Analyse, Studiereis

TUI Experience Trip Ski

In januari nam TUI 33 reisagenten mee naar Zuid-Tirol voor de TUI Experience Trip Ski! Op het programma: skiën in de skigebieden Plose en Gitschbergh Jochtal, après-ski, gastronomie, wellness en een stadsbezoek aan Brixen. TUI wou met deze reis vooral niet-skiërs en absolute beginners warm maken voor een actieve wintervakantie in de bergen.

Door Adeline Willems, staff reporter

Koning winter

Vanuit Antwerpen sta je met TUI fly op een uurtje vliegen in Innsbruck. Hier flirten de temperaturen met het vriespunt en de besneeuwde bergtoppen brengen de reisagenten meteen in de sfeer. Nog een uurtje later, en de reisagenten checken in bij TUI BLUE My Arbor, een adults-only boetiekhotel uit de TUI-zomerbrochures 2020 ‘TUI LUXE Autovakanties Zomer 2020’ en ‘TUI Autovakanties Europa Zomer 2020’. My Arbor ligt in Sankt Andrea, op een tiental minuutjes rijden van Brixen, in Zuid-Tirol – Italië. My Arbor was de uitvalsbasis voor een studiereis met skiën in de hoofdrol en met mooie bijrollen voor wellness, après-ski en cultuur.

David Vermeulen: “We organiseerden deze studiereis in de eerste plaats voor reisagenten die zelf geen tot weinig ski-ervaring hebben. Deze Experience Trip is de ideale gelegenheid om hen te laten kennismaken met skiën en de vele nevenactiviteiten die bij een wintervakantie horen. Zo zijn ze beter gewapend wanneer een klant het reisbureau binnenwandelt, op zoek naar een volgende skivakantie.” Een overgrote meerderheid van de deelnemers had nog nooit op de latten gestaan. “De groep bestond voor het grootste deel uit absolute beginners en enkele echte skifanaten en goede verkopers van het skiproduct. Een interessante mix waarbij de ervaren reisagenten maar al te graag hun tips and tricks deelden met de beginners.”

Ilse Bollen (Commercial Manager): “Een skivakantie is meer dan skiën alleen. Denk maar aan wellness, gastronomie, een stadsbezoek aan Brixen of zelfs Innsbruck, après-ski,… Een voormiddag skiën gecombineerd met een namiddagje shoppen of wellness: in deze streek kan het! Daarom is deze regio voor beginnende skiërs ideaal. Het hotel ligt vlakbij de piste, je kan hier rustig wandelen en de mogelijkheden in de buurt, naast skiën, zijn legio!’

My Arbor

TUI koos voor My Arbor (momenteel TUI SENSIMAR maar vanaf zomer 2020 een TUI BLUE For Two hotel) als verblijfshotel gedurende de trip. Dit hotel opende zijn deuren in 2018 en is binnen het aanbod van TUI een echte topper. “De hotelbeschrijving deed me al dromen, maar mijn eigen ervaring oversteeg de verwachtingen,” zegt David Vermeulen.

Karolien Deconinck (Hoppetravel Popperinge): “Na een dag op de piste, konden we ontspannen in het prachtige hotel My Arbor. Een echt tophotel dat zeer stijlvol is ingericht, met veel respect voor de omgeving en de natuur. De uitgebreide wellness en het overheerlijke eten zijn ook twee zeer grote pluspunten!”

Marlène Willocq (TUI St. Genesius Rode): “Tien op tien voor het hotel! Helemaal niets op aan te merken. Een warm onthaal, een zeer goede keuken, prachtige, comfortabele kamer, een goede sfeer… ”

Robin Zartos (TUI Gent): “Het hotel gaf een verbluffende indruk. Uniek design, een fantastische ligging met zicht op de bergen, ruime kamers, culinaire verwennerij en een professionele wellness. De klant krijgt absoluut waar voor zijn geld, met veel verwennerij en mooie attenties.”

My Arbor is een adults-only boetiekhotel, gelegen in het Eisacktal op zo’n 960m hoogte. Door het gebruik van natuurlijke materialen, past het hotel – met zijn unieke architectuur – erg goed in de omgeving. Het hotel ligt aan een skipiste en vlakbij het ski- en wandelparadijs Plose en Gitschberg Jochtal. Italië is niet dé grote ski-bestemming, maar is binnen het TUI-aanbod wel aan een opmars bezig. An Six (Product Manager Overland Holidays & City Breaks – Italië): “Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland zijn de grootste skibestemmingen bij TUI. Italië hoort samen met Zwitserland en Andorra tot de kleinere spelers. Maar voor Italië noteren we mooie groeicijfers, zowel voor de winter als voor de zomer. Zuid-Tirol is zeer toegankelijk en matcht zeer goed met het Belgische vakantieprofiel. De Belg geniet graag op vakantie. Lekker eten, drinken, kwaliteitsvolle hotels, natuur, cultuur, de zon… de Belg zoekt tijdens zijn vakantie naar meerwaarde en die vindt hij hier vast en zeker terug!”

