Analyse, Technologie

Travelport LIVE 2018 kijkt hoopvol naar de toekomst 

Door Luk De Wilde (senior reporter)

Voorbije week organiseerde technologiegroep Travelport in Rome zijn ‘European Travelport LIVE’-conferentiedag. Een paar honderd deelnemers, onder wie Kurt Bostyn, country manager Belux Travelport, werden ondergedompeld in het thema van dit jaar: ‘Embracing the New Normal in Travel Tech’.

Voor de aanwezigen was het een goede gelegenheid om te vernemen welke technologieën een impact hebben of zullen hebben op de reis- en luchtvaartindustrie. De digitale revolutie transformeert de bedrijfsmodellen van elke sector. Hoe zorgen we ervoor dat deze verstoring voor ons werkt? Welke specifieke opkomende technologieën moeten we kennen, onderzoeken of adopteren? Artificial intelligence en Blockchain waren dan ook de sleutelwoorden tijdens de conferentie. En wat doet Travelport hiermee?

“De nieuwe norm omarmen in Travel Tech”. Het idee achter het thema ‘European Live Travelport’ werd duidelijk geschetst tijdens de eerste twee interventies van de dag: de technologieën die vandaag de dag in het toerisme ontstaan, zullen over een paar jaar als “normaal” worden beschouwd. Om concurrerend te blijven, moet men zich op de toekomst richten. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Rashik Parmar, IBM-ingenieur en voormalig president van de IBM Academy of Technology: “Voor velen is artificial intelligence nog steeds een verontrustend iets. Maar de technologie heeft ons leven veranderd. We zijn het keerpunt al lang voorbij waardoor een terugkeer niet meer mogelijk is. Het is nodig om de reizigerervaring verder te personaliseren door alle beschikbare gegevens te gebruiken, zelfs die welke zijn afgeleid van IoT.”

Om dit potentieel te illustreren, legde de IBM-ingenieur uit dat het tegenwoordig mogelijk is om het psychologische profiel van iemand te achterhalen, simpelweg door zijn Twitter-feed te analyseren. “En dit is nog maar het begin.” Volgens Rashik Parmar zal de nieuwe generatie computers de mogelijkheden alleen maar vermenigvuldigen.

Tal van revoluties aan de gang

Artificial intelligence (AI) en technologische revoluties waren ook de onderwerpen die Mike Croucher, chief architect bij Travelport, aansneed. “De technologische vernieuwingen zullen een impact hebben op ons reisgedrag door betere aanbevelingen te doen en ook het gedrag van een gebruiker beter te begrijpen. Zo maakt AI ook een voorspellende analyse mogelijk.”

Maar zonder Big Data en inzichten zou niets mogelijk zijn om personalisering en nieuwe inkomstenbronnen te creëren, aldus Croucher. Een nieuwe revolutie die nu aan de gang is, is de hybride cloud, zowel openbaar als privé. Die kan nog meer en sneller informatie verwerken.

“Technologie moet ten dienste staan ​​van de ervaring. Maar vergeet niet dat reizigers willen ondergedompeld worden, ze willen iets lokaals, iets authentieks, en zo meer”, voegde Mike Croucher eraan toe.

 

“Alleen samen zal NDC slagen”

Damian Hickey, bij Travelport verantwoordelijk voor de luchtvaartmaatschappijen, had een duidelijke boodschap: “NDC is een feit.”

Het zal hoe dan ook de reisbranche veranderen. Reeds 52 bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen beschikken volgens Hickey over de geavanceerde niveau 3 certificering voor het nieuwe distributiecentrum New Distribution Capability (NDC).

Deze carriers zullen tegen eind dit jaar 59 procent van alle passagiers wereldwijd vervoeren. De volgende stap mag verwacht worden in 2020 wanneer 21 toonaangevende spelers w.o. Lufthansa, British Airways en Qantas ongeveer 20 procent van hun tickets via NDC-kanalen zullen verkopen.”

“Het toont aan dat de veranderingen al aan de gang zijn en zich snel ontwikkelen”, aldus Hickey. Tegelijkertijd riep hij de luchtvaartmaatschappijen op om NDC coöperatief te ontwikkelen.

“Alleen als luchtvaartmaatschappijen, agentschappen en aggregators samenwerken, zal NDC succesvol zijn.”

De voordelen voor alle betrokkenen zijn voor Hickey duidelijk: “Bedrijven zullen een grotere flexibiliteit, dynamische prijsstelling, meer personalisering en andere functies verkrijgen die niet met de huidige systemen kunnen bekomen worden.”

Travelport wil de eerste NDC-content van een grote luchtvaartmaatschappij nog voor het einde van dit jaar integreren in hun eigen platform en tesamen met het traditionele aanbod (met de gebruikelijke ATPCO-technologie) beschikbaar stellen voor de reisbureaus.

Comments