Analyse

TUI Experience Trip Antalya

Op 21 mei was het verzamelen geblazen op Brussels Airport voor een groep van een veertigtal reisagenten, TUI-medewerkers en pers om koers te zetten richting Antalya (AYT) voor een belevingstrip in en rond de regio Antalya; die meer in petto heeft dan strand en goede hotels.

Na het snelle inchecken van de groep en de vlotte security check via de fast lane, gaat de reis heel gemoedelijk van start met een brunchmoment in de Diamond Lounge. Op de TUI fly vlucht in Fly Deluxe genoot iedereen van het cateringpakket, met een glaasje champagne of een gin tonic, een Belgische krant, en een verzorgde maaltijd. Op het menu als voorgerecht graved lax, als hoofdgerecht zalmcurry en als toetje panna cotta.

Team TUI

Dieter Vanhauwaert, Thierry Coppejans, Eline Quintens en Stephane Gengoux

Op Turkse bodem stonden de TUI reps ons op te wachten om de juiste bus aan te wijzen. Na een woordje verwelkoming door Dieter Vanhauwaert, product promotion manager TUI. Dieter maakte meteen van de gelegenheid gebruik om het aanwezige TUI team voor te stellen: Eline Quintens (accountmanager Nederlandstalig), Stephane Gengoux (accountmanager Franstalig), Jolien De Tender (Marketing, Branding & Campaigns), Thierry Coppejans (head 3rd party distribution) en later vervoegden ook Friso Janmaat (senior marketing manager TUI Hotels & Resorts TUI Western Region) en Samyra Schuermans (regional sales manager TUI België, Nederland en Frankrijk) de groep.

TUI MAGIC LIFE

Bij aankomst in het TUI MAGIC LIFE Masmavi resort stonden de frisse welkomstcocktails ons op te wachten. Na de check-in was het meteen tijd voor het eerste uitgebreide dinerbuffet van de experience trip, maar zeker niet het laatste. Lokale en internationale specialiteiten wisselen elkaar af, en dat is ook het geval in alle hotels die volgden. Ook de geserveerde wijnen zijn Turks. Het lokale aspect is altijd aanwezig. De avond viel en na een drankje in de bar kon wie dat wenste zijn avondeten eraf shaken op de dansvloer, voor wie te moe was wachtte de wol van het mooi opgemaakte bed in de ruime kamers van het TUI MAGIC LIFE Masmavi.

TUI ROBINSON

De volgende dag stond een hotelbezoek op het programma aan het Masmavi alvorens te vertrekken naar het ROBINSON NOBILIS. In het ruime resort, rustig en uitgestrekt, was het tijd voor actie. Er was keuze tussen een workout, beachvolley op het strand of een golfinitiatie. Alle activiteiten, maar in het bijzonder de workout-sessie zorgden ervoor dat het bloed stroomde! Daarna stond een bezoek aan het hotel en zijn domein op het programma. Robinson Nobilis wordt voornamelijk door Duitsers aangedaan, er wordt dan ook veel Duits gesproken als tweede taal na het Turks, dan volgt het Engels. Door het Duitse karakter van Robinson is kwaliteit en ‘gründlichkeit’ omnipresent. Na de smakelijke lunch in het hoofdrestaurant van ROBINSON Nobilis werden we hartelijk verwelkomd in het TUI BLUE Palm Garden.

TUI BLUE

Na een bezoek aan de verschillende kamertypes was er wat vrije tijd. Het hotel kon naar hartenlust op eigen houtje verkend worden, of het zwembad- of zeewater kon uitgebreid getest worden. De constante aangename temperaturen tussen 20 en 30 graden vroegen erom. ’s Avonds volgde een heerlijke barbecue at the beach. Hier werden we eerst getrakteerd op een cocktail alvorens aan tafel aan te schuiven en te genieten van de zonsondergang en het smakelijk gegrilde eten.

Dag 3: uit de veren voor een TUI BLUE dag. Op een interactieve en speelse manier werd er kennisgemaakt met het hotelmerk van TUI dat alsmaar meer in de schijnwerpers komt te staan. Via een doorschuifsysteem konden de reisagenten het hotel ontdekken met onder meer de TUI BLUE app, waarin je alle info terugvindt over het hotel en zijn faciliteiten, je kan chatten met één van de TUI BLUE-guides, of een (sport-)activiteit reserveren. Er werd een filmpje gemaakt bij één van de sportfaciliteiten naar keuze, er werden zelfgemaakte cocktails geshaket en geproefd, en er werd een presentatie gegeven over TUI’s hotelbrands, die ook aan bod kwamen tijdens de experience trip.

