Analyse

United roept hergeboorte uit

Er is een nieuw United, en de wereld zal het geweten hebben. Tijdens een groot media-event in de thuishaven Chicago stelde CEO Oscar Munoz dat de maatschappij onderweg is de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld te worden. “De tijd dat onze werknemers continu sorry moesten zeggen, ligt achter ons.” De mediadag met als titel ‘Flight Plan 2020’ kaderde in het ruimere event ‘Backstage’, waarbij United haar werknemers actief betrekt bij de evolutie van de carrier. Er zijn niet alleen talrijke sessies, briefings en informele vergaderingen; maar de staff kan ook fysiek kennismaken met de nieuwe uniformen, catering, software, entertainment, enz. Dat United buiten de ‘wedergeboorte’ eigenlijk geen uniek, overdonderend nieuwsitem aan te kondigen had, werd formeel on stage bevestigd door senior VP Communicatie Josh Earnest (om te vermijden dat journalisten de vraag later op de dag zelf zouden stellen, nvdr). De voormalige Witte Huis-woordvoerder noemde het ‘feeding the beast’, met andere woorden de steeds hongerige media voeden in (relatief) rustige tijden. De overkoepelende boodschap was duidelijk: ”United heeft vertrouwen in de toekomst.”

Eco-koploper

En uiteraard waren er wel enkele (kleine) nieuwigheden en (halve) primeurs te rapen. Naar eigen zeggen is United de koploper in de ecorevolutie. De carrier investeert in de nabije toekomst 40 miljoen dollar in decarbonisatie van brandstof. Deze ingreep moet vliegen meer mileuvriendelijk maken. De komende twee jaar koopt United ook 37 miljoen liter ‘sustainable fuel’. Tweede belangrijk nieuws is de herconfiguratie van de bagagebakken, vooral dan op de binnenlandse vluchten. Deze moeten op termijn tot 30 procent meer stapelruimte opleveren. United wil op korte termijn tot 4000 piloten aanwerven en 34.000 andere werknemers. Zowat 60 procent van die cijfers zijn vervangingen van bestaande jobs, 40 procent is puur groei. United bouwt ook haar app uit en heeft, in een deal met Apple, 60.000 iPhones en iPads aangeschaft. Dat de maatschappij er weer staat, bewijzen de frequent flyer-cijfers. In de leeftijdscategorie 18-22 jaar steeg het aantal nieuwe leden met 130 procent. De carrier sloot een samenwerkingsakkoord af met Marriott voor bagagelevering en biedt voortaan ook de mogelijkheid om je gespaarde miles te doneren aan ngo’s of andere goede doelen. United maakt komaf met voedselverspilling en wil een systeem introduceren waarbij de passagiers op voorhand zijn maaltijdkeuze confirmeert, zodat er finaal veel minder weggegooid moet worden.

Polaris loopt trager

Een nieuw United, dat betekent ook transparantere communicatie van de carrier en haar toplui. Een goed  voorbeeld: het feit dat de maatschappij zelf spontaan meldde dat de introductie van de totaal nieuwe Polaris businessclass trager loopt dan voorzien. Desondanks hoopt men in oktober 2020 pakweg 90 procent van alle toestellen geherconfigureerd te hebben. Tot slot onderlijnde United haar globale groei. In twee jaar tijd werden/worden 27 nieuwe internationale bestemmingen aan het netwerk toegevoegd, net als 100 binnenlandse.

Onzekerheid genaamd MAX

United deed ook niet flauw over de aanhoudende crisis met de Boeings 737 MAX die al sinds de lente van dit jaar verplicht aan de grond staan. Over eisen om toelichting of compensatie deed de top van United geen uitspraken, wel aan een principieel standpunt: “Als een klant zich in de toekomst niet happy voelt om met de MAX te vliegen, zullen wij die klant herboeken”, sprak Mr. Munoz. United rondde haar mediadag af met het in de verf zetten van haar Star Wars Experiences. De carrier heeft niet alleen een B737-800 in een Star Wars-getint kleurschema geverfd, maar heeft ook een Star Wars safety video gedraaid. Ook exclusieve toilettasjes horen bij het event. Wie op zoek is naar symboliek ziet meteen de rode draad: The Rise of Skywalker versterkt ‘the rise’ van United.

Door Gerrit op De Beeck
© UNITED

Comments