagiers op te vangen.

Daarnaast zorgen de rederijen ervoor dat de gasten niet met zware medische facturen worden opgezadeld. MSC Cruises heeft bijvoorbeeld een speciale reis- en Covid-verzekering uitgewerkt in samenwerking met Europe Assistance. Die dekt alle kosten voor ziekenhuisopname en repatriëring. Alle rederijen raden hun gasten aan om een specifieke reisverzekering af te sluiten die de mogelijke kosten als gevolg van een positieve Covid-test en besmetting dekken.

Vorige week heeft de Cruise Lines International Association (CLIA) ook aangekondigd dat alle passagiers (en bemanningsleden) bij hun leden-rederijen een negatieve PCR-test moeten voorleggen. Enkel wie negatief test, mag het schip betreden. Indien een persoon tijdens de cruise aan boord positief wordt getest, krijgen de passagier en zij die met hem of haar meereizen hun cruise terugbetaald. Tot slot is het belangrijk dat de reisagenten hun klanten informeren over de flexibele boekingsvoorwaarden die de rederijen hanteren. Die laten de passagiers toe om tot enkele dagen voor het vertrek hun reisplannen te wijzigen of hun cruise te annuleren en het betaalde bedrag volledig te recupereren.

© foto’s CLIA & Royal Caribbean

Comments