Analyse, Studiereis

TUI inspection trip Rhodos

Unaniem: “We willen eigenlijk langer blijven”

Van 23 tot 25 juli 2020 reisden enkele reisagenten met TUI en TUI fly naar het Griekse eiland Rhodos. Een inspectiereis om te ervaren hoe reizen in tijden van covid eruitziet, en om te zien welke vele veiligheidsmaatregelen genomen werden om de gasten een aangename en zorgeloze vakantie te verzekeren, in onzekere tijden.

door Jonas Vandenabeele, staff reporter

Rise & shine

4 uur ’s ochtends, Brussels Airport. De groep staat wat onwennig te schuifelen met z’n mondmasker aan, want dit is de eerste Belgische inspectiereis die TUI maakt in het coronatijdperk met reisagenten en pers. Niemand weet echt hoe de komende drie dagen zullen verlopen. Iedereen staat te popelen om het te ontdekken. Ruimte genoeg bij de TUI-balie in de grote hal die uitkijkt op de Skyhall.

Veilig van de grond

De check-in verloopt erg vlot. Het enige verschil is dat je in de rijen zelf meer afstand houdt, en een mondmasker draagt. Wie naar Griekenland reist, wordt naar het PLF (Passenger Locator Form) formulier gevraagd, en de baliebediende zit achter plexiglas, met een kleine opening om je id of paspoort door te schuiven. Bagage op de band, boardingpass in de hand kun je verder door de security check, waar extra personeel voorzien is om alles – letterlijk – in goeie banen te leiden. Ook hier kunnen we snel verder, en met de nodige social distancing. Bij het boarden worden slechts een aantal rijen per keer verzocht het vliegtuig te betreden, zo verloopt alles ordentelijk. Eens op het vliegtuig blijf je gewoon je mondmasker dragen en sta je niet op wanneer het niet nodig is. Voorzie voldoende mondmaskers, want je wordt verzocht om elke drie uur een nieuw mondmasker op te zetten. Conclusie: dit voelt veiliger dan een tram nemen in de doorsnee Vlaamse centrumstad, tegenwoordig.

Zorgeloos tot aan het hotel

Bij aankomst wordt het PLF gecontroleerd door middel van de QR-code die je de avond voor je vlucht ontvangt. Een paar toevallig gekozen passagiers moeten een covid-test ondergaan, die slechts enkele minuten in beslag neemt, alvorens de bagage op te halen van de band. Ook zo in ons reisgezelschap worden er een tweetal mensen getest. Wanneer je na 24u geen nieuws krijgt, is dat goed nieuws, dan ben je negatief. Twintig minuten later zit iedereen op de bus, met mondmasker. De bussen rijden ook met een kleinere bezetting zodat er meer vrije plaatsen zijn.

Coronaproof hotels

Klaar voor het echte werk! Een eerste hotelbezoek volgt bij het TUI BLUE Atlantica Aegean Blue. Na een temperatuurcheck worden we getrakteerd op een welkomstdrankje en een rondleiding van het covidproof hotel. Overal staat ontsmettingsgel en zelfs de bagage wordt gedesinfecteerd voor die naar de kamer gaat. Aegean Blue is ideaal voor families met kinderen, onder meer door het mooie waterpark en de kinderanimatie, die nog steeds gewoon doorgaat, met de nodige maatregelen. We nemen er de lunch en wat meteen opvalt: alle tafels staan ver uit elkaar. Naar het buffet gaan is niet meer zoals het was. Je draagt zelf wegwerphandschoenen en je wordt bediend aan het buffet in plaats van zelf op te scheppen, met overal het nodige plexiglas en signalisatie op de grond. De Griekse overheid legt ook een maximumbezetting op voor hotels. Niet in een absoluut percentage, maar de afstand moet altijd en overal kunnen gegarandeerd worden. In het TUI BLUE Atlantica Aegean Blue zetten ze dit op zo’n 70% maximumbezetting.

We zetten koers naar ons vlakbij gelegen verblijfshotel in Kolymbia, het TUI BLUE Atlantica Imperial Resort. Een klassevol adults-only hotel, dat het label TUI BLUE for two draagt, en ook hier merken we dezelfde maatregelen. Lichaamstemperatuur wordt gemeten, de check-in gebeurt met de nodige afstand, en alle informatie en de keycard krijg je in een afgesloten plastic zakje. Ook hier staan we in no-time in onze hotelkamer, waar een sticker de deur verzegelt en je aantoont dat de kamer grondig ontsmet is. Alle overbodige items zijn uit de kamer gehaald, zodat het besmettingsgevaar tot een minimum beperkt wordt, en je krijgt een persoonlijke hygiënekit met een herbruikbaar mondmasker en een desinfecterende gel. Ook hier voelen we ons welkom, helemaal veilig en honderd procent op reis. Het een sluit het ander niet uit, integendeel!

