Reisindustrie

TUI Ticket Shop organiseert eerste Airline Workshop

Kris Geusens (KG, 55 jaar) begon 34 jaar geleden in deze boeiende sector. “Time flies when you’re having fun”, zegt Kris het met een knipoog. Via het toenmalige Express Tours, belandde hij zowat 25 jaar geleden bij TUI. Sinds 2017 is Kris operations manager bij TUI Ticket Shop en onder meer verantwoordelijk voor IATA BE. In het kader van de aankomende TUI Ticket Shop Airline Workshop op donderdag 20 februari had Travel Magazine een gesprek met Kris Geusens.

TM: TUI Ticket Shop organiseert voor de eerste keer een Airline Workshop. Wat is nieuw aan dit gebeuren?
KG: De reisagenten, voornamelijk non-IATA, kunnen dankzij de Airline Workshop kennis maken met de diverse luchtvaartproducten. Tot op heden hebben al meer dan twintig luchtvaartmaatschappijen toegezegd om tijdens de workshop een showcase te brengen voor de reisagent. We organiseren de workshop in eigen huis, m.n. op de vijfde verdieping van onze kantoren in Zaventem. We voorzien ook een omvangrijke prijzenpot gekoppeld aan de early sales die op 6 januari al van start gingen. De 5 beste verkopers (op weekbasis) krijgen een extra kans op de workshop om één van de verschillende duo tickets te winnen. Er zitten verschillende duo-tickets in de prijzenpot. Tevens wint iedere week 1 reisagent een prachtige reiskoffer.

TM: Hoeveel reisagenten verwachten jullie voor het evenement?
KG: We verwachten zowat 80 reisagenten. TUI Ticket Shop mag nog elke week nieuwe reisagenten verwelkomen die met onze diensten willen werken. Naast het rechtstreekse contact met de airlines tijdens de workshop, maken we de reisagent op 20 februari ook wegwijs in de booking engine Cameleon, en dat via enkele Nederlandstalige en Franstalige opleidingssessies.

TM: Kunnen we stellen dat jullie voortdurend werken aan de efficiëntie van het reservatieplatform Cameleon?
KG: Absoluut. Dankzij de automatische ticket afhandeling kunnen ticketorders via Cameleon 24 uur op 24 worden doorgestuurd en is de reisagent niet meer beperkt tot de kantooruren om tickets uit te schrijven. Na een recente upgrade zijn nu ook de airline ancillaries boekbaar. Dat betekent dat alle ancillaries die via GDS worden aangeboden, ook via Cameleon beschikbaar zijn. Reisagenten hoeven dus niet meer separaat in te bellen om bijv. een seating te kiezen, extra bagage of speciale maaltijden te bestellen. Alles verloopt rechtstreeks via het boekingsproces. Dankzij de connectie met Farelogix heeft de reisagent via Cameleon toegang tot de volledige LHG content, waaronder de promo’s en de Check&GO (zonder bagage) tarieven van Brussels Airlines, tarieven die niet langer aangeboden worden via de GDS.

TM: Waarom veranderde het alombekende Sirius zijn naam vorig jaar naar TUI Ticket Shop?
KG: We wilden de kracht van de merknaam TUI gebruiken en tegelijk het vroegere Sirius dichter bij de TUI-organisatie brengen. Vandaag vormt TUI Ticket Shop samen met de IATA-afdeling van TUI in Oostende, de IATA BE afdeling.

TM: Wat is jouw persoonlijk stokpaardje?
KG: Het is mijn betrachting om de service, de klantvriendelijkheid en de expertise van het TUI Ticket Shop team uit te spelen naar de reisagenten. Niet vergeten, IATA blijft een vrij complex gegeven. Het blijft dan ook onze belangrijkste USP: de kennis van het team – 21 mensen sterk – waarop de reisagent altijd kan terugvallen.

TM: Wat onderscheidt jullie van de andere spelers en concurrenten?
KG: De vluchttarieven zijn over alle kanalen heen zowat dezelfde. We moeten het dus hebben van de expertise van het team en de service. Een ander belangrijk punt: de omzetten die door reisagenten bij TUI Ticket Shop worden gerealiseerd, tellen mee voor de globale commissiestaffel van TUI. Verder maken we tegen de zomer werk van een 24/7 nooddienst. En niet te vergeten, onze technologie staat helemaal op punt.

TM: Hoe belangrijk is de nieuwe IATA NDC-norm?
KG: Ontzettend belangrijk. Het wordt een uitdaging om de NDC-content te kunnen aanbieden. We werken keihard om onze systemen compatibel te maken met de diverse ontwikkelingen. TUI Ticket Shop is klaar voor de volgende fase van NDC, een trein die we niet willen missen!

TM: Zijn er andere nieuwigheden?
KG: Ja. Een belangrijke nieuwigheid situeert zich in de sfeer van de synergie tussen TUI Ticket Shop en de touroperator-afdeling. Sinds 4 februari van dit jaar heeft de citytrip-klant – die tot nog toe op vlak van vluchten enkel kon genieten van de touroperatortarieven – toegang tot de volledige vluchtcontent van TUI Ticket Shop, inclusief de volledige Lufthansa Group content met de voor de Citytrip klant interessante Check&Go tarieven. Wanneer de reisagent een city hotel boekt bij TUI en dit combineert met een vlucht uit het TUI Ticket Shop aanbod, dan wordt dit aanzien als een pakket en draagt TUI hiervoor ook de verantwoordelijkheid.

TUI Ticket Shop Airline Workshop

De TUI Ticket Shop Airline Workshop vindt plaats op donderdag 20 februari op 5de verdieping van de kantoren van TUI Ticket Shop in Zaventem – Brussels Airport. Meer info en inschrijvingen via TUI Pro. Bevestigde airlines: Aegean Airlines , Air Austral, Air Baltic, Air Belgium, Air Canada, Air Europa, Air France, Air Transat, Alitalia, American Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Airlines, El Al, Emirates, Etihad Airways, Hainan Airlines, Iberia, Icelandair, KLM, Qatar Airways, Tap Air Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines, United Airlines.

Foto: Kris Geusens (rechts) en het team van TUI Ticket Shop.

© Travel Magazine

Comments