Touroperating

TravelBird maakt doorstart

De failliete Nederlandse reisorganisatie TravelBird maakt een doorstart. Dat raakte gisterenavond bekend via een mededeling van curator Jan Padberg, nadat TravelBird eerder deze maand failliet ging. Het is de Britse Secret Escapes Group die TravelBird overneemt en daardoor voor een doorbraak zorgt in het dossier. De curator betreurt wel dat het gros van de medewerkers van TravelBird zijn job verliest. Mogelijks verliezen ruim 200 mensen hun job, terwijl er slechts enkele tientallen kunnen worden behouden.

Vermoedelijk zal de website van de online speler TravelBird, dat ook in België actief is, snel terug online zijn. Naar verwachting zal de Secret Escapes Group de merknaam TravelBird behouden. De Secret Escapes Group omschrijft zichzelf als een wereldwijde spelers met de online merken Secret Escapes, Slevomat en Travelist. “Via de websites en mobiele apps (luxe) bieden we hotelovernachtingen en trips aan sterk verminderde prijzen, rechtstreeks onderhandeld met de hoteliers,” aldus de reisorganisatie op zijn website.

De problemen voor TravelBird begonnen deze zomer al, toen de organisatie er niet in slaagde om de nodige financierders te vinden om extra cash op te halen. Bovendien zorgden de bijzonder mooie zomermaanden in Nederland en België voor een terugloop van de boekingen. Begin november moest de reisorganisatie bescherming aanvragen tegen zijn schuldeisers en kreeg het uitstel van betaling, waarna een faillissement uiteindelijk niet te vermijden was.

Zowat 40.000 klanten, vooral Nederlanders, waren de dupe van het debacle van TravelBird. Reizigers die vlak voor het faillissement hadden geboekt, konden dankzij de Nederlandse Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) toch hun reis aanvatten. Belgen die bij TravelBird een reis hadden geboekt, konden via datzelfde SGR een aanvraag indienen om hun geld te recupereren. Zowat 7 miljoen reizigers boekten de afgelopen jaren hun reis bij de online prijsbreker TravelBird, vaak aan een zeer voordelige prijs. Het bedrijf maakte bij zijn oprichting in 2010 een blitzstart en groeide de afgelopen jaren heel sterk. Het sprookje van topdeals en ‘exotische bestemmingen aan de laagste prijzen’ bleek uiteindelijk ook voor de reisorganisatie zelf te mooi om waar te zijn.

Comments