In het Van der Valk hotel in Diegem ontmoetten 13 toeristische organisaties uit de regio Zadar 40 gasten (reisagenten, to’s en gespecialiseerde verenigingen) die wilden kennis maken met het rijke gamma aan mogelijkheden die de streek te bieden heeft. Zadar is een beetje Kroatië in het klein want de grote verscheidenheid van het toeristische aanbod –avontuur, actie, rust, strand en een rijke geschiedenis – vind je overal terug.  Het toerisme is dan ook een belangrijke economische factor in het land. In 2016 werden meer dan 16 miljoen aankomsten genoteerd, goed voor meer dan 91 miljoen overnachtingen. In de top 5 staan de Duitsers op kop, gevolgd door Slovenen, Oostenrijkers, Tsjechen en Italianen. België zit nog nipt in de top 20 met 200.000 toeristen die voor 1 miljoen overnachtingen zorgden.

Puur natuur

Maar alles kan beter, dat vindt ook Ivan Novak, directeur van de Kroatische dienst van Toerisme. “De laatste jaren konden we inderdaad mooie groeicijfers voorleggen maar dit jaar blijven we, zeker in België wat ter plaatse trappelen”, zegt hij. “Vooral de zomer was minder sterk, dit in tegenstelling tot de Nederlandse markt waar we nog wel een groei van 6% noteerden. Wellicht verklaren het mooie weer en het WK Voetbal – Belgen wilden niets van de Rode Duivels missen! – veel. Gelukkig waren het voor- en najaar wel goed met een groei van 10%, waardoor we wellicht kunnen eindigen met dezelfde cijfers als in 2017.” Voor volgend jaar hoopt Ivan echter op een nieuwe groei van 10%. “We mikken hoog,” geeft hij toe, “maar ons land is mooi, veilig en vooral zeer divers. Die diversiteit is onze sterkte en moeten we meer uitspelen. Kroatië is veel meer dan zon, zee en strand. Het binnenland is groen en met een actieve politiek van natuurbehoud – we hebben een zeer groot aantal beschermde nationale parken – willen we dat zo houden. De moderne toerist zoekt meer dan ooit beleving met respect voor de natuur. Op het vlak van actieve vakanties hebben we een schitterend aanbod en ook wie culturele interesses heeft, wordt op zijn wenken bediend in onze steden.”

Mikken op Mice

Ook de concurrentie zit niet stil. Tunesië, Egypte en Turkije zijn aan een opmars bezig en dat merken ze ook in Kroatië. “Zeker voor typische strandbestemmingen voelen we die concurrentie”, geeft Ivan toe. “Daarom willen we in de toekomst verder diversifiëren. De gemiddelde verblijfsduur van de toerist is in Kroatië 4 à 5 dagen. Ideaal dus voor citytrips. Daar gaan we alleszins meer op inzetten. Ook het cruisetoerisme groeit. Dubrovnik is een bekende bestemming, maar ook in Zadar verwacht men dit jaar 133 schepen. De belangrijkste opportuniteit ligt echter op het vlak van MICE. Dat is een onbeschreven blad  terwijl we alles in huis hebben om congressen en incentives te organiseren. Kroatië ligt op amper 2 uur vliegen van Brussel, wat betekent dat er weinig reistijd wordt verloren. Onze kleinschaligheid is een troef. In heel veel regio’s vind je op een beperkte ruimte zowel culturele als sportieve mogelijkheden. Vroeger was er een probleem van infrastructuur, maar daar is de laatste jaren keihard aan gewerkt. Heel wat hotels hebben geïnvesteerd in renovatie en bieden nu een accommodatie op internationaal niveau.”

Zadar, het hart van Dalmatië

Een van de regio’s die de ambities van Toerisme Kroatië mee kan helpen verwezenlijken, is Zadar, een streek in het midden van de Adriatische kust, ongeveer ter hoogte van het Italiaanse Ancona. “Voor de meeste toeristen klinken Zagreb, Split of Dubrovnik bekend in de oren als je over Kroatië spreekt, maar ze kennen Zadar niet”, zegt Damir Hordov, marketing senior associate van de Zadar County Tourist Board. “We noemen ons graag het hart van Dalmatië, niet alleen door de ligging, maar ook door de sfeer en spirit van de streek. Zadar is 50% zee en 50% land en dat geeft meteen de talrijke mogelijkheden aan. Voor onze kust liggen 200 eilanden en eilandjes in alle vormen en maten met idyllische baaien, ideaal voor zeilen, snorkelen of duiken. In totaal kan men kiezen uit 50 haventjes en aanlegplaatsen. Op het land wacht een rijke natuur met o.a. het Paklenica Nationaal Park met canyons, watervallen en mysterieuze grotten. Ideale omgeving om je uit te leven in bergsporten, rafting of trekking. We merken ook een stijgende belangstelling voor fietstoerisme. In onze regio werden 3000 km fietsroutes uitgetekend: 48 voor mountainbike, 24 voor familie-uitstappen en 24 voor klassieke fietstochten. En dan is er uiteraard de stad Zadar zelf, een gezellig centrum op een schiereiland met een mooie kathedraal en een archeologische site, pal in het centrum en musea voor glas en kant. ’s Avonds is het bijzonder gezellig in de smalle straatjes vol terrasjes en kan je proeven van het culinaire aanbod. Zadar staat bekend om zijn olijfolie, kaas en wijn. En al dat moois ligt op amper 1600 km van Brussel . In de zomer zijn er heel wat Belgen die met de auto of caravan komen – onze campings zijn prima uitgerust – maar ook vluchten vanuit Charleroi of Brussel zijn erg makkelijk. Neem daar nog het mooie weer bij van april tot oktober, dan heb je eigenlijk geen enkele reden om niét naar onze regio te komen…”

Info: www.croatia.hr en www.zadar.travel. Voor fietstoerisme: www.zadarbikemagic.com

 

Comments