Inflight Report

United: Amsterdam/Houston – Los Angeles/Chicago/Brussel

Carrier                        United Airlines
Route                           Amsterdam / Houston – Los Angeles / Chicago / Brussel
Toestel                        B777, B757
Reisklasse                 Polaris (businessclass) & First Class (domestic)
Datum                         Juni 2018

Achtergrond

© United

United Airlines (UA), vaak afgekort tot United, is een van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en lid van Star Alliance. Op 1 oktober 2010 fuseerde United Airlines met Continental Airlines tot één luchtvaartmaatschappij, met de naam van United en het logo van Continental. United Continental Holdings, Inc., het moederbedrijf van het nieuwe United Airlines, is gevestigd in de bekende Willis Tower in Chicago.

Vanuit Brussel biedt UA dagelijks drie non-stopvluchten aan: Washington DC, Chicago en New York Newark. Polaris, de merknaam van het nieuwe long-haul business-product, werd gelanceerd in december 2016 en is in volle uitrol.

Check in

In Amsterdam zijn de reisklasses duidelijk gescheiden en verloopt de procedure snel. De info over de fast track en de lounge wordt spontaan gemeld. In Los Angeles voorziet United een rist balies die exclusief voorbehouden zijn voor Polaris. Je kan kiezen uit een self-service kiosk of een ‘old-fashioned’ bemande balie. Ook hier geen wachtrijen en een vlot proces.

Lounge

Lounge 41 is een neutrale lounge waar United-passagiers in Amsterdam uitgenodigd worden. Deze nieuwe ruimte kan maar net het volume aan. De voorzieningen zijn prima. In Los Angeles biedt UA een zeer ruime ‘club’ met zeer goede voorzieningen. Binnenkort komt daar nog een specifieke Polaris Lounge bij, die in aanbouw is. Chicago heeft reeds een totaal nieuwe Polaris Lounge en die imponeert met bravoure. Eerste indruk is de zee aan ruimte, waarmee overduidelijk geopteerd wordt voor privacy en rust. Zowel de keuze van de materialen als de kleuren en de afwerking genereren als look een ronduit luxueus product. Het gevarieerde aanbod f&b tot en met een uitgebreide wijnkaart maken het af.

Boarding

Polaris-reizigers gaan eerst aan boord, wat ook duidelijk aangegeven is op de boardingkaart. United stapt 45 minuten op voorhand in zodat het vertrekuur kan gerespecteerd worden. Zowel in LAX als ORD werd dezelfde logica gehanteerd en strikt opgevolgd.

Stoel

De nieuwe zetel behoort tot de nieuwste generatie stoelen die ook toonaangevende Aziatische en Emiratencarriers uitrollen. Iedereen zit aan een gangpad (1-2-1 configuratie) en het kleurenpallet van donkerblauw en grijs straalt klasse uit. Kritische geesten merken op dat de nieuwe Polarisstoel smaller is, maar we moeten nu eenmaal leven met het gegeven dat de wollige, brede, oude businessstoelen van weleer vervangen zijn door individuele, privé-georiënteerde eilandjes die zich bovendien laten ombouwen tot een bed van 180 graden –wat niet zo lang geleden het privilege was van uitsluitend firstclass-cabines. Hoe dan ook, Polaris is een goed, wereldwijd georiënteerd product dat met zijn tijd mee is en vooral de Amerikaanse carrier het verleden uit sleurt.

© United

Service

De net geen tien uur durende AMS-IAH was een toonbeeld van gerichte, à la carte service. Niemand gehaast, alles netjes verzorgd. Het nieuwe Polaris-menu straalt vooral door een hippere presentatie. De binnenlandse verbinding LAX-ORD in de typische domestic first service was hardware-matig geen hoogvlieger, maar wel wat service en catering betrof. De Brusselvlucht verliep volgens de standaards, met oog voor wie maximaal wou rusten.                

De vlucht

Het valt op dat UA intercontinentaal (iets) minder aankondigingen doet dan vroeger (maar sowieso nog steeds in drie talen) en zo de rust aan boord maximaliseert. De nieuwe gadgets zoals een fijn dekentje, een groot hoofdkussen (geleverd door Saks Fifth Avenue Bedding) en een amenities kit in een blikken doos maken het geheel opmerkelijk chiquer.              

Bagage

Houston werd geplaagd door onweer, wat de bagagelevering vertraagde. Ongewone omstandigheden die we niet quoten, vooral ook omdat de informatie naar de passagiers duidelijk was. De aflevering in Brussel was zeer teleurstellend: veel te laat (35 minuten wachttijd) en zonder onderscheid tussen prioriteit en economy class. Wanneer gaan de handling agents in BRU zichzelf au sérieux nemen en niet langer de reputatie van hun klanten, toch wat bagage betreft, zonder scrupules kelderen?                   

Ons oordeel

De fusie van United Airlines met Continental was een lang en moeilijk proces van verwarrende producten en niet consistentie cabinefiguraties. Met Polaris wil United deze periode definitief afsluiten en zich weer –neuzen in alle richting– profileren als een kwaliteitscarrier met een uniform high end-product. Wat we ervaarden was alvast zeer beloftevol.

Gerrit Op de Beeck

Comments