Maatregelen TUI BLUE

Samyra Schuermans

We worden er goed ontvangen door de aimabele hotelmanager Christos en zijn team, met een hotelbezoek en een aperitief, gevolgd door enkele presentaties van het hotel en de gezondheidsmaatregelen. Samyra Schuermans, Sales Manager Western Region

TUI BLUE, TUI MAGIC LIFE & ROBINSON, neemt het woord voor TUI BLUE. Samyra heeft het over de zes punten voor een TUI BLUE coronaproof vakantie, van toepassing op:

  1. BLUE Taste: à la carte restaurants zijn open (met reservatie via de gratis BLUE app of receptie), Griekse en internationale gerechten bij het buffet, bediening aan het buffet achter plexiglas.
  2. BLUEf!t: groepslessen (Pilates, yoga, functional training etc) boekbaar via de gratis TUI BLUE app met een gelimiteerd aantal deelnemers, min. 1,5m afstand bij toestellen in de gym, massages en schoonheidsbehandingen mogelijk met mondmasker.
  3. BLUE Connect: de gratis BLUE app als digitale assistent: activiteiten per dag alsook mogelijkheid om digitaal in te schrijven, contactloze incheckprocedure via app of receptie, COVID-19 maatregelen gedetailleerd uitgelegd in de app.
  4. BLUE Guides: met herkenbaar uniform aanwezig om onze gasten te woord te staan wanneer nodig, zijn op de hoogte van alle maatregelen en helpen gasten deze te begrijpen en te respecteren.
  5. BLUE Experience: activiteiten in en rondom het hotel nog steeds mogelijk met een beperkt aantal deelnemers: hidden secret wandelingen, taallessen Grieks met de BLUE guides… Kids club geopend: kleinere groepen en activiteiten voornamelijk buiten.
  6. BLUE Design: Reinigen van de kamers om de 2 dagen (tenzij op aanvraag), kamers worden grondig gedesinfecteerd en iedereen krijgt een setje met daarin een mondmasker, handschoenen en desinfectiegel.

Rhodos verkennen

En hoe gaat het er aan toe op bestemming? Dat konden we ontdekken op de tweede dag, waar we enkele hoogtepunten van het eiland aandeden. Nergens een grote drukte, en nergens aanschuiven. De eerste halte was de vlindervallei van Rhodos, waar je honderden van eenzelfde soort vlinders kan spotten in hun natuurlijke habitat. De meeste zitten op een boom of steen, maar soms vliegen ze gewoon zo rond je hoofd. Kruis je mensen? Zet dan je mondmasker op, net zoals je dat in België zou doen, en je kan met een gerust gemoed je bezoek doen.

Tweede stop: de Zeven Bronnen. Deze lagen er wat droogjes bij, vanwege het droge en hete weer met temperaturen tot 40 graden. En toch loont de natuur rondom de moeite met kloofjes en heuveltjes. Daarna op naar Lindos, een prachtig authentiek wit stadje dat al eeuwenlang bestaat. Wie niet vies is van driehonderd trappen, kan klimmen tot op de akropolis van Lindos, de ruïne van de tempel die uittorent over het stadje met o.a. restanten van de tempel van Athena Lindia. Je ziet er ook de idyllische St. Paul’s baai, een inham als een oase van rust.

’s Avonds was het tijd om Rhodos stad te ontdekken, met zijn Grootmeesterspaleis, gebouwd door de hospitaalridders, ook gekend als de orde van Malta. De prachtige oude omwalde stad lag er ietwat verlaten bij zonder de vele toeristen. Het geeft het gevoel dat je een privébezoek krijgt. De statige oude gebouwen, kasteel, en geplaveide wegen stralen rustieke mystiek uit. Ridders en jonkvrouwen zijn in gedachten nooit veraf.

TUI talks

Evelien De Coninck, Sales Support & Project Manager Distribution TUI, ondersteunt de account managers en coördineert verschillende projecten zoals de lancering en verdere ontwikkelingen van TUI PRO ter vervanging van het vroegere Jetnet. Evelien: “Met deze inspectiereis willen we alle genomen maatregelen tonen aan de reisagenten. Zodat ze hun klanten nog beter kunnen informeren en overtuigen om toch op vakantie te vertrekken, en dat het veilig kan. We hebben veel positieve feedback gekregen van zowel de reisagenten, als klanten! Het is mooi om zien dat iedereen grote inspanningen levert om hetzelfde vakantiegevoel aan de klant te geven, maar toch alles veilig te laten verlopen. De ervaring op bestemming is weinig veranderd, je moet bv. alleen een mondmasker dragen op bepaalde plaatsen, en afstand houden, maar dat lukt prima nu het er wat rustiger is. Het is uiteraard wel belangrijk dat iedereen zich hier gewoon aan houdt en zijn gezond verstand gebruikt. We hebben zelf mogen ervaren dat reizen in deze periode kan en veilig is en ik ben er daarom van overtuigd dat elke klant nog steeds, met enkele kleine aanpassingen, kan blijven genieten van zijn vakantie. Bovendien heeft iedereen er, zeker in deze periode, ook heel erg nood aan om er even tussenuit te zijn.”

