20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyse van de week

Deze week publiceren we samen met deze newsletter de analyse ‘Thailand en haar toeristische dienst’. Deze is– zoals gewoonlijk – terug te vinden op onze website onder de rubriek ‘Nieuws-Analyses’. Voor uw gemak kan u ook hier klikken.

VAKBEURS

ITB Berlijn 2018: TM-Charter

Volgende week, van 7 tot 11 maart, vindt ITB Berlijn plaats, de wereldwijd toonaangevende vakbeurs voor toerisme. Traditiegetrouw  zal  de  vierdaagse  vakbeurs  over  de globale trends binnen de toerismesector informeren. Bijkomende informatie is beschikbaar op www.itb-berlin.de. Gezien het belang van deze beurs organiseert Travel Magazine ook dit jaar een TM ITB-charter in samenwerking met Brussels Airlines, Europa-Park en AHK Debelux.

Afspraak BRU Airport 5u10!

Volgende  week  donderdag  8  maart  worden  de  deelnemers  stipt  om 5u10 verwacht aan de check-in desk van Brussels Airlines. Vertrek: BRU 6u30, aankomst : TXL 8u. Bij aankomst wordt de groep opgewacht met het naambordje ‘Travel Magazine Belgium’. Bij eventuele vertraging/problemen: graag Yannick Melsen contacteren via 032 475 28 49 82. Bij  aankomst  in  Berlijn  wordt  de  groep  dankzij  de goede zorgen van Debelux per autocar naar de beurs gebracht waar de deelnemers na registratie hun ontbijt wacht, voorzien om 9u30, op de stand van Europa-Park. De dag wordt afgesloten op de stand van Travelport (hall 6.1 – booth 139)  waar  alle  deelnemers  van  de  charter  worden  uitgenodigd  om  16u voor Travelport’s ‘Power Hour Stand Party’. Samenkomst om 17u50 aan de autocar (Deutschlandhalle, Eingang Süd) die ons terug naar de luchthaven zal brengen. Terugvlucht SN 2590 om 20u45, aankomst in Brussel om 22u05. Vergeet jullie vliegtickets en paspoort niet! Travel Magazine wenst de deelnemers alvast een leerrijke en inspirerende beursdag toe!

PEOPLE ON THE MOVE

Travel Magazine verwelkomt Jonas Vandenabeele

Sinds deze week is Jonas Vandenabeele (26) bij Travel Magazine aan de slag als Staff Reporter. Jonas behaalde een Bachelor- en Masterdiploma in Toerisme, aan HoWest Kortrijk en aan de KULeuven. Hij deed stage bij Toerisme Vlaanderen en de Toeristische Dienst van Durbuy. Daarna ging hij aan de slag bij City Trip Travel, waar hij instond voor de praktische uitwerking van groepsreizen. Jonas is te bereiken via jonas@travel-magazine.be

CRUISE

TM op Seatrade Cruise Global

Doet de cruise-industrie voldoende om nieuwe vakantiegangers aan te trekken? Die vraag stelt de sector zich van 5 tot 8 maart op Seatrade Cruise Global, de jaarlijkse cruisebeurs in Fort Lauderdale. Een panel met onder meer Silversea Cruises, Hurtigruten en Cunard/Carnival Corporation zal tijdens de conferentie over dit thema debatteren. Volgens de vertegenwoordigers zijn de cruiserederijen de jongste jaren druk in de weer geweest om meer jonge cruisers en multigeneratiegroepen aan te trekken. Maar ze moeten hun product eveneens verruimen om een breder spectrum van klanten aan te spreken. Ook daaraan werken de maatschappijen door nieuwe bestemmingen aan te boren, meer expeditiecruises aan te bieden, technologische vernieuwingen uit te werken, hun ecologische voetafdruk te verminderen en op de reizen educatieve programma’s en landtours voor te stellen. Daarnaast verwachten de rederijen veel van Europa en Azië waar de cruisevakanties in volle expansie zijn. Het is dan ook op deze twee continenten dat de cruise-industrie de volgende 15 jaar haar grote groei verwacht te realiseren. Travel Magazine – vertegwoordigd door Patrick Parez – is op Seatrade Cruise Global aanwezig als enige Belgische media. Binnenkort komen we hier uitgebreid op terug!

BEURS

30ste editie BTL in Lissabon

Van 28 februari t/m 4 maart wordt in Lissabon de 30ste uitgave van de BTL (Bolsa de Turismo de Lisboa) georganiseerd, een beurs waar de hele Portugees sprekende wereld zich presenteert als toeristische bestemming, zowel voor de individuele toerist als voor MICE-initiatieven. Men verwacht 80.000 bezoekers voor 1000 exposanten. Meer dan 400 buyers werken er bijna 5000 afspraken af. De eerste dagen zijn voorbehouden voor professionelen, vanaf vrijdagavond en tijdens het weekeinde kan ook het grote publiek de beurs bezoeken. Travel Magazine is er uiteraard aanwezig en brengt volgende week een analyse van dit topevenement.

TOUROPERATING

Club Med: Benelux-strategie

Op 21 januari nodigde Club Med de Belgische pers uit in Brussel om er hun strategie en plannen voor de Benelux-markt bekend te maken. Sylvain Rabuel (general manager Frankrijk – Europa – Afrika) en Eric Georges (general manager Benelux) onderstreepten er de historische band tussen Club Med en België. Sinds een tiental jaar heeft Club Med een ommekeer gemaakt naar het luxesegment met als resultaat dat zij in 2016 het hoogste groeicijfer van de markt noteerden. De focus werd gelegd op de voorbereiding van de reizen (deel van de customer journey), uitmuntende kwaliteit, het creëren van een echte ervaring, mooie bestemmingen en een goede prijs-kwaliteitverhouding. 70 ‘signatures’ werden ingevoerd om beter te beantwoorden aan de verwachtingen van de klant en er werd ook een suggestiesysteem ingevoerd, ‘Club Makers’, waarop iedereen zijn wensen kan formuleren (www.clubmakers.clubmed.be).