Sara Dejakum (Sales & Marketing Manager My Arbor): “My Arbor is sinds 2019 een TUI SENSIMAR/TUI BLUE hotel en wij wonnen de TUI HOLLY en de TUI QUALITY AWARD in 2020. ‘My’ staat voor de individuele aanpak die we in het hotel hanteren, zoals individuele fitnessprogramma’s en spa-behandelingen,… Het adults-only concept van TUI bewaakt de rust en harmonie in het hotel. De TUI Experience Trip Ski was een perfecte kans om ons hotel te tonen aan de Belgische reisagenten.”

© My Arbor

Vallen en opstaan

De eerste dag nam de bus de reisagenten mee naar het skigebied van Gitschberg-Jochtal, vanwaar je uitzicht hebt op de Pfunderse bergen, de aangrenzende Zillertaler Alpen en de Dolomieten. Gitschberg-Jochtal is zeer geschikt voor families met heel wat skischolen, waar naast kleuters deze keer ook heel wat reisagenten voor het eerst de skilatten aanbonden. Terwijl de geoefende skiërs de zacht glooiende pistes afdaalden, kregen de meeste reisagenten voor het eerst skiles van professionele instructeurs. En dat gebeurde met vallen en opstaan! Na vier uur les waagden sommigen zich zelfs al aan een blauwe piste! Voor sommigen ‘één keer en nooit meer’, voor anderen het begin van een skiverslaving!

Veerle Bracke (Begonia Reizen): “Als beginnende skiër was het verhelderend hoe verschillend de babypistes kunnen zijn, qua bereikbaarheid, hellingsgraad en mogelijkheden. Ik ben erg blij dat ik na deze reis het skiën een beetje onder de knie heb en dat ik een blauwe piste ben afgedaald.”

“De middag werd onderbroken door een lunch in een typische chalet waar we werden verwend met lokale lekkernijen, zoals Knödel. Hierna springen we terug in de skibotten en verkennen we in groepjes het skigebied en leren we nog meer technieken,” vult Robin Zartos (TUI Gent) aan.

De eerste avond wordt afgesloten met een uitgebreid diner in het hotel. David Vermeulen: “De halfpension formule in dit hotel is quasi een all you can eat formule. Dat klinkt misschien goedkoop maar dat is het allerminst, het is net het omgekeerde! Op de menukaart staat telkens een selectie aan voorgerechten, tussengerechten, hoofdgerechten en desserts. En dan is er nog de uitgebreide saladebar… De gerechten zijn stuk voor stuk schilderijtjes en de lokale wijnen die erbij geserveerd worden maken het plaatje af!”

Na het diner verraste het hotel de deelnemers op een exclusieve “Late Night Spa”. Speciaal voor de reisagenten bleven de deuren van de wellness Arboris veel langer geopend en kon men genieten van het zwembad, bubbelbad, sauna, hammam…. Leuk weetje: in de spa is er een professionele sauna maestro, die de hele wellness-beleving naar een hoger niveau tilt!

RudiRun

Ook de tweede dag brachten de reisagenten door op de pistes. Deze keer ging het met de bus naar het skigebied Plose, dat zich over twee van de drie toppen van het Plosemassief uitstrekt. Op zo’n 2000 m hoogte genoten de reisagenten van een schitterend panorama, met zicht op de bergpieken van de Dolomieten. Beginners staan voor het eerst oog in oog met de pannenkoeklift en de ervaren skiërs waagden zich aan de legendarische Trametsch-dalafdaling. De middag bracht iedereen door op het zonovergoten terras van La Finestra, met uitzicht op de Dolomieten en de skiërs die met veel flair de bergen af komen geskied.

In de namiddag ging zo goed als iedereen de langste rodelbaan van Zuid-Tirol uittesten: RudiRun. Van het bergstation tot aan het dalen slee je zo’n 10 kilometer en overwin je 1000 hoogtemeters! Veel reisagenten vonden het rodelen de leukste activiteit. Romina Tinnirello (TUI Liège St. Lambert): “Ik dacht dat het eerder iets voor kinderen was, maar het gaat best snel! Ongetwijfeld mijn favoriete activiteit! Daarnaast heb ik ook erg genoten van het stadsbezoek aan Brixen! Want ook als je niet skiet, kan je in de regio terecht voor heel wat activiteiten.”