Paavo Planckaert, Head of ancillaries, airline product & TO 3rd Party TUI Western Region, coördineert alle extra’s buitenom het pakket zoals seating, verzekeringen, autohuur… daarnaast ook het airline product met alle services aan boord en alles rond New Skies. Paavo maakt ook zo de brug tussen de strategie van de Group en de lokale strategie. De afgelopen maanden is alles evenwel wat door elkaar geschud. Paavo: “Ik maakte deel uit van het heropstartteam, waarin we alle details voor het nieuwe reizen uitwerkten, tot hoeveel keer de crew mag langskomen in de cabine. Nu bestaat mijn job vooral uit het ondersteunen van het crisis- en het marketingteam. Recent heb ik me gefocust op verzekeringen en het lanceren van de COVID care formule. Er staat nu ook een versoepelde omruilgarantie op poten waardoor de klant tot twee keer toe zijn vakantie kan wijzigen. Daarnaast wou ik deze inspectiereis ook de volledige customer journey en experience analyseren. Mijn conclusie: ondanks de vele richtlijnen zijn we erin geslaagd zoveel mogelijk services te garanderen. We blijven nauw samenwerken met de reisagenten, het is niet eenvoudig maar samen komen we er door.”

Samyra Schuermans, Sales manager Western Region TUI BLUE, MAGIC LIFE & ROBINSON, biedt marketingondersteuning voor hotels en touroperating, organiseert sales voor de drie hotelmerken, en lanceert incentives voor deze merken. Samyra: “Ik wou op deze inspectiereis TUI’s tienpuntenplan afvinken, en kijken hoe de implementatie van TUI BLUE bij de Atlantica hotels verlopen is. Alles wordt erg goed opgevolgd. Ik link deze ook graag aan de zes troeven van TUI BLUE (nvdr. zie ‘Maatregelen TUI BLUE hierboven’). Alle gasten doen ook goed hun best om de maatregelen te respecteren.” Meer info? Contacteer Samyra via mytuihotels@tui.com

Reacties reisagenten

TUI BLUE Atlantica Imperial Resort – buffet

Nikki De Waegeneer (TUI Dendermonde): “De reis is erg goed meegevallen! Het had wat mij betreft zelfs wat langer mogen duren. Ik heb een goede indruk gekregen van de maatregelen op de luchthaven, tijdens de vlucht, in het hotel en op bestemming. Ik kan oprecht zeggen dat er niets mis mee is om op vakantie te gaan en dat dit zeker en vast in alle veiligheid kan. Het valt niet  te ontkennen dat het aanpassen is dat je niet zelf je bord mag opscheppen van het buffet maar dit geeft wel een extra bevestiging en gevoel van veiligheid wetende dat ze bewust omgaan met hygiëne. Ook was het drie dagen lang genieten van de rust! Geen massa mensen op het strand en overvolle terrassen, iets wat ik in eigen land de afgelopen weken helaas wel gezien heb. Ik ben er van overtuigd dat de bestemmingen, luchtvaartmaatschappijen, hoteliers… zich meer dan 100% inzetten om alle maatregelen na te leven en alle gasten nog steeds hun welverdiende vakantie te bezorgen. Ikzelf heb met volle teugen genoten van de uitstap naar Lindos. Eerst hebben we fantastisch gegeten in de Lindos Ice Bar en nadien wandelden we in de smalle straatjes van de witte stad. Het was broeierig heet maar dat versterkte het vakantiegevoel enkel. Ook het bezweet hoofd nam ik er met plezier bij om na 300 treden te kunnen genieten van een mooi uitzicht vanop de akropolis!”

——
“Ik kan oprecht zeggen dat er niets mis mee is om op vakantie te gaan en dat dit zeker en vast in alle veiligheid kan.”

Keywan Zamani (Kati Travel Oostende): “Ik voelde me persoonlijk veiliger op Rhodos dan in de straat van ons kantoor. In tegenstelling tot wat sommigen over de Grieken beweren, zijn ze erg gedisciplineerd bij het dragen van een mondmasker of -schild. Ook qua infrastructuur lijken ze enorm gemotiveerd om het virus tegen te gaan door overal stationnetjes te plaatsen met automatische dispensers met desinfecterende alcohol. Het deed deugd nog eens te mogen vliegen, zelfs met het opgelegde mondmasker. Dit was voor mij geen groot probleem, alhoewel het even aanpassen was.”

Tineke Erauw (Jempi Reizen): “Rhodos is een vakantiebestemming voor elke type klant. Families met kinderen, koppels, vrienden… er is voor elk wat wils, want Rhodos heeft zoveel te bieden. Je vindt er authentieke stadjes, prachtige baaien en uiteraard mogen we de lekkere Griekse keuken niet vergeten. Ik ben fan! In ons verblijfshotel TUI BLUE Atlantica Imperial Resort is het zalig genieten van de rust en ook de smaakpapillen worden verwend. Reserveer zeker een tafeltje in het à-la-carterestaurant Mylos. Ook een echte aanrader zijn de de swim-up kamers in het nog chiquere Residence gedeelte.”


het foto-verslag van deze reis kun je hier bekijken.

 

Comments