Analyse

Travelmedia Congres 2018

Op woensdag 21 november werd in Hotel Van der Valk (Oostkamp) voor de tiende keer op rij het Travelmedia Congres georganiseerd. Opnieuw tekenden heel wat reisprofessionals, zo’n 200 deze keer, present. Tijdens het Travelmedia Congres wil Travelmedia de toeristische sector geïnformeerd houden over trends en ontwikkelingen binnen onze sector. De voorbije tien jaren kwamen dan ook tal van thema’s aan bod. Thema van deze tiende editie was ‘Vernieuwing’. Frederik De Roo (marketing & project manager bij Travelmedia) had het in zijn openingsspeech dan ook over de eigen overname (Olivier Dujardin gaf in april 2018 de fakkel door aan Dominique Tanaka, nvdr.) en de verhuis van de kantoren van Brugge naar Gent. De toeristische sector staat niet stil, en daar speelt ook dit congres steeds op in!

Zo werd het congres dit jaar in een nieuw jasje gestoken. In de voormiddag kwamen vijf topsprekers aan bod, terwijl de namiddag in het teken stond van workshops. Ideaal om de topics die in de voormiddag werden besproken meteen in de praktijk om te zetten! Zoals steeds was Lieven Verstraete moderator van het congres. Nieuw dit jaar was ‘Conny de Chatbot’, de tool die de deelnemers konden gebruiken om tijdens de dag te netwerken met de andere aanwezigen. Deelnemers die de chatbot het meest hadden gebruikt, werden op het einde van de dag beloond met een jaarabonnement op het reismagazine Goodbye!

De sprekers

Tessa aan de Stegge over duurzaam reizen

Trendwatcher Tessa aan de Stegge mocht het congres openen. Ze is oprichtster van Purpose LAB, een Amsterdams Lab voor innovatie en promotie van bewuste(re) initiatieven op het gebied van reizen en leven. Tijdens het congres heeft ze het over betekenisvol reizen. Ze legt het belang uit van duurzaam toerisme en waarom we ons moeten focussen op een toekomst waarbij reizen nog meer goed doet voor de lokale mensen, dieren, natuur en cultuur. “Nu we steeds meer reizen, groeit ook het bewustzijn dat het sociale en ecologische aspect hiervan meer aandacht verdienen. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan een vakantie die persoonlijker, unieker en zinvoller is.”

“Het aspect duurzaam reizen is niet nieuw, maar meer dan ooit is iedereen betrokken.”

Met voorbeelden als Trashpackers, champing, Freetours, zero bnb… haalt ze actuele voorbeelden uit het toerisme aan, om aan de klassieke spelers te tonen ‘hoe het anders kan’.

“70% van de reizigers heeft de wens om duurzaam te reizen. 20% trekt er zich niets van aan en is er ongevoelig aan, terwijl 10% ethisch bewust reist.”

Tessa heeft het over een ware reis-revolutie, met een groeiend bewustzijn rondom de impact van reizen, overtoerisme & overtoeristen en de behoefte aan verrijking. Ze geeft daarbij tot slot drie doe-tips mee aan de luisteraar: betrek de local en de reiziger, innoveer en investeer in duurzaamheid en stimuleer detourism.

Joris Petillion over Vakantieveilingen.be

Joris Petillion (vakantieveilingen.be) kwam als tweede spreker aan bod. Hij deelde met de congresgangers de werking van het succesvolle vakantieveilingen.be (Emesa – Talpa eCommerce) en bracht een case mee uit het toeristische werkveld. Met Vakantieveilingen en Actie Van De Dag, de twee grote merken, zijn ze actief in België, Nederland en Frankrijk. In de toekomst zullen ook Oostenrijk en Slowakije worden toegevoegd.

