Inflight Report

United Airlines: BRU-EWR-BRU

Carrier: United Airlines
Route: Brussel – New York Newark – Brussel
Toestel: B787-10
Reisklasse: Polaris (businessclass)
Datum: mei 2019

Door Gerrit Op de Beeck

Achtergrond

© United Airlines

United Airlines (UA), vaak afgekort tot United, is een van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en stichtend lid van Star Alliance. Op 1 oktober 2010 fuseerde United Airlines met Continental Airlines tot één luchtvaartmaatschappij, met de naam van United en het logo van Continental, dat ondertussen – lente 2019 – opgefrist werd. Vanuit Brussel biedt UA dagelijks drie non-stopvluchten aan: Washington DC, Chicago en New York Newark. Polaris, de merknaam van het nieuwe long-haul businessproduct, werd gelanceerd in december 2016 en is in volle uitrol.

Check in

In Brussel zijn de reisklasses duidelijk gescheiden en verloopt de procedure snel. Misschien moet iemand de ingehuurde veiligheidsmensen die de vervelende vraagjes moeten stellen eens uitleggen dat dit proces ook vriendelijk kan. De info over de fasttrack en de lounge wordt spontaan gemeld. In Newark voorziet United een rist selfservicebalies die exclusief voorbehouden zijn voor Polaris. Ook hier geen wachtrijen en een vlot proces, omdat het voorbereidende werk via de app verliep.

Lounge

Polaris lounge © United Airlines

In BRU rekent UA op de Brussels Airlines-lounge The Suite, de voormalige Jet Airways-locatie. De voorzieningen zijn goed, maar het is geen prijsbeest. In Newark biedt UA een zeer ruime Polaris Lounge met zeer goede voorzieningen tot en met à la carte pre-flight dining. De ruimte imponeert met bravoure. Eerste indruk is de zee aan ruimte, waarmee overduidelijk geopteerd wordt voor privacy en rust. Zowel de keuze van de materialen als de kleuren en de afwerking genereren als look een ronduit luxueus product. Het gevarieerde aanbod f&b, tot en met een uitgebreide wijnkaart, maken het af.

Boarding

Polaris-reizigers gaan eerst aan boord, wat ook duidelijk aangegeven is op de boardingkaart. United stapt 45 minuten op voorhand in, zodat het vertrekuur kan gerespecteerd worden. Zowel in BRU als EWR werd dezelfde logica gehanteerd en strikt opgevolgd.

Stoel

© United Airlines

De nieuwe zetel behoort tot de nieuwste generatie stoelen die ook de toonaangevende Aziatische en Emiratencarriers uitrollen. Iedereen zit aan een gangpad (1-2-1-configuratie) en het kleurenpalet van donkerblauw en grijs straalt klasse uit. Kritische geesten merken op dat de nieuwe Polarisstoel smaller is, maar we moeten nu eenmaal leven met het gegeven dat de wollige, brede, oude businessstoelen van weleer vervangen zijn door individuele, privé-georiënteerde eilandjes die zich bovendien laten ombouwen tot een bed van 180 graden, bioscoopzaal en restaurant – wat niet zo lang geleden het privilege was van uitsluitend firstclasscabines. Hoe dan ook, Polaris is een goed, wereldwijd georiënteerd product dat met zijn tijd mee is en vooral de Amerikaanse carrier het verleden uit sleurt.

© United Airlines

Service

De acht uur durende BRU-EWR-vlucht was een toonbeeld van gerichte, à la carte service. Niemand gehaast, alles netjes verzorgd. Het nieuwe Polaris-menu straalt vooral door een hippere presentatie. De amper zes en een kwart uur durende retourvlucht naar Brussel verliep volgens de standaards, met oog voor wie maximaal wou rusten.

De vlucht

United blijft intercontinentaal drietalige aankondigingen doen, wat de rust aan boord niet maximaliseert. De nieuwe gadgets, zoals een fijn dekentje, een groot hoofdkussen (geleverd door Saks Fifth Avenue Bedding) en een amenities kit in een mooi tasje, maken het geheel opmerkelijk chiquer. Ook prima punten voor de hoogkwalitatieve wijnkaart.

Bagage

Correct afgeleverd in Newark. Ook (deze keer) geen klachten over BRU, waar ‘priority’ eerst op de band kwam, binnen een zeer goede tijd.

Ons oordeel

De fusie van United Airlines met Continental was een lang en moeilijk proces van verwarrende producten en niet-consistente cabinefiguraties. Met het Polaris-tijdperk wil United deze periode definitief afsluiten en zich weer – neuzen in alle richting – profileren als een kwaliteitscarrier met een uniform high-end-product dat ook buiten de Amerikaanse landsgrenzen de concurrentie aankan. Wat we ervoeren aan boord van de nieuwe Dreamliner 10-serie was alvast prima en zeer beloftevol wat de verdere upgrading van UA betreft.

Comments