Digitale Economie

Uitdagingen en oplossingen voor duurzaam reizen in 2020

We reizen meer dan ooit tevoren en het lijkt erop dat de wereldwijde reislust helemaal niet zal afnemen in het nieuwe decennium, integendeel. Toch zullen we in 2020 anders moeten reizen dan we dat gewoon zijn. Steeds meer (zaken)reizigers worden zich bewust van de ecologische voetafdruk en gevolgen van hun reizen. Gelukkig zijn de technologische innovaties en nieuwe reismodi veelbelovend. Dat is ook BCD Travel niet ontgaan. In een nieuw rapport ‘How to Travel Beyond 2020’ identificeert het de belangrijkste trends op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit voor 2020 en daarna.

De nieuwe (harde) realiteit

De wereld verandert sneller dan ooit voorheen door de opwarming van de aarde. Het is geen toeval dat 18 van de 19 warmste jaren sinds de metingen na 2001 plaatsvonden. De toekomst ziet er niet bepaald rooskleurig uit, want tegen 2050 zullen we met niet minder dan 10 miljard mensen op deze aarde leven. Toch sijpelt de realiteit stilaan binnen en is vandaag al een veranderende mindset merkbaar bij heel wat reizigers. Hoe kunnen we nog steeds zo vaak reizen als we willen zonder de planeet verder te beschadigen? Hoe kunnen we de wereld en onze industrie voorbereiden op de volgende generatie? Gelukkig is de transport- en mobiliteitssector de uitdaging aangegaan en zijn bedrijven volop bezig oplossingen te ontwikkelen voor het duurzaamheidsvraagstuk. Misschien zijn sommige oplossingen zelfs volgend jaar al beschikbaar, voorspelt Miriam Moscovici, senior director voor Research & Innovation bij BCD. “De oplossing voor duurzame mobiliteitssystemen en snel, schoon transport ligt misschien wel om de hoek.” Laten we eens kijken naar het openbaar vervoer en andere vervoertechnologieën voor morgen en overmorgen.

Hyperloop: De vijfde transportmodus

Tesla Motors en SpaceX CEO Elon Musk beschreef Hyperloop als een “vijfde transportmiddel” – de andere zijn boten, treinen, motorvoertuigen en vliegtuigen. In theorie zal Hyperloop mensen in staat stellen om door verhoogde, wrijvingsarme buizen te reizen via aluminium pods die een snelheid behalen van 1250 km/u. Hyperloop maakt gebruik van een nieuwe (en snellere) vorm van mag-lev technologie (magnetische levitatie). Deze wordt vandaag al toegepast voor ’s werelds snelste trein, de Shanghai Maglev. Daarmee zou de Hyperloop twee keer zo snel zijn als een vliegtuig met minder stroomverbruik en zonder rechtstreekse CO2-uitstoot. Omdat de pods doorheen buizen reizen zal het ook niet onderhevig zijn aan slecht weer of is de kans op botsingen miniem. Momenteel zijn de eerste testen met Hyperloop al achter de rug. In 2020 volgen verdere hogesnelheidstesten en de meest ambitieuze lanceringsdatum is 2022.

© Hyperloop One

Hypersonisch reizen

Supersonisch vliegen is niet nieuw: het supersonische passagiersvliegtuig Concorde exploiteerde lijnvluchten van 1976-2003. De Concorde was zijn tijd waarschijnlijk vooruit, maar zijn technologie zou ver achterblijven bij de huidige milieunormen. Het had een hoog brandstofverbruik, het maakte veel lawaai tijdens het opstijgen en het creëerde een sonische knal. Deze problemen moeten worden opgelost voordat supersonische lijnvluchten opnieuw van de grond komen. Recente technologische vooruitgang en aanpassingen aan de regelgeving zouden het supersonisch vliegen weer levensvatbaar kunnen maken. Nog voordat het volgende supersonische vliegtuig in commerciële dienst komt, kijken andere bedrijven al verder dan supersonische vluchten naar hypersonische vluchten. Ingenieurs in het Verenigd Koninkrijk zijn bezig met de ontwikkeling van technologie voor SABRE-motoren, raketmotoren die snelheden tot boven de 6.000 km/u kunnen behalen. Met zo’n 3u30 vliegen, had de Concorde de vliegtijd van Londen naar New York meer dan gehalveerd. Reizigers konden dagtochten maken van de VS naar Londen of Parijs. Toch moet supersonisch of hypersonisch reizen ook duurzaam zijn om ooit succesvol te worden. Toch lijkt de technologie veelbelovend. Zo zou een reis tussen London en Australië net geen vijf uur duren. Take-off? Ten vroegste in 2023.

Is elektrisch vliegen een alternatief?

Duurzaamheid staat vandaag al bovenaan de agenda van heel wat luchtvaartmaatschappijen. Heel wat maatschappijen kijken daarom ook naar alternatieven van kerosine. Toch zijn er nog heel wat uitdagingen voordat het elektrisch vliegen echt een vlucht neemt. Zo is de actieradius van een volledig elektrisch toestel niet meer dan 700km. Vliegtuigen die op middellange afstand vliegen, zouden daarom een mix van conventionele brandstof en elektrische energie moeten gebruiken. Zelfs door alleen op belangrijke punten in een vlucht elektrisch vermogen in te zetten, zouden deze hybride vliegtuigen nog steeds een grote vermindering van de CO2-uitstoot kunnen opleveren. Maar dat biedt nog steeds geen oplossing voor de long haul vluchten. Zelfs als het mogelijk zou zijn om de huidige accu’s 30 keer efficiënter te maken, zou een Airbus A320 nog steeds maar een vijfde van zijn huidige actieradius en met slechts de helft van zijn laadvermogen kunnen vliegen.

© NASA / The Boeing Company

Lees het volledige rapport online

Wie het volledige (Engelstalige) online rapport van BCD Travel ‘How to travel beyond 2020’ wil lezen kan hier terecht.

Comments