Reisindustrie

VAB Reisbijstand werkt samen met 270 reiskantoren

Tot een viertal jaar geleden was VAB een overwegend onbekende verzekeraar in de meeste reiskantoren. Men kende VAB van pechverhelping en alarmcentrale maar niet als reisverzekeraar. Inmiddels is VAB aanwezig in meer dan 270 reiskantoren en werkt men samen met verschillende touroperators. Met vier personen op de baan groeit ook het aantal reiskantoren waarmee wordt samengewerkt in Wallonië en Brussel.

Omwille van historische banden werd VAB in het verleden verkocht via de TUI Travel Centers, maar die samenwerking werd enkele jaren geleden stopgezet. “Onze aanwezigheid op het VVR-congres van 2018 in Nantes was het signaal om ons sterker te gaan positioneren in de reisdistributie”, opent Bruno Van Hecke. “Op dat ogenblik waren er enkele gevestigde reisverzekeraars maar niemand verwachtte dat VAB zich ooit in dat segment zou positioneren. Wanneer wij onze verzekeringspolissen, onze waarborgen en onze dienstverlening vergeleken met bestaande initiatieven was het duidelijk dat er plaats was voor ons”.

“In het begin waren wij vooral de onbekende speler”, treedt Luc De Backer bij. “Men kende ons van de pechverhelping en van reisbijstandscontracten voor particulieren maar wist niet dat wij ook een reisverzekeraar waren die annulatie-, bagage- en reisbijstandsverzekeringen aanbiedt. Sinds dat VVR-congres zijn wij ons sterker gaan profileren tijdens workshops en allerlei evenementen waardoor wij ondertussen zijn gaan samenwerken met zo’n 270 individuele reiskantoren en diverse touroperators in België. Zo’n 70% daarvan is gevestigd in Vlaanderen, zo’n 30% bevindt zich in Wallonië”.

Terwijl Bruno Van Hecke en Luc De Backer actief zijn in Vlaanderen is Rafael Perez Carmona (ex-Sunny Cars) sinds kort voor VAB aan de slag in Wallonië. “Men kent ons vaak wel van de pechverhelping en beschouwt ons als een betrouwbare partner. Dat wij persoonlijk tot bij de reisagenten gaan, wordt heel sterk gewaardeerd, zeker na corona. Het is ook een kans om echt toe te lichten waarvoor VAB staat als reisverzekeraar en partner voor de reisbureaus”.

“Wij onderscheiden ons van anderen door onze eigen klantenservice, specifiek voor de reisbureaus”, licht Kim Cassauwers toe. “Zij kunnen ons bereiken via een apart telefoonnummer – 03 253 60 15 – en specifieke e-mail-adressen, productie@vab.be (NL) en production@vab.be (FR). Mails worden binnen de 48 uren beantwoord en telefonische oproepen worden binnen de 20 seconden opgenomen. Bovendien beschikken wij over een eigen alarmcentrale die samenwerkt met eigen depannagediensten en een eigen medisch team. Hierdoor kunnen wij als reisbijstandsorganisatie heel sterk naar buiten treden”.

Sinds de corona-pandemie en de heropening van de reismarkt is er, volgens Bruno Van Hecke, meer aandacht voor reisbijstandsverzekeringen. “Reisbureaus en ook hun klanten willen duidelijk zekerheid en veiligheid. Dat VAB tussenbeide komt bij covid wordt uiterst positief ervaren. Wij zien ook dat particulieren minder en minder annulatie- en reisbijstandsverzekeringen afsluiten via hun kredietkaart omdat die slechts beperkt of niet tussen beide komen. Reizigers willen echt wel in vertrouwen en met de nodige zekerheid kunnen reizen. Het feit dat steeds meer landen een corona-attest vragen draagt ertoe bij dat velen kiezen voor een degelijke reisbijstandsverzekering”.

Comments