Friso Janmaat

In zijn presentatie lichtte Friso Janmaat al een tipje van de sluier over de veranderingen die op til zijn. Vanaf zomer 2020 wordt TUI BLUE het flagship brand van de TUI Hotels & Resorts. De TUI SENSIMAR hotels en FAMILY LIFE hotels verworden respectievelijk tot TUI BLUE for two en TUI BLUE for families Hierover wordt later meer gecommuniceerd. Friso Janmaat (Senior Marketing Manager TUI Hotels & Resorts & Distribution België, Nederland en Frankrijk): “We willen het voor de klant makkelijker maken. We gaan voor één hotelmerk met verschillende subbrands, TUI BLUE, waar je in elke levensfase terechtkan. De reisagent zal in de verandering een belangrijke rol spelen, door het directe contact met de klant. Ze zullen ervoor zorgen dat de juiste klant naar het juiste merk wordt gestuurd.”

Let’s hit the road!

Er was ook genoeg tijd voor ontspanning op de trip. Er stond een excursie per pick-up jeep naar het Taurusgebergte op het programma met verschillende interessante stops .De eerste halte op de tour was het Grieks-Romeinse Aspendostheater uit de tweede eeuw, één van de best bewaarde theaters uit het Grieks-Romeinse era. Er volgden nog twee panoramische haltes aan de Köprülü Canyon, erg gesmaakt door iedereen – misschien iets minder door mensen met hoogtevrees. Ook de eenvoudige, maar appetijtelijke lunch langs het water beviel iedereen. Een dag later kreeg de groep ook vrije tijd om het themapark met hotel en shopping avenue ‘Land of Legends’ te ontdekken. Het attractie- en waterpark (gelegen binnen hetzelfde domein) biedt plezier voor jong en oud, van kinderspeeltuin tot hypercoaster, al is het watergedeelte op hete dagen eerder aan te raden dan het attractiepark.

Barut Arum

De laatste dagen stonden hotelgewijs enerzijds in het teken van het hotel Arum Barut Collection en hun vernieuwde all-in concept ‘Collection’ met onder andere een uitgebreide selectie dranken, à la carte-ontbijt, 24/24 dining-concept, mini-club van 10u tot 23u in het hoogseizoen… en nog meer. Een luxe-all-in ervaring. Anderzijds bezocht ons reisgezelschap het TUI MAGIC LIFE Jacaranda hotel. Een groot en ruim hotel met een resem aan sporten en animatie.

Tijdens de laatste gala-avond in het Arum Barut Collection hotel werd er getoast bij een ondergaande zon met een afscheidscocktail, alvorens aan de dis te gaan in het à la carte-restaurant bij de mooi gedekte lange tafel. Zo werd de TUI Experience Trip Antalya stijlvol afgesloten.

Er komen nog twee TUI Experience Trips eraan dit jaar: ééntje naar de sneeuw en ééntje naar de Caraïben.

Organisatie aan het woord

Dieter Vanhauwaert: “TUI organiseert al enkele jaren Experience Trips waarbij we afstappen van het klassieke studiereisconcept. De groep is groter en het accent ligt op beleving, minder op massaal hotels bezoeken. Ook de bestemming komt in de picture. Deze reis stond in het teken van drie van onze hotelbrands: TUI BLUE, TUI MAGIC LIFE en ROBINSON. In Antalya zijn deze drie brands aanwezig en het blijft ook een populaire en belangrijke bestemming voor de Belgische klant.”

Samyra Schuermans, sinds enkele maanden aan de slag bij TUI als Regional Sales manager BeNeFr voor TUI BLUE, TUI MAGIC LIFE en TUI ROBINSON: “Vanaf heden ben ik het aanspreekpunt voor zowel reisagenten als de headquarters voor TUI’s drie hotelmerken. Ik houd de reisagent op de hoogte van elke verandering en zet salesacties op met leuke incentives zoals de te winnen Tomorrowlandtickets om de sales te boosten. Ik ben mjin carrière ruim zes jaar geleden gestart op bestemming bij TUI, en heb een jaar gewerkt bij TUI fly als recruitment & selection coordinator .Nu ben ik terug bij mijn eerste passie: het product en de hotels.”

