Aviation

TUI fly dicht bij order voor 8 groenere en stillere Embraer E2-jets

TUI fly staat op een zucht van de aanschaf van 8 nieuwe vliegtuigen, toestellen die een stuk zuiniger, geluidsarmer en milieuvriendelijker zijn dan wat er tot nu toe beschikbaar is op de Belgische markt.

Hoewel er nog geen definitief besluit is genomen, hebben twee types van de Braziliaanse vliegtuigconstructeur Embraer de beste papieren en performantie om aan de verwachtingen van TUI fly te voldoen: de E190-E2 en de E195-E2.
Een Embraer-demonstratietoestel bevond zich de voorbije week in de hangar van Tech4Jets, sinds 2008 het eigen onderhoudsbedrijf van TUI fly in Zaventem en verantwoordelijk voor het lijn- en basisonderhoud van de toestellen B737-700NG, B737-800NG, B767, B787, E190 en B737 MAX.
Modernisering
TUI fly heeft momenteel vier Embraer 190’s in dienst: OO-JEB “Navigator”, OO-JEM “Explorer”, OO-JVA “Jewel” en OO-TEA “Traveller” met elk 112 stoelen en is daar erg tevreden over.
De maatschappij zorgde in 2015 met de introductie van de Embraer voor een broodnodige revival van de luchthaven Deurne met een pak nieuwe bestemmingen.
Gaandeweg is dit toesteltype ook vluchten beginnen uitvoeren vanaf Brussels Airport. Voornamelijk dan op ‘dunnere’ routes zoals Menorca, Murcia, Tirana, e.a.
Het succes van de kleinste telg uit de TUI-vloot inspireert de maatschappij om zich nu al voor te bereiden op de vervanging en tegelijk de modernisering en verjonging van de vloot. Twee van de vier huidige Embraer E-190’s van TUI fly naderen bovendien het einde van hun lease-termijn.
Groener vliegen
Hoewel ook de Airbus A220 (de vroegere Bombardier C-series) in aanmerking zou kunnen komen, lijkt TUI fly vooral geneigd om verder te borduren op het wereldwijd succes van Embraer.
Twee types komen in aanmerking: de E190-E2 (104 stoelen) en de E195-E2 (132 tot 146 stoelen). Het is vooral dit laatste toestel dat veel aandacht krijgt van TUI fly.
De E195-E2, met momenteel 125 orders, is een pak stiller dan zijn voorganger, wat aangenaam is voor zowel passagiers als omwonenden van een luchthaven.
Maar de voornaamste kenmerken zijn toch wel een lager brandstofverbruik, minder CO2-uitstoot en een groter vliegbereik. Groenere vliegtuigen dus.
Tel Aviv
Een en ander betekent dat de jongste telg uit de Embraer-familie probleemloos vanuit Brussel en vanuit Antwerpen naar de Canarische Eilanden, Noord-Afrika en Tel Aviv kan vliegen.
Voor de luchthaven Antwerpen stelt zich wel het probleem van de korte startbaan (1550 meter) maar dat zou te omzeilen zijn door het vliegtuig niet met een volledige bezetting te laten vertrekken.
Hoe dan ook een rechtstreekse vliegverbinding Antwerpen-Tel Aviv moet bij de Joodse gemeenschap, de diamantnijverheid en de luchthaven Deurne als muziek in de oren klinken.
Volgens ingewijden denkt TUI fly aan de aanschaf van zeven tot acht nieuwe E-jets, dubbel zoveel als de maatschappij er nu in de vloot heeft. Maar de top en een woordvoerder van de maatschappij kunnen of willen de precieze keuze en het aantal nieuwe vliegtuigen in het huidig stadium bevestigen noch ontkennen.

Luk De Wilde

Comments