Analyse, Hotellerie, Touroperating

TUI Sensatori viert tinnen jubileum

Iets meer dan 10 jaar geleden, in een kantoortje in het druilerige Londen, werd een meeting georganiseerd tussen de Britse touroperator Thomson en de broers Nicolaides, oprichters en tot op heden managing directors van Atlantica Resorts. Die laatsten waren immers op zoek naar een nieuw hotelconcept voor hun gasten en aldaar werden de afspraken gemaakt voor wat een nieuw premium hotelconcept zou worden. Het merk werd gebouwd rond het idee dat genot gebaseerd is op vijf zintuigen (senses) – zien, horen, proeven, ruiken en voelen. Het doel was om de zintuigen zoveel te prikkelen en een bepaald genotsniveau te behalen, opdat ‘satori’ bereikt wordt. Deze Japanse boeddhistische term betekent ‘begrijpen’ of ‘het zien van de ware aard’ en is de stap net voor de ‘verlichting’. Het Sensatori-concept werd een premium-product voor gasten – zowel families als koppels – met een bepaalde hunkering naar lifestyle, zee en hedendaags design. De vijfsterrenhotels onderscheiden zich op het gebied van gastronomie en entertainment, met veel sportactiviteiten en avondshows. Adults-only zones worden ruimtelijk gescheiden van kindvriendelijke zones. Met de voorwaarden bepaald, opende de allereerste TUI Sensatori – in joint venture met Atlantica Hotels – op 27 september 2008 haar deuren op Kreta.

Luxemerk lonkt naar meer internationale markten

Tien jaar later vieren we deze verjaardag in de elfde én nieuwste toevoeging aan het Sensatori-portfolio, het TUI Sensatori Resort Atlantica Rhodes te Gennadi, dat in juni van dit jaar opende voor het publiek. De andere luxe-resorts vind je in Turkije, Cyprus, Mexico,  Jamaica, de Dominicaanse Republiek, Spanje en – uiteraard – Griekenland. Het merk is door TUI’s transformatie naar een geïntegreerde toerismegroep én als één van de zeven core brands sinds 2013 ook boekbaar in andere bronmarkten zoals, Duitsland, Benelux en Scandinavië. Toch blijft het concept voornamelijk aanslaan in de Britse markt, die goed is voor meer dan 80% van de bezoekers.

Een geïntegreerde toerismegroep

Louise Bates

“TUI heeft zich in de loop der jaren getransformeerd in een totaal verschillende organisatie. Hoewel we oorspronkelijk startten als een touroperator, zijn we ondertussen een investeerder, ontwikkelaar en operator van hotel- en cruisebedrijven. TUI Group beschikt momenteel over 380 eigen hotels (waarvan een 50-tal in medebeheer met derde partijen/hoteliers). In het financiële jaar 2017-2018 bleek dat deze bedrijven, samen met de excursies en belevingstrips ter plaatse, instonden voor 59 procent van de opbrengsten van de TUI Group”, aldus Louise Bates, product director emerging markets. Zij werkt al 22 jaar voor TUI en heeft als grootste uitdaging om klantenwaarden te begrijpen en te onderzoeken hoeveel klanten willen betalen voor hun accommodaties. Met een team van 60 medewerkers, verdeeld over de verschillende markten, tracht ze succesvolle aanbiedingen door te trekken naar andere brands. “Deze geïntegreerde strategie maakt  TUI meer winstgevend door grotere marges en door een meer gelijke verdeling van de inkomsten over de 12 maanden. Door deze strategie kunnen we namelijk zelf bepalen welke bestemmingen/hotels we kunnen aanvliegen en kunnen we de beste producten verkopen tegen betere prijzen, voor klanten uit onze bronmarkten. Dat maakt dan weer meer budget vrij voor bv. excursies of producten ter plaatse.”

Sterke partnerships

Binnen een joint venture, zoals TUI die o.a. onderhoudt met Atlantica Hotels, worden de specificaties over álle details van het product op voorhand besproken. Louise Bates: “Toch kan je af en toe voor een verrassing komen te staan. Tijdens de constructie van dit resort, kwamen bij opgravingen immers restanten van een oud vissersdorpje en een oude kerk naar boven. Daar mochten we natuurlijk niet aan raken, dus hebben we deze ruïnes geïntegreerd in het domein. De architect heeft er trouwens zeer handig rond gewerkt en het stelt ons in staat om een extra dimensie te bieden. Zo zijn de brokstukken prachtig verlicht en komt een lokale archeologe aan onze gasten de geschiedenis van de stenen uit het verleden uitleggen.” Ook het ‘zoning’-concept blijft zeer belangrijk voor TUI Sensatori-resorts. “We willen namelijk dat elke gast zich volledig op zijn gemak voelt, of dit nu over singles, koppels of families met kinderen gaat. Daarom zal je in een Sensatori steeds duidelijk afgezonderde ‘adults-only’, kindvriendelijke en ‘mixed’ zones terugvinden. Zo creëren we een mooi onderscheid tussen actieve en relaxerende gebieden.”

Eens een nieuw resort gebouwd is, zorgt de lokale partner voornamelijk voor het management van het domein, terwijl TUI de ‘software’ levert. In het TUI Sensatori Resort Atlantica Rhodes resulteert dat in ongeveer 200 personeelsleden van Atlantica Resorts (balie, restaurant, onderhoud, kamermeisjes, …) en een 30-tal van TUI, voornamelijk verantwoordelijk voor de beleving ter plaatse (TUI destination & guest services, kindermeisjes, animatoren, etc.). Ook de artiesten worden gerekruteerd in de UK. In Londen worden audities geregeld en na een succesvol parcours, dienen de entertainers in 16 weken een 7-tal shows in te oefenen.