Multichannel aanpak

Nog een grote nieuwigheid in het beleid van Club Med is de ‘Open Codir’ waarbij een panel van klanten wordt ontvangen door het directiecomité waar ze naar hun mening gevraagd worden. Een tiental general managers werden zo samengebracht om hun ideeën te verzamelen voor de bouw van Club Med Cefalù in Sicilië. Een ander belangrijk punt van de strategie is een verbeterde customer journey. Het voorbereidingsmoment van een reis is erg belangrijk, vandaar ook het belang om op meerdere kanalen aanwezig te zijn (online, reisagenten, partners). De volledige website werd aangepast om ook mobiel vlot te werken. 60% van het verkeer op de website gebeurt namelijk via dit kanaal. Sinds januari kunnen Belgische klanten hun vakantie ook boeken via de smartphone. Ze kunnen zelfs in de Club Med-kantoren een virtueel bezoek brengen aan hun vakantiebestemming met een virtual reality bril, en dit voor meer dan 30 bestemmingen! Vanaf maart zal er ook een ‘kijk-en-vergelijk-systeem’ op de site voor de Belgische markt worden geïmplementeerd, waarbij eveneens de prijzen vermeld zullen worden. Ondanks al deze ontwikkelingen blijft de reisagent, dankzij de lokale verankering, de ideale plaats om raad te vragen voor de klant.

Nieuwe clubs

Verder zullen er ook nog heel wat nieuwe Clubdorpen de deuren openen: ‘Le Turquoise’ (4T) in mei op de Turks- & Caicoseilanden, ‘Le Cefalù’ (5T) in Sicilië in juni, en ‘Les Arcs Panorama’ in december.  Daarnaast wordt ‘La Pointe aux Canonniers’ tegen oktober volledig gerenoveerd. In 2019 keert  Club Med terug naar Spanje met een een 4T-resort in Marbella. Tegen 2020 zal er een eco-resort (5T) zijn op de Dominicaanse Republiek. Tegen 2020-2021 tenslotte zullen de nieuwe resorts ‘Le Massif de Charlevoix’ in Québec en het 5T-resort op de Seychellen, meer bepaald op het eiland Saint-Anne, de deuren openen. Meer info: www.clubmed.be

EVENT

Aviareps: Around The World Workshop

Aviareps organiseert op 26 april 2018 hun tweede ‘Around The World Workshop’ in Hôtel de la Poste, Tour & Taxis Brussel. Gedurende de hele avond reis je de hele wereld rond en maak je kennis met Aviareps, hun airlines en toeristische partners (toeristische diensten, hotels, to’s,…). Registratie vanaf 17u30. De Travel Trade Workshop loopt van 19u tot 21u. Daarna volgt er een Networking Party en een tombola! Deelname is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt! Inschrijven kan tot 6 april.  

EVENT

Workshop: Ethiopië ‘Land of Origins’

In samenwerking met de Ambassade van Ethiopië in Brussel, de Ethiopische toeristische dienst, de Ethiopische Tour Operator Association, Ethiopian Airlines, het Afrika Platform van Universiteit Gent en enkele van de voornaamste Belgische touroperators organiseert KoomBana Bay een boeiende infoavond. Geïnteresseerde reisagenten worden verwacht op dinsdag 13 maart van 19u tot 21u30 in de foyer van Auditorium Oehoe (Blok E), Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent, Coupure Links 653, 9000 Gent. Inschrijven doe je hier.

PEOPLE ON THE MOVE

Wouter Strobbe (ex TUI) naar MisterFly Belux

Vanaf 26 maart gaat Wouter Strobbe aan de slag als Sales Manager Vlaanderen bij MisterFly Belux. Bij MisterFly zijn ze ervan overtuigd dat zijn ervaring en kennis zal helpen MisterFly te promoten bij de Vlaamse reisagentschappen. Wouter werkte hiervoor meer dan 15 jaar bij TUI, maar hij besliste deze uitdaging aan te nemen om met dit innovatieve bedrijf in zee te gaan dat als missie heeft de reisagenten een uitgebreid aanbod aan vluchten en hotels aan te bieden via een competitieve boekingstool. Denis Pappi (Country Manager MisterFly Belux): “Door de komst van Wouter kan MisterFly zich verder ontwikkelen op de Belgische markt en kunnen we een kwalitatief hoogstaande commerciële follow-up aanbieden aan de Nederlandstalige reiskantoren.” Wouter is vanaf 26 maart te bereiken via wouter.strobbe@misterfly.com

ATTRACTIEPARK

Disneyland Parijs: ingrijpende uitbreidingsplannen

Begin deze week heeft Rober A. Iger (voorzitter & ceo van The Walt Disney Company) zijn plannen aangekondigd voor een meerjarig uitbreidingsplan voor Disneyland Paris ter waarde van 2 miljard euro! Dit deed hij in het gezelschap van de Franse president, Emmanuel Macron, in het Palais de l’Elysée in Parijs. Het omvat een transformatie van het Walt Disney Studios Park, met de creatie van drie nieuwe zones rond het thema Marvel, Frozen en Star Wars, en tal van nieuwe attracties en live entertainment. Lees hier meer over het uitbreidingsplan!

