Analyse, Bestemmingen, Opinie

Tunesië: tweede jaar toeristische revolutie

Voor de eerste keer in de geschiedenis van onze sector, neemt een nationale toeristische dienst een risico door een product te promoten dat nog niet bestaat, noch bij de reisagenten noch bij de touroperators. De nationale toeristische dienst van Tunesië lanceert zich op het toeristische speelveld en ik kan de toe-eigening van de Tunesiërs van hun toeristisch erfgoed enkel toejuichen.

Door Alain Voisot, senior reporter voor Travel Magazine

Golf+Thalasso

Ja, wij horen de luide kreten van de distributie om producten ‘op maat’. Desondanks neemt niemand het risico dit thema te promoten. Na een rondvraag ter plaatse, heeft nog niemand een aanvraag gekregen voor het pakket ‘Golf+Thalasso’. De nationale toeristische dienst is niet langer tevreden met het promoten van Tunesië als het perfecte postkaartplaatje, maar neemt het risico thema’s voor te stellen die voorheen slechts wilde ideeën waren. Uiteraard is bij à la carte alles mogelijk, maar de reisagent moet wel weten dat het product bestaat. Enkel de pionier van Thalasso in Frankrijk, les thermes Marins de Saint-Malo, heeft een dergelijk combinatieproduct al online gezet.

Tussen Monastir en Hammamet, Djerba en Tunis…

De officiële website van het Ministerie van Toerisme en Ambacht bevat tien goedgekeurde golfterreinen op haar grondgebied. Door verschillende bronnen te raadplegen, schatten we dat er een tiental thalassotherapiecentra met een medische omkadering bestaan. De andere thalassocentra worden beschouwd als centra van wellness en ontspanning. De gevestigde waarde van de thalassotherapie in Tunesië is weliswaar de Hasdrubal van Yasmine-Hammamet. Wat golf betreft wachten de club-houses op een nieuwe stroom veeleisende liefhebbers die op golfbanen van internationaal niveau wensen te spelen.

Verleden en vooruitzichten

In 2015, organiseerde het ‘Comité de Vigilance pour la Démocratie en Tunisie’ (CVDT) ‘politieke’ reizen in het midden van een crisis. Tunesië combineerde de schokgolf van de democratische revolutie van 2011 en de aanslag van juni 2015. In de agentschappen werd Tunesië op verzoek verkocht terwijl de officiële reisadviezen negatief waren. Wat voorbij is, is voorbij en de G8-groep heeft zijn werk gedaan. Tunesië komt terug, maar deze keer met het doel toerisme goed te managen en meester te zijn over haar imago. De hotelmanager van Hasdrubal Yasmine Hammamet, Radhouane Khayati, is duidelijk: het doek is gevallen voor de low cost: men moet niet voor elke smaak en elk budget iets aanbieden. Het geld uit toerisme moet ter plaatse blijven en bijdragen aan de wederopbouw van dit land, dat echte expertise heeft en nu een tegen-expertise heeft opgebouwd op basis van jaren werk.

“Maar de klant wil het niet…”

Larie! De klant vraagt enkel naar wat hij al kent. De toevloed van informatie is zo groot dat de klant het ware van het onware niet meer kan onderscheiden, of het valse van het authentieke. De prijzen staan erg onder druk en fluctueren, waardoor de reisagent aan de kant wordt gezet. Het concept Golf+Thalasso kan uitgebreid worden tot een veelvoud van varianten die gaan van paardensport + hydrotherapie van het binnenland, tochten met de mountainbike + lokale specialiteiten, safari foto in de woestijn + zee, etc. Creativiteit bestaat uit het vinden van de meest aantrekkelijke combinaties tussen cultuur, vrije tijd en sport…

Tunisair vliegt van en naar Montréal

Niemand vliegt 12 uur enkel en alleen voor zee en strand. Tunesië heeft meer te bieden dan dat. En daarbij, als de Québécois dat willen, vliegen ze naar Florida. Een groep van 30 toeristen die ik ter plaatse tegen het lijf liep, legt uit dat ze hier voor 15 dagen zijn en dat hun programma echt goedgevuld is. Zee en strand vormen slechts een klein onderdeel van hun gekocht programma.

De toekomst is aan de durvers

Nu de veiligheid in Tunesië onder controle is en we in de wereld nergens nog 100% veilig zijn, zelfs niet in Nieuw-Zeeland of Las Vegas, moeten we de bestemming Tunesië opnieuw in een positief daglicht stellen. Geconfronteerd met de rat race van het bedrijfsleven, waar enkel de resultaten en cijfers een referentie zijn, markeert dit initiatief het einde van een tijdperk en het begin van een nieuwe generatie producten die de bestemming Tunesië een nieuw elan geven. Deze ontwikkeling op het toeristisch speelveld is, deze keer, gewild door een land dat net een periode heeft doorstaan van revoluties, veroorzaakt door de overstap van het moderne feodalisme naar een jonge democratie. Deze overgang is erg moeilijk, maar boeiend. Dit tijdperk waarin er te verliezen valt, opent nieuwe perspectieven voor de vernieuwing van het toeristisch aanbod. Het doel van een thematisch product aan een vast tarief, is het voorstellen van opties die ‘gerecycleerd’ kunnen worden door FIT (Free Independent Travellers), opgenomen voor in het MICE-aanbod, etc. Deze nieuwe wind door Tunesië als toeristische bestemming is het signaal van het herstel van haar toeristisch erfgoed, teweeggebracht door de Tunesiërs zelf. Dit initiatief kan aanzetten tot meer vernieuwing.

Comments