Emasa in cijfers; dat zijn 1.700 partners, 6,1 miljoen abonnees op de nieuwsbrief, meer dan 500.000 Facebook fans, 3,2 miljoen transacties en 250 e-commerce experts. Opvallend: meer dan 70% van de transacties gaat via mobile devices. Vakantieveilingen en Actie Van De Dag is in Vlaanderen goed voor 1,1 miljoen consumenten  met een marktpenetratie van 33%. Waar Vakantieveilingen zich focust op de funseekers, richt Actie Van De Dag zich op security seekers. Twee verschillende doelgroepen die een andere marketing-aanpak verwachten.

Sjantal Sillius over fietsvakanties in Vlaanderen

Sjantal Sillius (trade coordinator Provincie Antwerpen) presenteerde tijdens het Travelmedia Congres hoe fietsknooppunten een hefboom kunnen zijn voor nieuwe samenwerkingen. Drie jaar lang werkten de vijf Provinciale Toeristische Organisaties samen om meerdaagse fietsvakanties in Vlaanderen internationaal te laten groeien. Samen ontplooien ze een gevarieerd aanbod, meer boekingen en een sterk imago voor Vlaanderen als fietsvakantiebestemming. Sjantal kwam toelichten hoe deze unieke samenwerking tot stand kwam. Een inspirerend verhaal dat aantoont dat samenwerken werkt. ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’ blijkt nu al geslaagd, een project dat mensen samenbrengt, inspireert en stimuleert.

Alexander Dupont & Kris Vanderstappen over de toekomst van AccorHotels

De voorbije vijf jaar is er binnen de hotelgroep AccorHotels heel wat veranderd. De komst van de nieuwe ceo Sébastien Bazin bracht heel wat vernieuwingen en overnames met zich mee. Zijn uitspraak ‘Accor is a sleeping giant’, is de rode draad in hetgeen hij wil bewerkstelligen: de logge onderneming wakker schudden en inzetten op innovaties! Zo groeide de groep op korte tijd uit van 12 naar meer dan 42 merken!

“Elke 33 uur opent ergens ter wereld een nieuw AccorHotel!”

In het lijstje van ‘de grootste hotelgroepen wereldwijd’, staat AccorHotels op de zesde plaats. De groep laat Marriott, Hilton Worldwide, IHG en de twee Chinese groepen Wyndham en Jin Jang voor. In de gehele top 10 zitten maar liefst drie Chinese groepen. Een sterke opmars die niet te negeren is. AccorHotels heeft momenteel 4.700 hotels in meer dan 100 landen.

Kris Vanderstappen en Alexander Dupont hadden het tijdens hun presentatie over ‘Hospitality’ en ‘Augmented Hospitality’. Over hoe elk hotel momenteel een lifestylehotel wil zijn, en een ervaring wil aanbieden. AccorHotels wil alle segmenten in de markt aanboren, en wil daartoe een zo breed mogelijk hotelgamma aanbieden wat de vele overnames moet verantwoorden. Met Augmented Hospitality gaat AccorHotels nog een stapje verder. “We willen ervoor zorgen dat we de toekomst van Augmented Hospitality zelf gaan bepalen!” En dat doet de groep nu al door verschillende belevingen toe te voegen, zoals ‘One Fine Stay’, ‘Co-working’, ‘Concierge-Service’, ‘Accor Local’, ‘Dining & Events’ en ‘Digital Solutions’.

Gerrie Smits over Blockchain WTF

Gerrie Smits mocht de congresvoormiddag afsluiten met een zeer enthousiaste en toegankelijke presentatie over Blockchain. Geen eenvoudig onderwerp, maar de manier waarop Gerrie deze topic bespreekbaar maakte, kon op heel wat aandacht rekenen. Gerrie Smits is auteur van het boek ‘Blockchain WTF’ (waarin WTF staat voor, ‘waarschijnlijk toch fundamenteel’). Want ook in de toeristische sector is blockchain geen onbekend begrip meer. Maar wat is het, hoe werkt het, waarom is het zo ‘hot’ en wat kunnen de congresgangers ermee? “We beseffen allemaal de impact van technologie op mensen, producten en organisaties. We voelen ook wel dat de laatste trend achterna hollen vermoeiend is. Ik geloof dat bedrijven die hun gebruikers echt, echt, maar dan ook echt snappen, een grotere kans op succes hebben in deze complexe wereld. Het gaat minder over Digitale Strategie & meer over Strategie voor een Digitale Wereld.”