Reisagentenaanbieding

Disneyland Paris lanceert een exclusieve reisagentenaanbieding geldig voor het weekend van 22 tot en met 24 juni 2018. Vanaf €90 per persoon per nacht* kunnen reisagenten al de Disney magie ontdekken. Wat mag de reisagent verwachten? De festiviteiten van de spectaculaire finale van de 25ste verjaardag ontdekken, en ook Marvel Summer of Super Heroes. Een verblijf in Disney’s Hotel New York, Disney’s Newport Bay Club of Disney’s Hotel Cheyenne. De reisagent is welkom op de presentatie op 23 juni 2018 (voormiddag) en ontvangt een VIP verrassing! Bovendien geniet de agent van exclusieve voordelen: een gratis upgrade naar volpension indien je vooraf je halfpension hebt geboekt, exclusieve Disney Stars voordelen, en toegang tot een VIP-zone tijdens een van de nieuwe Marvel shows. Het aantal kamers is beperkt. Meer informatie & reservatie kan via Disney Stars, toegankelijk via de Disney B2B Portal *Aanbieding onder voorwaarden. Zie Disney Stars voor meer informatie.

Incentive

Disneyland Paris geeft reiskantoren de kans om magische prijzen te winnen. De 10 reiskantoren met de grootste procentuele groei in omzet tijdens de periode van 1 maart tot en met 2 mei 2018 mogen zich de gelukkige winnaars noemen! Alle reiskantoren die gedurende de periode van 1 maart tot en met 2 mei 2018 minstens 5 reservaties voor een verblijf in een Disney Hotel boeken met een totale minimumwaarde van 4000 euro, kunnen deelnemen. De 10 kantoren met de grootste procentuele groei in omzet tijdens deze periode en die voldoen aan bovenstaande criteria, winnen! Elk reiskantoor maakt kans op één van de mooie prijzen die Disneyland Paris in de aanbieding heeft. Reisagenten van het kantoor dat als hoofdwinnaar uit de bus komt, winnen elk een magisch verblijf in Disneyland Paris. Niet enkel de eerste winnaar wordt beloond, ook de andere reiskantoren die de top 10 hebben gehaald, worden in de bloemetjes gezet. Elke reisagent van de kantoren die op de 2e, 3e of 4e plaats eindigen, wint 4 toegangstickets voor Disneyland Paris. Elke reisagent van de kantoren die gestrand zijn op de 5e , 6e , 7e , 8e , 9e  of 10e plaats, wordt beloond met een Bol.com waardebon van 100 euro. Tijdens de incentive lopen er meerdere aanbiedingen die reisagenten helpen om hun verkoop een boost te geven. Alle informatie hierover kan worden geraadpleegd op Disney Stars, net zoals enkele slimme tips om het verblijf van de klant te personaliseren met leuke extra’s. Deze incentive is onderhevig aan bepaalde voorwaarden. Meer info op Disney Stars.

TOUROPERATING

TUI: Papagayo Beach Hotel Curaçao

Laat je klanten kennismaken met Papagayo Beach Hotel 4* (TUI, 25469) op Curaçao: een echte aanrader voor wie houdt van design en luxe! Kenmerkend voor Papagayo Beach Hotel is het moderne design waarin dit trendy hotel zich duidelijk onderscheidt van de traditionele hotels op het eiland. De 155 design hotelkamers zijn uitermate geschikt voor koppels. Voor gasten van Papagayo Beach Hotel is er voor ieder wat wils: van ultieme ontspanning tot avontuur en actie. Je klant kan zich laten verwennen in het spacentrum met sauna, stoomkamer en verschillende behandelingen. Anderzijds vind je er ook een duikschool en een state-of-the-art sportschool (gratis gebruik als Papagayo Beach Hotel gast), en kunnen gasten verschillende watersporten beoefenen. Deze activiteiten zijn te vinden in het nabije Papagayo Beach Plaza en zijn toegankelijk voor gasten van Papagayo Beach Hotel. Papagayo Beach Curaçao, bestaande uit Beach Hotel, Beach Resort, Beach Club en Beach Plaza, biedt zijn klanten verschillende faciliteiten, zoals restaurants, bars, een ijssalon, een supermarkt, winkeltjes en een modern uitgerust casino. Papagayo Beach Hotel is een heerlijk adresje voor een sfeervolle vakantie met z’n tweetjes in alle rust!

TUI fly: verhoogde capaciteit Antalya

Omwille van de grote vraag naar Turkije heeft TUI fly een verhoogde vluchtcapaciteit toegevoegd op bestemming Antalya. TUI fly zet extra toestellen in op dinsdag van 03/07 tot 28/08, op donderdag van 05/07 tot 30/08, en op vrijdag van 29/06 tot 31/08.

Stad in de kijker: Rome

Laat je klanten tijdens hun volgende TUI citytrip Rome ontdekken. Van het Colosseum tot de Trevi-fontein, de Spaanse Trappen tot Vaticaanstad, van pizza tot gelato, shoppen tot musea bezoeken; Rome heeft het allemaal! Klanten die boeken tussen 27/02 en 2/04 naar Rome bij TUI profiteren nu van 20 euro extra korting. Gebruik de kortingscode ROMA20 bij het boeken. Deze korting is geldig op een minimumverblijf van 3 nachten tussen 30/03 en 11/12.

Big Smile Weeks

TUI schakelt een versnelling hoger en geeft jouw klant voor zijn/haar favoriete zomervakantie in juli en augustus fikse kortingen tot -55%. Boek t.e.m. 30 april uit een selectie aan topvakanties van het aanbod autovakanties, dichtbijvakanties, citytrips of sneeuwvakanties, en laat je  klant al vertrekken vanaf 110 euro naar de mooiste landen in Europa. Bovendien krijgen klanten van TUI 100 euro extra korting op hun volgende autovakantie, weekendje weg dichtbij, citytrip of sneeuwvakantie tussen 1/9/2018-15/4/2019.  