Reacties

Robin Bentein (Reizen De Munter, Hamme): “Het was een fantastische en leergierige groep vol enthousiasme! We bezochten enkele hotels die voor ons kantoor toppers in het aanbod zijn, waardoor het een grote troef is deze in detail te kunnen voorstellen aan onze klanten. Verder werd er over de toekomst van de TUI brands veel bijgeleerd. Ook de de excursies tijdens deze trip waren voor mij een enorme meerwaarde, en heeft mijn blik op Turkije een pak verruimd. Het hoogtepunt voor mij was een bezoek aan het prachtige binnenland. Turkije is zoveel meer dan een goed 5* Resort, meer dan watersporten aan het eigen strand, en meer dan lekker eten en goede service. Vandaar geloof ik dat voor Turkije het TUI BLUE concept, met focus op authenticiteit en echte ervaringen, op termijn de visie zou moeten worden voor toerisme in Turkije. Ons kantoor zal in ieder geval de excursies met nog meer passie en oprechtheid kunnen aanprijzen, omdat hier enigszins een nieuwe wereld en nieuw perspectief van Turkije werd gecreëerd.”

Matthias De Pagie (TUI Lokeren): “Op het eerste zicht beantwoordde de bestemming aan het beeld dat ik had: grote all-in hotels, maar wel steeds kwaliteitsvol. De verschillende concepten die we te zien kregen waren zeer interessant. Mijn voorkeur ging naar ROBINSON Nobilis: groot domein, zeer verzorgd en klassevol, maar toch een losse sfeer met bijvoorbeeld zitzakken en hangmatten. Ook de beachvolleybal-activiteit werd begeleid door een ex-prof die beachvolley op hoog niveau had gespeeld. Mijn topper van de reis was de 4×4 rit. Daar kreeg je een beeld van Turkije wat bij de meeste mensen niet zo bekend is. Aspendos en zeker de canyon die we daarbij te zien kregen, hebben niet alleen bij veel collega’s de ogen geopend, maar ook die van mij.”

Arum Barut Collection

Yana Dekkers (TUI Mortsel): “De studiereis is zeer goed meegevallen. Voor mij was het de eerste keer Turkije, eigenlijk een bestemming die ik privé niet zo snel zou aandoen, maar ik heb hier ontdekt dat Turkije meer te bieden heeft dan all-in-hotels en resorts. Voor mij was het hoogtepunt het bezoek aan het Taurusgebergte met de 4×4. Qua hotels kon het Barut Arum me erg bekoren met zijn lekkere eten en mooie kamers. Alles was er ook erg goed onderhouden. De TUI hotelconcepten TUI MAGIC LIFE, ROBINSON en TUI BLUE zitten goed in elkaar, ik weet nu ook perfect welke klant ik naar welke hotelbrand moet sturen!”

Isabel Denys (Reizen De Lathauwer, Gavere): “Voor mij was het een hele toffe ervaring, leuke groep en ik heb mooie herinneringen opgedaan. Het was voor mij de derde keer Turkije, wel de eerste keer de regio van Antalya. Ik ben positief verrast door de prachtige natuur en de goede hotels. Alle momenten in groep waren heel fijn. Maar voor mij was de flying yoga activiteit het leukst in het TUI BLUE. Wat mij betreft is Arum Barut Collection een aanrader: rustig hotel, lekker eten en uitstekende ligging aan de boulevard richting Side. Qua keuken was ook de Robinson een topper.Door alles zelf te kunnen beleven, heb ik ook beter inzicht gekregen in welk type klant ik naar welk hotel/regio moet sturen.

Wie-wat-waar

Begeleiding: Dieter Vanhauwaert, Thierry Coppejans, Eline Quintens & Stephane Gengoux.
Periode: 21-26/05/2019.
Overnachtingshotels: TUI MAGIC LIFE Masmavi, TUI BLUE Palm Garden, Arum Barut Collection
Bezochte hotels: TUI MAGIC LIFE Masmavi, TUI ROBINSON Nobilis, TUI BLUE Palm Garden, TUI FAMILY LIFE Side, Arum Barut Collection, TUI MAGIC LIFE Jacaranda.
Carrier: TUI fly.

door Jonas Vandenabeele, Staff Reporter

 

 

 

Comments