Brixen

Geen skibotten noch skikledij op de derde dag, want we gingen naar het dal voor een stadsbezoek aan de bisschopsstad Brixen (Bressanone) voor een gegidste rondleiding langs de vele kerken, kloosters en een stop op de Domplatz met de imposante domkerk. Iets buiten het centrum ligt klooster Neustift, gesticht in 1142 door bisschop Hartmann en nu bewoond door augustijner monniken. Vooral de indrukwekkende bibliotheek met een uitzonderlijke collectie waardevolle handschriften, is adembenemend. In de wijngaarden rondom het klooster verbouwen de monniken al eeuwenlang wijn. Een wijnproeverij laat dan ook niet lang op zich wachten in deze streek. Zo brachten de reisagenten een bezoek aan hotel en wijndomein Pacherhof. Wijnboer Andrea teelt er acht soorten witte druiven, laat het sap rijpen in de eigen wijnkelder van het hotel en brengt ze zelf op de markt.

De reisagenten staken zelf de handen uit de mouwen voor het laatste diner, en maakten eigenhandig knödels in Griesserhof en maakten ook daar kennis met het bijhorende wijnhuis. In een typisch Zuid-Tiroolse sfeer, mét accordeonmuziek, werd de laatste avond sfeervol afgesloten!

Veerle Bracke (Begonia Reizen): “Fijn dat we ook de streek hebben leren kennen, al ben ik niet zeker of een skiër een stadsbezoek of wijndegustatie zou inlassen in zijn vakantie. Maar het is absoluut de moeite!”

Adeline Segers (TUI Schoten): “Het programma zat goed in elkaar, met een mooie balans tussen actie en ontspanning. Ik ben fan van SENSIMAR/TUI BLUE, met een sterke nadruk op de persoonlijke beleving voor de klant en veel aandacht voor een gezonde levensstijl.”

Karolien Deconinck (HoppeTravel, Poperinge): “In de zomer zijn het hotel en de regio ideaal voor actieve reizigers die houden van luxe en wellness. In de winter is het aan te raden aan beginnende skiërs, families of voor een shortski!”

Bekijk meer foto’s via onze website.


TUI-representatives: David Vermeulen (Product Promotion Manager Overland Holidays & City Breaks), Thierry Coppejans (TUI Head 3rd Party Retail), Dieter Vanhauwaert (Product Promotion Manager), Stephane Gengoux (Accountmanager 3rd Party Retail), Eline Quintens (Accountmanager 3rd Party Retail), Ilse Bollen (Commercial manager), Yann Bourgois (Commercial Assistant Italy), Mike Decloedt (3rd Party Retail Support Officer) en An Six (Product Manager).

Deelnemers: Vanessa Saelens (Selectair Travelness), Bruno De Lathauwer (Selectair De Lathauwer), Nathalie Pegoud (TUI Bierges), Cyrielle Radermacher (TUI Verviers), Marlène Willocq (TUI St. Genesius Rode), Romina Tinnirello (TUI Liège St. Lambert), Robin Zartos (TUI Gent), Eileen Vanhooren (TUI Oostakker), Evelien Stefanski (TUI Sint-Truiden), Tamsin Schoefs (TUI Hasselt), Annick Verschueren (TUI Borsbeek), Adeline Segers (TUI Schoten), Tammy Deley (TUI Gent Sterre), Gwendy Van Der Vliet (TUI Wijnegem Shopping), Nele Parmentier (TUI Leuven), Kelsey Vandeputte (TUI Roeselare), Detlev Sabbe (TUI St-Elooi-Vijve), Sophie Ravaut (TUI Ieper), Judith Martens (Selectair Alk Reizen), Glenn De Hert (Scaldis Reizen), Wim Staelens (Selectair Staelens Reizen), Isabel Denys (Selectair De Lathauwer), Laura Van Impe (Selectair De Lathauwer), Melanie Debrabandere (Selectair HoppeTravel), Karolien Deconinck (Selectair HoppeTravel), Thomas Keirsbilck (Gigatour Folies Travel), Glenn Stevens (Selectair Mira Tours), Veerle Bracke (Begonia Reizen), Hermine Cannoot (TUI Waarschoot), Lieven De Coninck (Letsbook.be), Walter Willems (Selectair Walter & co), Eve Mellemans (Cirkel Reizen), Kristien Deré (Patteeuw Reizen)

Ondersteuning: TUI kon voor de organisatie van deze studiereis rekenen op de hulp en expertise van de Toeristische Diensten van Brixen en Zuid-Tirol, alsook van de skigebieden Gitschberg Jochtal en Plose.

 

Comments