RAIL

Voyages-SNCF: Business Première

De Business Première-klasse die in 2017 op de TGV Atlantique van TGV inOUI werd gelanceerd, bleek al snel een groot succes bij zakenreizigers. Daarom werd begin dit jaar deze reisklasse ook geïntrocueerd op de lijnen Parijs-Lyon (sinds 8 januari), Parijs-Straatsburg (12 februari) en Parijs-Rijsel (26 februari). Vanaf 12 maart kunnen reizigers op de lijn Parijs-Montpellier en Parijs-Marseille ook gebruik maken van de extra diensten die Business Premère biedt aan eersteklasse reizigers. Tegen het einde van 2018 zal Business Première beschikbaar zijn op alle Pro-lijnen van TGV inOUI. Deze dienst werd speciaal ontwikkeld voor de eersteklasse passagiers zodat zij kunnen genieten van een nóg aangenamere reiservaring. Zo kunnen zij net als reizigers met een TGVPro-ticket hun tickets omboeken en gebruik maken van de speciale welkomstruimte ‘Salon SNCF Grand Voyageur’. Eens aan boord is er gratis wifi en een stille, comfortabele werkruimte. Klanten die Business Première boeken, kunnen apart (en dus sneller) aan boord en genieten van een persoonlijk onthaal op het perron met welkomstdrankje, kranten en magazines. Indien nodig kunnen ze via hun smartphone reisassistentie krijgen en het boeken van parking en chauffeur naar het vertrekstation is veel eenvoudiger (betalende service). Wie wenst kan ook betalend een iDCAB laten reserveren door de boordchef. Meer info hier en hier.

PEOPLE ON THE MOVE

© Gerrit Op de Beeck

Sofia Vandaele: gm InterContinental New York Barclay

Sofia Vandaele ruilt na vier jaar Hilton Paris Opera in voor één van de meest iconische hotels van New York: de InterContinental New York Barclay, waar ze sinds vorige maand aan de slag is als de nieuwe general manager. Sofia, afkomstig uit Roeselare, heeft er al een zeer indrukwekkende internationale carrière in de hotellerie opzitten. Zo ging ze in 2007 naar New York en stond ze er aan het hoofd van hotelketens als W New York en The London NYC. Terug in Europa, ging ze een nieuwe uitdaging aan en besloot ze de renovatie van het oude Concorde Saint-Lazare onder haar vleugels te nemen en om te toveren tot Hilton Paris Opera, waar ze als general manager aan de slag was. Ze is voortaan te bereiken via sofia.vandaele@ihg.com

EVENT

Brussels Airport: roadshow

Brussels Airport nodigt u uit op hun derde Roadshow voor Reisagenten! Ze organiseren verspreid over heel België 3 avonden om Brussels Airport en hun steeds uitgebreidere netwerk voor te stellen. De avond begint met een walking dinner en workshop waarbij meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen hun product en bestemmingen zullen voorstellen. Daarna volgt een vertoning van de laatste nieuwe film uit Hollywood. De avonden zullen worden georganiseerd in 3 verschillende Kinepolis-vestigingen: Op 20/03 in Kinepolis Antwerpen, op 22/03 in Kinepolis Brugge, en op 27/03 in Kinepolis Brussel. Wat mag u verwachten? een overheerlijk walking dinner, een uniek spel waarmee je leuke prijzen kan winnen, popcorn en frisdrank voor de film, gratis parkeren voor alle gasten, en nog zoveel meer… De deuren gaan open om 17u45, het evenement start om 18u00. De film volgt om 20u15. Brussels Airlines hoopt je op dit unieke luchtvaartevenement te mogen verwelkomen! Schrijf je alvast in voor één van de data.  

EVENT

NMBS Europe: BIFFF filmfestival

NMBS Europe nodigt u graag uit op het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) op donderdag 5 april 2018. Geniet tijdens deze avond van een ‘fantastische’ film. Bovendien is het ook een ideale gelegenheid om bij te praten met collega’s en informatie te vergaren het ons internationaal treinaanbod. Schrijf u in vóór 9 maart via traveltrade@b-rail.be  

REISINDUSTRIE

Brussels Airlines: Bike for Africa!

Woensdag vertrokken 40 medewerkers van Brussels Airlines naar Kameroen voor een zesdaagse mountainbiketour ‘Bike for Africa’. Met de 200.000 euro die Brussels Airlines tijdens deze vierde editie wil inzamelen, steunt de maatschappij Mercy Ships – een internationale organisatie die het grootse privéziekenhuisschip ‘Africa Mercy’ uitbaat aan de kust van West-Afrikaanse landen en de lokale bevolking gratis medische hulp en training biedt – alsook drie lokale en Belgische goede doelen. Donderdag sloten 15 ceo’s van Belgische bedrijven zich aan bij het team, en startten ze samen met de Brussels Airlines werknemers aan een fietstocht van 400 km doorheen het land. Bike for Africa is een initiatief van Brussels Airlines.

EVENT

Workshop: ontdek IJsland!

De laatste jaren mag IJsland rekenen op een sterk groeiende populariteit vanuit België. Het verkeersbureau van IJsland komt daarom met 13 partners (o.a. Icelandair, Icelandair Hotels, Reykjavik Excursions, WOW Air, Verkeersbureau van IJsland, Guide to Iceland,…) naar Antwerpen om u als inkoper van reizen en incentives naar IJsland te ontmoeten en verdere samenwerkingen aan te gaan! Wanneer? Donderdag 26 april vanaf 17u30. Einde voorzien rond 21u30. Er zijn presentaties en B2B-workshops voorzien. Het event vindt plaats in Radisson BLU Astrid Hotel (Astridplein Antwerpen). Gelieve uw deelname te bevestigen via pr@baltuscommunications.com.

