Cruise, Geen onderdeel van een categorie

Uniworld wil nauwer samenwerken met Belgische reisagenten en touroperators

Uniworld Boutique River Cruises wil de volgende jaren meer Europese en Belgische reizigers aantrekken en gaat hiervoor nauwer samenwerken met de reisagenten en touroperators. De riviercruisemaatschappij biedt met een vloot van 17 schepen cruises aan op alle belangrijke Europese waterlopen, maar is eveneens actief in Azië, Afrika, Rusland en Zuid-Amerika. Patrick Parez maakte op uitnodiging van ATC Cruises en Uniworld kennis met deze maatschappij.

Uniworld Boutique River Cruises werd zo’n 20 jaar geleden opgericht. De rederij maakt deel uit van The Travel Corporation. Het Tollman-familiebedrijf vierde in 2020 zijn 100-jarig bestaan. De onderneming heeft diverse toeristische producten in haar portefeuille, waaronder de Red Carnation Hotel Collection, een keten van 20 unieke vijfsterren boetiekhotels van The Twelve Apostels Hotel in Kaapstad en The Oyster Box in Kwazulu-Natal over statige accommodatie in Londen tot Ashford Castle in Ierland.

De riviercruiserederij beschikt over een vloot van 11 eigen schepen op de Rijn, Main, Donau, Seine, Rhône, Saône, Garonne, Dordogne, Nederlandse en Belgische waterlopen. Daarnaast chartert de maatschappij rivierschepen voor cruises op de Douro in Portugal, De Peruviaanse Amazone, de Neva, Svir en Wolga in Rusland, de Ganges in India, de Yangtze in China, de Mekong-delta in Vietnam en Cambodja en de Nijl in Egypte. Met eigen personeel zorgt de rederij er wel voor dat de schepen de sfeer en dienstverlening van de maatschappij weerspiegelen. De SS Sao Gabriel op de Douro werd trouwens gebouwd volgens de criteria die Uniworld had vooropgesteld.

Eigen karakter

Bij de lancering bestond de Uniworld-vloot uit zeven identieke schepen. Naar analogie met de hotels streeft de rederij voor elk van haar vaartuigen de jongste tien jaar een eigen karakter na. De designers van The Red Carnation Hotels pakken de schepen een voor een onder handen. Sommige ogen licht en modern, andere krijgen eerder een historische aanblik. Vaak sluit de inrichting aan bij de regio die ze bezoeken.

Daarnaast wordt gezocht naar mogelijkheden om de schepen te verrijken met unieke designelementen. De luster in het atrium van de SS Antoinette is afkomstig van Tavern on the Green in Central Park, New York. Uniworld wist het 3 meter hoge kristalwerk op de kop te tikken toen de zaak werd vernieuwd en de luchter van de hand werd gedaan. Tegelijk worden bij de omvorming tot Super Ship extra restaurants en lounges toegevoegd. De capaciteit wordt gereduceerd door kajuiten te vervangen door ruime suites en grand suites met butler.

Wijzigend vakantiegedrag

Thomas Harrison, sales director Nordic, Baltic & Benelux: “De Verenigde Staten waren dusver de belangrijkste markt voor Uniworld. De jongste jaren slaan we de vleugels uit om meer nationaliteiten aan te trekken. We kijken daarbij in de eerste plaats naar Europa. De jongste twintig jaar is het imago van de riviercruises fors geëvolueerd. Dit vakantieproduct spreekt vandaag ook een jonger publiek aan. Bovendien heeft de Covid-crisis het reisgedrag gewijzigd en willen meer mensen dichter bij huis reizen. Dit resulteert in een stijgende interesse voor riviercruises.”

Uniworld stelt een all-in product voor met transfers vanaf de luchthaven, een open bar, boetiekwijnen en sterkedrank, excursies met eigen bussen, fitnessklassen, wifi en fooien. De schepen vervoeren ook fietsen die gratis ter beschikking staan van de gasten. Sommige vaartuigen beschikken verder over een binnenzwembad en bioscoop. Premiumwijnen, wellnessbehandelingen en exclusievere excursies zijn extra te betalen. Tijdens de vakantieperiodes biedt Uniworld het Generations Program aan met activiteiten en excursies voor kinderen van 4 tot 11 jaar en tieners van 12 tot 18 jaar.

Unieke trein- en vaarvakanties

Diverse producten kunnen worden aangevuld met landtours voor of na de cruise. Daarnaast stelt Uniworld treinreizen voor in samenwerking met Golden Eagle Luxury Trains. Het aanbod omvat onder meer een vier nachten-trip langs de kastelen van Transsylvanië, een treinreis tussen Venetië en Istanbul (4 nachten sporen en twee hotelovernachtingen in Istanbul) en een unieke veertiendaagse met de Trans-Siberian Express.

Een ander exclusief product is een zevendaagse reis aan boord van de SS La Venezia in de Venetiaanse lagune. Op het programma staan onder meer exclusieve bezoeken aan het Dogenpaleis en de San Marco-basiliek vóór openingstijd alsook twee nachten in Burano. Volgens Thomas Harrison is dit product uniek in de sector. Het houdt het midden tussen een riviercruise en een zeereis. De cruise kan bovendien worden verlengd met een bezoek aan Milaan of een treinreis met de Golden Eagle Danube Express tussen Noord-Italië en Zurich.

Thomas Harrison: “Riviercruises bieden een fantastische mogelijkheid om het binnenland te bezoeken en plekjes te ontdekken waar je voorheen niet bij stilstond omdat ze niet exotisch zijn. De Covid-pandemie heeft de mensen ertoe aangezet weer dicht bij huis te reizen. Uniworld bevaart de belangrijkste waterlopen en dompelt haar gasten onder in de bestemmingen. Op dit ogenblik hebben we nog niet uitgemaakt of er gedrukte brochures komen voor 2022 en verder, maar we stellen wel elektronische versies ter beschikking. Die kunnen we tailormade aanpassen met de contactgegevens van de agentschappen zodat ze die rechtstreeks kunnen doorsturen naar hun klanten.”

In België werken we op dit ogenblik al samen met ATC Cruises en Footprints. Deze twee touroperators hadden in het verleden al aandacht voor riviercruises, weten wat hun klanten verwachten en focussen zich vooral op het betere segment waartoe ook Uniworld behoort. De rederij beschikt over reisagententarieven voor reisprofessionals die zelf willen kennismaken met Uniworld Boutique River Cruises.” Mail naar thomas.harrison@uniworld.com voor meer inlichtingen.

 

Patrick Parez
Senior Cruise Editor
© foto’s Uniworld

Comments