Newsflash

Uw klant gerust op reis via Brussels Airport?!

Vliegen van of naar Brussels Airport is ook dit jaar weer niet zonder zorgen. Na de stakingen, werkonderbrekingen of personeelstekorten bij luchtverkeersleider skeyes, bagage-afhandelaar Aviapartner, het douaneperonseel, e.a. werden vliegtuigpassagiers dit jaar al voor de derde keer geconfronteerd met achtergebleven reiskoffers, een gevolg van technische problemen met de bagagebanden op Brussels Airport. Het zorgt telkens weer voor ontevreden klanten en een negatieve beeldvorming in de media.

Door Luk De Wilde – TM Aviation News

Afgelopen weekend was het weer prijs. Een losgekomen kofferriem beschadigde zaterdagochtend het bagagesysteem dat daardoor enkele uren uitviel. Ongeveer 7.000 tot 8.000 koffers bleven achter, tot ergernis van de vele toeristen en zakenreizigers die daardoor alleen met handbagage op hun bestemming aankwamen.  Dinsdagmiddag, drie dagen na het jongste incident, zouden nog 500 koffers worden nagestuurd, in de hoop dat tegen het einde van de dag minder dan 100 koffers zouden overblijven.

Wrevel

Het is niet verwonderlijk dat dergelijke mistoestanden wrevel veroorzaken, in de eerste plaats onder de getroffen passagiers, maar ook de luchtvaartmaatschappijen konden voor de lens van de televisiecamera’s hun ongenoegen moeilijk onderdrukken. Zelfs de gelaatsuitdrukking bij de mensen van Brussels Airport, die het voor de zoveelste keer moesten komen uitleggen, sprak boekdelen. Insiders verzekeren ons dat lang niet alle problemen met de bagageband van Brussels Airport van de baan zijn. “Als door de drukte tijdens de zomerpiek het systeem dichtbij zijn maximumcapaciteit aanzit, zijn storingen ook in de toekomst niet te voorkomen”, klinkt het. Weinig bemoedigend.

Extra kosten

Niettegenstaande luchtvaartmaatschappijen als Brussels Airlines en TUI fly extra kosten moesten maken om de achtergelaten bagage na te sturen en hun ronkende verklaringen in de media over schadeclaims, en dergelijke meer, blijven ze vandaag opvallend mild voor de luchthavenuitbater. Geen van hen overweegt immers een klacht in te dienen tegen de luchthavenuitbater of om een compensatie te vragen voor de gemaakte kosten. De problemen met de achtergebleven bagage kostten Brussels Airlines naar eigen zeggen wel 1,5 à 2 miljoen euro. TUI fly geeft geen cijfers vrij. Dieter Bruneel, directeur groud operations TUI fly: “Luchtvaartmaatschappijen maken deel uit van een onderling afhankelijk luchtvaartsysteem dat moet werken als een Zwitsers uurwerk om passagiers en hun bagage op tijd op hun bestemming te krijgen. De rol van de luchthaven is hierbij cruciaal.”

“Om een goede service, betaalbare tarieven en de connectiviteit waar passagiers om vragen te kunnen bieden is het belangrijk dat de juiste investeringen worden uitgevoerd, en dat door alle partners. Vanuit die optiek zitten wij als TUI fly op regelmatige basis samen met onze strategische partners zoals Brussels Airport om de noden van vandaag maar ook de behoeften van de toekomst samen te bespreken. Het is immers essentieel dat luchthavens als onderdeel van dat luchtvaartsysteem zowel kostenefficiënt als operationeel effectief draaien.”

Bekommerd om passagiers

“Binnen deze context zullen wij dan ook de komende weken de problematiek die we de voorbije periode hebben gekend met het bagagesorteersysteem met de luchthaven bespreken”, gaat Bruneel verder. “Op dit moment ligt onze focus echter op het bezorgen van de laatste stukken bagage die nog niet zijn geleverd bij de passagiers. Door de inzet van onze eigen teams en adequate tussenkomst hebben wij samen met onze afhandelaar Aviapartner de schade voor de TUI-klanten kunnen beperken tot een strikt minimum. De grootste kost mag op dit moment dan wel bij de luchtvaartmaatschappij liggen, het zijn onze passagiers die zonder bagage op hun bestemming aankomen die het grootste slachtoffer zijn. Dat is onze eerste bekommernis.”

Een min of meer zelfde geluid bij Brussels Airlines. Woordvoerster Wencke Lemmes: “Brussels Airport is een heel goede partner. We gaan bekijken hoe we de samenwerking kunnen verbeteren. Het nasturen van de bagage is voor ons prioritair, samen met de bedrijfszekerheid van het bagagesysteem, want het is niet de eerste keer dat er zich problemen stellen”, aldus Lemmes.

‘Wanbeleid’

Vakbond ACV Puls benoemt de problemen wél en spreekt van ‘wanbeleid’ door Brussels Airport, dat volgens de bond “niet wil investeren in een degelijk en werknemersvriendelijk bagagesysteem”.

Brussels Airport Company weerlegt de kritiek. “We monitoren onze systemen voortdurend. Het bagagesysteem op de luchthaven wordt ontwikkeld en onderhouden volgens bijzonder hoge standaarden. Dit sluit echter niet uit dat zich technische storingen kunnen voordoen”, zegt Nathalie Pierard, woordvoerster van Brussels Airport. “Het bagagesysteem heeft een beschikbaarheid van 99,9%, maar een 100% beschikbaarheid van zo’n systeem kan nooit worden gegarandeerd.”

“We doen voortdurend evaluaties om toekomstige incidenten zoveel mogelijk te beperken. Inderdaad, dat is het derde probleem met ons bagage systeem, maar altijd met een verschillende oorzaak”, aldus Pierard. “En die van zaterdag was een externe oorzaak, een losgekomen kofferriem die het bagagesysteem heeft beschadigd.”

Komt Brussels Airport hier niet wat makkelijk weg door te beweren dat het om een ‘externe oorzaak’ ging? Een internationale luchthaven, die naam waardig, is verantwoordelijk voor het geheel. Riemen rond koffers zijn niet nieuw. Al van oudsher verzekeren reizigers hun goed door een riem om hun valies vast te knopen. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Benieuwd welke de verklaring zal zijn bij een volgend incident.

OOK DIT NOG: Gisteren, dinsdag 6 augustus, vertrokken ’s ochtends op Brussels Airport tientallen vluchten met een aanzienlijke vertraging als gevolg van een tekort (!) aan chauffeurs bij bagageafhandelaar Swissport die de koffers naar het vliegtuig zouden rijden. Het ging voornamelijk om vluchten van Brussels Airlines maar ook van andere carriers, zo is ons bevestigd. Naar de oorzaak van het chauffeurstekort is het gissen, op onze vraag naar een reactie kwam er van de diverse afdelingen van Swissport geen antwoord.    

Comments