LUCHTVAART

Corendon: ‘Pride of Limburg’

© Travmagazine

Dinsdag 27 februari werd op de luchthaven van Maastricht Aachen Airport het Limburgse vliegtuig – Pride of Limburg – van Corendon Dutch Airlines gedoopt. Steven van der Heijden, Corendon-topman,  maakte hierbij bekend dat hij niet uitsluit dat Corendon over enkele jaren meer vluchten vanuit Maastricht dan vanaf Amsterdam Schiphol zal uitvoeren. “Onze nieuwe basis in Maastricht blijkt een schot in de roos. Van de oorspronkelijke capaciteit van ruim 70.000 vakanties zijn er al 40.0000 geboekt. Het ging zo hard dat we een paar weken geleden hebben besloten om extra capaciteit toe te voegen in het hoogseizoen, waardoor er in de maanden juli en augustus nu twee vliegtuigen gestationeerd zullen zijn op deze luchthaven, samen goed voor 29 wekelijkse vluchten naar 17 bestemmingen,” liet Van der Heijden weten aan onze Nederlandse collega’s van Travmagazine. “Wij zijn in het westen en vooral rondom Schiphol niet bepaald verwend met positieve, laat staan constructieve belangstelling van publieke bestuurders en worden bijna wekelijks geconfronteerd met nieuwe episodes in de reality soap die luchtvaart heet. Vorige week nog maakte minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van polderluchthaven Lelystad tenminste een jaar wordt uitgesteld. Het Lelystad-dossier wordt inmiddels ontsierd door talloze problemen en ambtelijke blunders. Als dat je dagelijkse portie luchtvaartnieuws is, dan is onze ervaring in Limburg een verademing. Een provinciebestuur dat zich hard maakt voor een sterke luchthaven en die ons op alle gebieden helpt en ondersteunt. En uiteraard het allerbelangrijkste: een bevolking die onze vakanties boekt en daarmee onze keuze voor Limburg rechtvaardigt. Wij zijn vastbesloten om in de komende jaren verder te investeren in onze nieuwe basis in Maastricht en ik sluit zelfs niet uit dat we over een paar jaar meer vluchten vanaf dit vliegveld zullen uitvoeren dan vanaf Schiphol.”

TOUROPERATING

Footprints: incentive SO Sofitel Mauritius

Maak kennis met het echte Mauritius in SO Sofitel Mauritius, een 5-sterren luxehotel aan de ongerepte zuidkust van het eiland. Ontdek de milieuvriendelijke kamers, suites en strandvilla’s, ontworpen door Lek Bunnag en Kenzo Takada. Geniet van de intieme sfeer en activiteiten voor honeymooners, koppels, gezinnen, watersportliefhebbers en golfers. Geniet van de Franse know-how en Mauritiaanse charme met verfijnde gastronomie, state-of-the-art behandelingen in de spa en persoonlijke 24-uur butlerservice. Hoe kan je dit realiseren? Footprints lanceert een incentive in samenwerking met SO Sofitel die start op 01/03/2018 en loopt tot 31/05/2018. De beste boeker met 30 of meer kamerovernachtingen via Footprints wint een gratis verblijf van 5 nachten in een Lushury Room voor 2 personen in half pension.  Verblijf op te nemen vóór 30/11/2018, niet tijdens schoolvakanties en andere hoogseizoenperiodes. Geldig op basis van beschikbaarheid en niet terugbetaalbaar. Footprints heeft momenteel een honeymoonaanbieding lopen met SO Sofitel met gratis verblijf voor de bruid. Alle info op www.footprints.be en bij de collega’s van Footprints in the Sands op sands@footprints.be

LUCHTVAART

Laudamotion gaat vliegen voor Condor en Eurowings

Laudamotion, de opvolger van NIKI, gaat vanaf eind maart vliegen voor de Duitse maatschappij Condor en waarschijnlijk ook voor Eurowings. Laudamotion is de nieuwe naam voor NIKI, de voormalige dochteronderneming van Air Berlin die in januari werd teruggekocht door de Oostenrijkse luchtvaartondernemer Niki Lauda. Bedoeling bij de overname was om bij de aanvang van het zomerseizoen 2018, einde maart, van start te kunnen gaan onder de nieuwe naam en met 15 vliegtuigen. In het kader van een samenwerkingsovereenkomst met Condor zal de Duitse luchtvaartmaatschappij van de Thomas Cook Group in eerste instantie de verkoop en marketing voor zich nemen van drie Laudamotion-vliegtuigen evenals de operationele functies. Klanten kunnen via de website van Condor en reisbureaus stoelen reserveren op 56 vluchten van Laudamotion vanaf Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart en Basel naar Mallorca, Ibiza en Malaga. Andere routes worden later toegevoegd. Bovendien kunnen klanten de vluchten van beide luchtvaartmaatschappijen flexibel combineren en bijvoorbeeld een uitgaande vlucht van Condor boeken met een retourvlucht van Laudamotion. “We zijn verheugd om Laudamotion te ondersteunen bij de marketing van hun nieuwe vluchten”, aldus Ralf Teckentrup, ceo van Condor Airlines. “De uitgebreide keuze aan vluchten die we onze klanten en distributiepartners kunnen aanbieden, is geweldig nieuws voor onze klanten.” Intussen melden Duitse media dat Laudamotion in het zomerseizoen 10 van zijn 15 vliegtuigen kan inzetten voor Eurowings, de lagekostenmaatschappij van de Lufthansa Groep. Eurowings heeft de gesprekken met Laudamotion bevestigd, maar er is naar verluidt nog geen definitief akkoord bereikt. Eurowings zelf heeft een capaciteitsuitbreiding van 30% aangekondigd op de luchthaven Düsseldorf. De maatschappij wil met ongeveer 40 vliegtuigen tot 250 vluchten per dag uitvoeren vanaf de voormalige hub van Air Berlin.

TOUROPERATING

Thomas Cook: actie autovakanties

Heeft jouw klant zijn autovakantie nog niet geboekt? Overtuig hem dan snel om te profiteren van de nieuwe actie ‘1001 gratis nachten’! Thomas Cook geeft namelijk van 01/03 t.e.m. 03/04 heel wat gratis nachten weg op autovakanties naar o.a. Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk! Meer informatie en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

Marokko, Tunesië en Egypte: tijdelijke  kortingen!

