Analyse

Upgraded: nieuwe eigenaar

Jan Moons, zaakvoerder van het incentivebureau Upgraded, draagt binnenkort de fakkel over aan projectmanager Vanessa Vandenbroek. Upgraded is een incentivebureau dat zich bezig houdt met het organiseren van exclusieve incentivereizen voor bedrijven. Jan Moons is ondere andere bekend van Knalreizen, VTB Reizen en Sunair. In 2017 won hij de Travel Award Life Achievement Award.

Foto: ©Upgraded

Jan Moons begon met rechten te studeren in Leuven maar na een vakantiejob bij Omnium Tours besefte hij dat de toeristische sector hem beter lag. Uiteindelijk schreef hij zich uit bij rechten en begon hij aan een bacheloropleiding toerisme in Mechelen. Na zijn studies werkte Jan onder andere voor Knalreizen, VTB Reizen, Sunair, Transintra en maakte hij een kleine zijsprong in de Formule 1 om dan te eindigen bij Ulysses Tours.

Toch kriebelde het om zijn eigen zaak op te starten en zo nam hij 10 jaar geleden, toen 50 jaar jong, de gewaagde beslissing om Upgraded uit de grond te stampen. “Upgraded is ontstaan uit de behoefte om bedrijven, van KMO’s tot grote multinationals, te ondersteunen in het uitwerken van unieke en op maat gemaakte high-end incentives waar een beklijvende beleving steeds centraal staat. Iets waar we ons 100% op kunnen focussen omdat we de andere takken van de MICE sector niet aandoen”, vertelt Jan.

Het bleek al snel een succesvolle beslissing te zijn, want Upgraded kon reeds van in het begin rekenen op loyale klanten die elk jaar opnieuw de organisatie van hun incentive aan hen overlieten.

De fakkel doorgeven

Na een goed gevulde carrière met veel reizen wil Jan genieten van zijn pensioen. Dit betekent dat Upgraded een nieuwe zaakvoerder nodig heeft en die persoon is Vanessa Vandenbroek. “Vanessa is al 8 jaar lang één van de drijvende krachten binnen Upgraded en mede de reden waarom we vandaag staan waar we staan”, ze werkte sinds haar vijftien jaar als jobstudent in het buitenland. Dan besloot ze om toerisme te gaan studeren in Mechelen en is sindsdien afgestudeerd met een master European Tourism Management. Ondertussen heeft ze meer dan 20 jaar ervaring binnen de sector.

“Vanessa is een graag geziene collega zowel door het team als door onze klanten en heeft de ambitie – maar vooral de goesting en gedrevenheid – om een eigen bedrijf te runnen. Ik ben persoonlijk heel blij dat Vanessa de zaak zal verderzetten omdat ik er het volste vertrouwen in heb dat zij en het team de DNA van Upgraded zullen bewaken”, vertelt Jan. “Om Vanessa te ondersteunen in haar nieuwe rol als zaakvoerder blijf ik de volgende vijf jaar in dienst als mede zaakvoerder. Voor onze klanten verandert er niets en wordt de continuïteit gewaarborgd.”

Toekomst van Upgraded

Veranderen van zaakvoerder betekent ook dat het bedrijf op een andere manier zal worden gerund. “Ik wil de nadruk leggen op zaken zoals flexibiliteit in een snel veranderend incentivelandschap.” Volgens Vanessa is het belangrijk om up-to-date te blijven met de veranderingen binnen de sector. “Denk aan wetgevingswijzigingen, klimaatverandering en politieke instabiliteit, maar ook veranderende budgetten en verwachtingen van de klant.” Zij gelooft dat flexibiliteit de sleutel is tot blijvend succes. “Om die flexibiliteit te garanderen zorgen we ervoor dat ons team steeds op de hoogte is van al deze veranderingen. We scholen onze medewerkers bij, houden maandelijkse brainstormsessies en gaan samen met onze leveranciers op zoek naar duurzame oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst.

Een overname is ook een uitgelezen kans om te kijken naar de huidige positie op de markt.”, vertelt ze. Momenteel is het team bezig aan een diepgaande en uitgebreide nieuwe marketingstrategie. Hiervoor bouwen ze een gefundeerde basis op, dit houdt in dat ze alert zijn voor nieuwe ontwikkelingen op de markt, de trends nauwlettend in het oog houden en nieuwe concepten gaan bedenken. “We willen ons met respect voor de (potentiële) klant actief gaan profileren om zo ons marktaandeel te vergroten.”

Tot slot wil ze Upgraded laten meesurfen op de digitale golf met oog op ‘user experience’. “We willen de digitale behoeften van de klanten vervullen gedurende het hele traject, van creatie tot het uitvoeren van de incentive. We gaan hiervoor steeds op zoek naar de laatste digitale gimmicks die bijdragen tot een memorabele en aangename ‘user experience’.” Maar niet alleen de klanten hebben nood aan deze behoeftes, ook de werknemers. Recent is Upgraded begonnen aan een paperless project waarbij al het werk via een cloud zal gebeuren. Zo vergemakkelijken ze hun werkproces en verminderen ze hun ecologische voetafdruk.

 

Bij Travel Magazine wensen we Vanessa alvast veel succes met haar nieuwe functie.  

Comments