Aan de hand van drie Use Cases (Geld, apps voor optimalisatie en nieuwe business modellen) heeft Gerrie verschillende mogelijkheden van blockchain uitgelegd.

Workshops

In de namiddag konden de professionals deelnemen aan twee workshops met de thema’s: GDPR in 2019, Influencer marketing, Lead generation, Social Video en Storytelling.

Wat vonden de reisprofessionals ervan?

Wim Vervaet (Relation Manager Allianz Global Assistance): “Voor mij was het alleszins een boeiende en leerrijke dag in een zeer aangenaam kader. Het thema ‘duurzaamheid’ doet stilaan zijn intrede in de toeristische industrie, met reeds tal van kleine, lokale initiatieven, maar voor de luchtvaart blijft hier nog een gigantische uitdaging. Indrukwekkend was het om te horen hoe AccorHotels zijn productportfolio aan een verschroeiend tempo uitbreidt en aanpast aan de behoeften van zijn toekomstige klanten. De strategie van ‘vakantieveilingen.be’ werd op interessante manier gepresenteerd, we werden even ondergedompeld in de wereld van blockchain en er werd ook bewezen dat je op lokaal vlak –in Vlaanderen dus- mooie resultaten kan bereiken door samenwerking tussen non-profit- en profit-organisaties. De namiddag stond meer in het teken van technologische en digitale evoluties (lead generation, influencer marketing…).  Ik onthou daarbij vooral de quote van Ray Amara (wetenschapper en futurist): “We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run”.

Bianca Haegens (Marketing Assistent, Selectair): “Ik vond de nieuwe invulling van het Travelmedia Congres zeer geslaagd. De uitgenodigde sprekers zetten aan tot inspiratie en bij de workshops was er voor elk wel wat wils. Ik volgde social video en storytelling, en daarbij werd er erg hard ingezet op nieuwe trends. Goed om te weten, want in de reissector ben je daar niet altijd hard mee bezig. Al bij al voor mij een goed congres, waarbij ik veel heb opgestoken.”

Piet Demeyere (TUI Head of Communications TUI  Belgium): “Ik blijf het Travelmedia Congres elk jaar aangenaam en interessant vinden. Niet alles is top, afhankelijk van je interesses en de sprekers, maar ook dit jaar heb ik weer geboeid geluisterd en bijgeleerd over… Blockchain! 12 points voor het onderwerp en de begenadigde spreker Gerrie Smits. De organisatie was weer prima en de locatie kan niet beter.”

Olivier Giacomini (Sunny Cars): “Het was een erg inspirerend en leerrijk gesprek met gastsprekers van een erg hoog niveau die me echt wel wisten te boeien. Hetgeen mij het meest bijgebleven is, is dat we echt wel met ons allen moeten gaan nadenken over hoe we ervoor gaan kunnen zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen nog van deze prachtige planeet kunnen blijven genieten. Daarnaast is het ook positief om te horen dat Vlaanderen zich ook internationaal verder wilt ontplooien als fietsbestemming. Ik denk we daar een echte troef in handen hebben. Ook blockchain heeft dankzij de erg enthousiaste presentatie bijna geen geheimen voor me. Het nieuwe concept, met de verschillende workshops, heeft me ook erg bekoord. Dat was zeker en vast een erg goede stap in de juiste richting en de workshops die ik gevolgd heb waren erg interessant, maar daar mag, wat mij betreft, naar de toekomst toe wat meer interactie van de zaal gevraagd worden. Tot slot vond ik het concept met de chatbot, genaamd Conny, heel erg leuk en vernieuwd! Het was de eerste keer dat ik in contact was met een chatbot en dat liep bijzonder goed! Kortom, weer een koffer vol nieuwe ideeën en hoop inspiratie om de toekomst tegemoet te gaan!”

Comments