Doet de winterkou jouw klant al verlangen naar warmere oorden? Goed nieuws, want Thomas Cook deelt vier dagen lang 100 euro korting per dossier uit op vakanties naar Marokko, Tunesië en Egypte! Gebruik hiervoor in Btn4U de code ‘TAJIN E’. Wees er wel snel bij, want deze korting is enkel geldig van 01/03 t.e.m. 04/03!

Nijlcruises: terug van weggeweest

Wil jouw klant tijdens zijn vakantie in Egypte ook graag wat cultuur opsnuiven? Dat treft, want bij Thomas Cook zijn de Nijlcruises terug van weggeweest! Dankzij de formule ‘De wonderen van Egypte’ combineert jouw klant 7 nachten Nijlcruise aan boord van de SUNRISE Select M/S Semiramis met 7 nachten hotelverblijf in het SUNRISE Garden Beach Resort 5* in Hurghada (3 nachten voor de cruise en 4 nachten na de cruise). Bovendien zijn alle transfers inbegrepen.

Selfdrives: kortingen

De wind in de haren, de zon op je snoet en een adembenemend landschap… Wil jouw klant graag zijn favoriete bestemming ontdekken met de huurwagen? Overtuig hem om in maart zijn selfdrive te reserveren, want Thomas Cook deelt momenteel extra kortingen uit tot 250 euro per persoon! In de V.S. krijgt jouw klant bij het boeken van een huurwagen met formule Gold de gps er zelfs gratis bovenop! In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je een overzicht van alle kortingen.

TOUROPERATING

Pegase: exclusief lanceringsaanbod Iberostar Sábila

In maart opent het nieuwe adults only Iberostar Sábila de deuren in Costa Adeje. Ook uw klant geniet mee van deze feestelijke opening, want het hotel biedt tal van voordelen voor de eerste gasten. Reserveer vóór 31 maart een verblijf voor uw klant (afreis 20/4-6/7), zodat hij/zij geniet van het lanceringsvoordel. Upgrade naar Star Prestige: De prijzen zijn reeds aangepast in het systeem. Bij boeking in een Star Prestige kamer, krijgt u automatisch de lagere prijs van de corresponderende kamer zonder Star Prestige. Extra services:

  • Welkomstgeschenk (Aloë Vera product – Sábila is een andere naam voor Aloë Vera)
  • Ontbijt of brunch op de kamer (1x/verblijf, op aanvraag)
  • 20 min. massage
  • 3 vouchers (met krediet) voor een diner in het Food Market Restaurant
  • Sunset cocktail met muziek op het Food Market terras
  • Fles champagne en fruitbrochette bij de ligbedden in de Star Prestige zone (1x/verblijf)
  • Bovendien geniet uw klant bij boeking tot 31 maart ook van exclusieve lanceringsprijzen.

Nieuw: extra aanbod stadshotels

Gezien de grote vraag naar cityhotels heeft Pegase voor een selectie van stadshotels gezorgd. De hotels kunnen met of zonder vlucht geboekt worden. Indien een vlucht vanuit Brussel wordt bijgeboekt, is toegang tot de Diamond Lounge en gebruik van de Fast Lane inbegrepen. Airport Service kan bijgeboekt worden mits een supplement van 120 euro. Het aanbod is boekbaar tot en met 31/10/2018. Boeken kan via BTN of u contacteert de Luxury Travel Advisors!

LUCHTVAART

Diamond Award voor 3.500 medewerkers van Brussels Airlines

Naar jaarlijkse traditie reikte Brussels Airport Company maandagavond de Brussels Airport Aviation Awards uit. Tijdens de 11de editie bekroonde de luchthaven de luchtvaartmaatschappijen en partners die zich gedurende het afgelopen jaar onderscheiden hebben op het vlak van punctualiteit en performantie, milieu en veiligheid, ontwikkeling van het netwerk en nieuwe routes. CEO Arnaud Feist van Brussels Airport Company reikte de Diamond Award uit aan de 3.500 medewerkers van Brussels Airlines. Het is de 5de keer dat de Diamond Award wordt uitgereikt, de award bekroont een persoon of een organisatie die consistent heeft bijgedragen aan de succesvolle ontwikkeling van Brussels Airport. ”Brussels Airlines is de afgelopen jaren één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen in Europa geweest, met op Brussels Airport een groei van 5 miljoen passagiers in 2010 naar 9,1 miljoen in 2017”, aldus Feist. “Het intercontinentale netwerk is uitgebreid van sub-Sahara Afrika naar Noord-Amerika en India. Het lidmaatschap van Star Alliance heeft bovendien vele andere intercontinentale luchtvaartmaatschappijen naar Brussels Airport gebracht. Brussels Airlines is ook de vliegende ambassadeur voor België. Initiatieven zoals Hi Belgium en de vliegtuigen met Belgische iconen maken de luchtvaartmaatschappij zeer herkenbaar in het buitenland en geven zo een belangrijke bijdrage voor het toerisme naar België. Met de Diamond Award willen wij alle 3.500 medewerkers van Brussels Airlines bedanken voor alle inspanningen die ze dagelijks doen voor deze fantastische prestatie.” Afscheidnemend ceo Bernard Gustin van Brussels Airlines was duidelijk aangedaan. Samen met een tiental aanwezige werknemers van de maatschappij nam hij dankbaar de trofee in ontvangst. Gustin stapt einde maart op bij Brussels Airlines na een geschil met hoofdaandeelhouder Lufthansa over de volgen te strategie binnen Eurowings. Lees hier wie de overige awards in ontvangst mochten nemen.

TOUROPERATING

Silverjet: booking incentive

Silverjet lanceert een mooie incentive voor de maand maart. Bij elke pakketreservatie tussen 1 en 31 maart ontvangt u als reisagent een waardebon van 25 euro om te winkelen in de Colruyt-supermarkten. Wie nog extra brochures wenst, kan deze altijd aanvragen via het platform van Connect2.