De plannen voor TUI Sensatori

“Met de zeven TUI brands die we aanbieden, is het aanbod voorlopig sterk verankerd”, stelt Louise Bates. “Toch blijven we bekijken of er een mogelijkheid is om nieuwe hotelmerken op te richten of elementen toe te passen op bestaande merken en dit in functie van nieuwe klantvormen. Alleszins blijft het onze uitdaging om elk jaar onze producten te verbeteren en continu bij te leren. Dat doen we bijvoorbeeld door te kijken naar nieuwe trends buiten de toeristische sector (restaurants, entertainment, fitness, etc.). Ook onze hotelpartners komen regelmatig met nieuwe ideeën door te kijken naar wat de concurrentie doet. Een derde mogelijkheid is om succesvolle elementen uit andere TUI brands op te nemen in toekomstige hotelinnovaties. Een bekend merk met gelijkaardige kenmerken, maakt een nieuwe bestemming voor onze klanten trouwens veel beter toegankelijk. ”

Toch kunnen we al enkele nieuwe ontwikkelingen van TUI Sensatori uit de doeken doen. Zo zal het merk voornamelijk inzetten op de trend van de beach clubs, zoals die ontstaan in andere bestemmingen zoals Ibiza en Mykonos. IVÓ Beach wordt een exclusieve, premium strandclub in het teken van de zintuigen.

Een ander element, is de nieuwe ‘Restaurant10’-ervaring. Bij deze meeslepende, gastronomische ervaring worden de zintuigen extra geprikkeld en gestimuleerd door bv. de gerechten te serveren op een interactieve 4K OLED  ‘Table 10’. Zo kunnen de kleuren wit en roze de zoete smaak van een dessert versterken of kunnen geel en groen het gerecht net zuurder doen smaken. Ook de achtergrondmuziek wordt aangepast om de smaakbeleving extra in de verf te zetten en er wordt speciaal bestek gebruikt om ook in te spelen op de tastzin. Uiteraard wordt alles ook op een zeer verfijnde manier gepresenteerd, om ‘instagrammable moments’ te creëren.

De derde nieuwigheid, is de lancering van een derde Sensatori-resort in Turkije. ‘The Residence’ zal naast het bestaande TUI Sensatori Resort Barut Fethiye komen, maar is enkel toegankelijk voor volwassenen.

De troeven van TUI Sensatori Resort Atlantica Rhodes

Het 5-sterren TUI Sensatori Resort Atlantica Rhodes telt 304 kamers en suites, waarvan de meesten ‘swim-ups’ zijn, die voldoende privacy bieden en tegelijkertijd een zekere betrokkenheid scheppen. De suites beschikken over hun eigen privé-zwembad.

Het klinkt misschien belachelijk, maar eigenlijk is het resort een cruise-schip op het land (een vreemde paradox, want een cruise-schip is nu net een hotel op het water?). Hiermee wil ik duidelijk maken hoe belangrijk de entertainment-factor is. Je vindt er namelijk een volledig podium met plaats voor meer dan 250 personen en waar je ook zit, is er wel iets aan de gang. Dit zogenaamde ‘pop-up entertainment’- dat trouwens aanslaat bij verschillende talen en culturen – kan gaan van een akoestische piano- of gitaarsessie aan het strand, over een ‘aroma jockey’ die een dj-set in de discotheek koppelt aan een geurervaring, tot een koppel dat een ‘aerial’-performance opvoert aan de bar.

Ook aan activiteiten is er geen gebrek. Je kan een duikexcursie of een spabehandeling boeken en via de TUI Collection worden ook uitstapjes aangeboden naar Rhodos-Stad, Lindos en Monte Smith, naar het eiland Symi of adults-only tochten aan boord van een catamaran.

De kinderen zijn in goede handen in de ‘Nursery’ of in het ‘Party House’ en er worden talrijke sportactiviteiten georganiseerd in of rond de Sports Hub: voetbal, pool, darts, boogschieten, (tafel)tennis, tafelhockey, etc. Uiteraard zijn alle activiteiten te raadplegen en te boeken via de ‘Sensatori’-app.

Aan gastronomische mogelijkheden is er geen gebrek. Op het domein bevinden zich twee buffetrestaurants (Mesogios hoofdrestaurant en een adults-only gedeelte), vijf à-la-carterestaurants Liberty (Amerikaans), Caprice (Italiaans), Kuzina (Grieks), Gaia (gezonde voeding) en Citrus (adults only) en acht verschillende bars en snackgelegenheden.

Plus: uitstekende keuken en gastronomie en de immer Griekse gastvrijheid, nooit een saai moment door het overvolle programma, heel handige interface in de kamer, eerste gebruik van de goedgevulde minibar is gratis, Nespresso-apparaat en TUI Sensatori smart-tv op de kamer. Rolstoelvriendelijk.

Min: ligt nogal afgelegen, vanwege het enorme aanbod aan entertainment en muziek ben je aan bepaalde tijdsschema’s gebonden (muziek tot 12u ’s nachts), redelijk luidruchtige kuisploegen die je wekken door hun enthousiaste gebabbel, via de swim-ups kan je nogal eenvoudig bij de buren binnenkijken, te veel Engelse omkadering?

Yannick Melsen, staff reporter Travel Magazine

Comments