Sales Run zomer 2018

Silverjet nodigt u graag uit op hun zomer sales run. Ditmaal doen ze de steden Kortrijk en Hasselt aan; respectievelijk op woensdag 14 maart bent u te gast in het sterrenrestaurant ‘table d’amis’ te Kortrijk en donderdag 15 maart kan u hen ontmoeten in Restaurant Figaro te Hasselt. Volgende hoteliers zijn eveneens van de partij: The Westin Resort Costa Navarino, Tortuga Bay Dominicaanse Republiek, The Pine Cliff Resort uit de Algarve, Jumeirah Hotels Dubai, Villa Del Golfo uit Sardinië, Marbella Nido & The Royal Blue uit Griekenland, Asia Gardens Costa Blanca en Corales Suites/Beach uit Tenerife. Op het programma staat een heerlijk diner, aangevuld met leerrijke informatie van de hoteliers en uiteraard sluit Silverjet af met een aantal leuke prijzen! Gezien de plaatsen beperkt zijn, wordt er gevraagd snel in te schrijven via mail. 

Aruba-avond

Weet u waar Eagle Beach ligt? Weet u welke high rise hotels de beste zijn op Aruba? Waar te shoppen? Welke restaurants zijn de moeite? Is auto rijden veilig op Aruba? Waar kan ik golfen op Aruba? Een antwoord op al deze vragen kan u krijgen op woensdag 21/03. Dan vindt immers een culinaire topavond plaats in Kortrijk in het restaurant ‘Va et Vient’. Een gezellige avond met veel informatie, een leuke babbel en een heerlijk diner. Vanaf juni zijn er rechtstreekse vluchten naar Aruba vanaf Brussel. Ook Silverjet zal deze vluchten aanbieden. Inschrijven kan via mail.

RAIL

Eurostar: sterke prestaties in 2017

Eurostar leverde een sterke prestatie in 2017, ondersteund door een toename van het zakelijk verkeer en een toename van het aantal reizigers uit de Verenigde Staten. De omzet steeg met 11% op jaarbasis in 2017 (880 miljoen Britse pond in 2017 t.o.v. 794 miljoen Britse pond in 2016) en het aantal passagiers steeg met 3% in vergelijking met 2016 (10,3 miljoen in 2017 t.o.v. 10 miljoen in 2016). Eurostar rapporteert een voorlopige, niet-geauditeerde bedrijfswinst van 57,6 miljoen Britse pond in 2017. Het hele jaar door zag Eurostar een toename van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten, met een groei van het passagiersvolume met 26% ten opzichte van 2016. Met de koninklijke bruiloft in het Verenigd Koninkrijk in mei en Parijs als gastheer voor de Ryder Cup in september, lijkt de boost in het aantal reizigers uit de Amerikaanse markt zich in 2018 door te zetten. Het aantal zakenreizigers die vorig jaar de Eurostar namen, groeide met 8% in vergelijking met 2016.

REISINDUSTRIE

Selectair: nieuw bestuurslid

Zondag 25 februari vond de jaarlijkse gewone algemene vergadering van Selectair plaats in Hotel Malpertuus in Riemst. Hier werd de kandidatuur van Kim Verburgh (Selectair Thalassa Reizen) als nieuw bestuurslid goedgekeurd. Twee uittredende bestuursleden hebben zich opnieuw verkiesbaar gesteld en werden ook opnieuw verkozen in hun functie, namelijk Lucia Paret van Selectair Lucia Travel en Wim Staelens van Selectair Reizen Staelens. Chris Boone van Selectair Reizen Boone is uitgetreden als bestuurslid en stelde zich niet opnieuw verkiesbaar.

Selectair-congres 2018

Het volgende Selectair-congres zal plaatsvinden van donderdag 4 tot zondag 7 oktober in Warschau, in samenwerking met LOT Polish Airlines en de Poolse Dienst voor Toerisme.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: famtrip Chalkidiki

Exclusive Destinations heeft niet minder dan 10 hotels in het aanbod voor deze noordelijke Griekse regio. Naast enkele langgerekte zandstranden vind je er ook mooie natuur en heel wat pittoreske dorpen. Exclusive Destinations nodigt een kleine selectie van 8 reisagenten uit om samen de tophotels te verkennen van 13 tot 18 mei. Exclusive voorziet in samenwerking met de hotelpartners een intensief programma om uw productkennis bij te schaven en de streek te verkennen. Heb je interesse ? Info en inschrijven via toffe-studiereizen@exclusivedestinations.be

Nieuwe brochure Worldwide  2018 – 2019

Afgelopen week heeft u de nieuwe Worldwide kleur- en prijzenbrochure ontvangen. De belangrijkste aanwinst in het programma is de bestemming Sri Lanka met een mooie selectie privé-rondreizen en een ruime keuze aan tophotels. Het Zanzibar-aanbod werd uitgebreid met het nieuwe Constance Aiyana Pemba, een exclusief boetiek strandresort en The Manta Resort met de unieke Under Water room. Op Mauritius komt de Lux*-keten op de proppen met de totaal vernieuwde Lux* Grand Gaube. Four Seasons heeft op de Seychellen het Desroches Island ingepalmd en Six Senses Zil Pasyon is nieuw op Félicité Island. Het nieuwe paradepaardje op de Malediven is uiteraard het luxueuze Cheval Blanc Randheli. Voor alle offertes, één adres:  reservations@exclusivedestinations.be De hotels en de prijslijsten zijn nu reeds volledig terug te vinden op de website.

PEOPLE ON THE MOVE

Jeremy Picou naar Rainbow

Jeremy Picou (28) is voortaan bij Rainbow aan de slag als Flight Specialist. Voordien deed Jeremy ervaring op bij Connections (Luik) en in hun kantoor op de luchthaven van Zaventem. Na 1,5 jaar te werken als reisagent, stortte hij zich op ticketing. Vervolgens ging hij aan de slag bij Jet Airways (ticketing & groups department) en vanaf 2016 bij Alitalia als Inside Sales.

TECHNOLOGIE

Amadeus: financieel geslaagd jaar

De consistente groei van Amadeus over alle business units maar ook de diversificatie, zorgden ervoor dat Amadeus een financieel geslaagd jaar achter de rug heeft.   De jaaromzet nam toe met 8,5%, naar 4.852,7 miljoen euro. In het segment distributie groeiden het aantal luchtvaartboekingen met 6,3% tot een omzet van 568,4 miljoen. Het aantal passagiers dat effectief aan boord ging van een vliegtuig geboekt via Amadeus Altéa Reservation modules of Navitaire’s New Skies, steeg met 19,8% tot 1.656,5 miljoen.   Luis Maroto, president en ceo van Amadeus: “De solide financiële progressie van Amadeus zet zich voort in 2017. De positieve groei die we registreren over al onze sectoren draagt bij tot een toename van 9,7% van het EBITDA* (*earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization) en 22,5% van de geherwaardeerde winst in het afgelopen jaar. In het Airline IT segment tekenden we deals met belangrijke carriers zoals Air Canada, wat verder bijdraagt tot de geografische diversificatie van Amadeus. Gezien de verwachte groei van het reisverkeer en de globale economie, en onze eigen positieve trend, zijn we ervan overtuigd dat Amadeus ook in 2018 een gezonde groei zal tonen.” Meer informatie via deze link.  

EVENT

BelcoTravel & Tours: whiskyfestival Gent

Op 3 en 4 maart ontvangt het ICC Ghent voor de vijftiende keer het International Malt Whisky Festival Gent, hét whiskygebeuren in België. Zo goed als alle whisky’s die in ons land te koop zijn, kunnen er worden geproefd. Meer dan 2.500 whiskyliefhebbers komen er enthousiast op af. BelcoTravel & Tours (Denderleeuw), specialist in reizen naar Groot-Brittannië en Ierland, is al vijf jaar de exclusieve touroperator op dit evenement. Rik Coppens (BelcoTravel & Tours): “Wie whisky zegt, denkt meteen aan Schotland en Ierland. Als specialist mogen wij daar niet ontbreken. Het publiek vindt het ook heel normaal dat wij daar tussen al die standen met flessen staan. Logisch: zowel bij reizen als bij whisky gaat het hem om genieten. Dit is voor ons een must! Elke doorwinterde whiskyliefhebber droomt er toch van ooit een distilleerderij te kunnen bezoeken. We hebben daarom ook een reeks reizen rond whisky uitgewerkt, die veel belangstelling krijgen. We zorgen er wel voor dat een whiskyreis veel meer inhoudt dan alleen maar whisky.” BelcoTravel & Tours maakt van het festival ook gebruik om reisagenten uit te nodigen.”Er zitten veel whiskydrinkers tussen,” lacht Rik, “en bij een whisky is het ook gemakkelijker babbelen.” Praktisch: International Malt Whisky Festival Gent, 3 en 4 maart; ICC Ghent, Citadelpark Gent. Telkens van 12u tot 18u. Inkom: 40 euro.

REISINDUSTRIE

Avitour & rtk International: rtk Travel Center

rtk Travel Center ontstond enkele jaren geleden nadat Avitour merkte dat er (bijna) geen onafhankelijke distributiekanalen bestaan (voor leisure-verkoop), maar dat hier wel nog nood aan is. Door de nieuwe politiek van bepaalde touroperators is het steeds moeilijker om als zelfstandige de markt te betreden. Avitour had daarom het idee om samen met zijn partner rtk International een nieuw distributiemerk te lanceren, een keten van onafhankelijke reiskantoren in België. Zo ontstond rtk Travel Center, die zelfstandige reisagenten toelaat zich te verbinden aan een grote groep zonder hun onafhankelijkheid te verliezen. In België en Luxemburg stelt rtk Travel Center twee formules voor:

  • Agent: rtk Travel Center is verantwoordelijk voor de verzekering tegen financieel onvermogen en de waarborgen tegenover de leveranciers.
  • Klassieke franchise: de licentie, de verzekering en de verantwoordelijkheid tegenover de leveranciers zijn ten laste van de franchisenemer.

Rtk Travel Center ontstond in 2015 en telt vandaag 7 reiskantoren. De agentschappen rtk Travel Center hebben altijd fysieke kantoren. De rtk-kantoren zijn automatisch ook lid van Avitour. Meer info: www.rtktravelcenter.be

CRUISE

Ponant: zomerbrochure 2019

Ponant stelt zijn nieuwe zomerbrochure 2019 voor. Deze bevat 11 unieke vaarroutes en een honderdtal uitzonderlijke cruises over de hele wereld aan boord van een van de negen schepen van de rederij. De vloot wordt uitgebreid met twee nieuwkomers: de ‘Bougainville’ en de ‘Dumont-d’Urville’ die in hun eerste seizoen naar de oevers van de Baltische en de Middellandse Zee trekken. Met 92 hutten en suites en 110 bemanningsleden behoren deze schepen tot de ‘Ponant Explorers’, en beschikken ze over vijfsterrencomfort met persoonlijke service. In de zomer van 2019 biedt Ponant yachtingcruises of expeditiecruises aan van Japan tot de Arctische ijsvlaktes. Maar ook de Amerikaanse grote meren, de stammen uit Centraal-Amerika, de ongerepte Bissagoseilanden en de onaangetaste vlaktes van Groenland kunnen geboekt worden. Er staan een honderdtal vertrekken op het programma voor de zomer van 2019, op een van de negen schepen.

BESTEMMING

St. Maarten: back in business

Sinds orkaan Irma op 6 september 2017 St. Maarten hard trof, werkt de bevolking van St. Maarten gezamenlijk hard aan de wederopbouw van het eiland. Alhoewel het nog even gaat duren voor St. Maarten er weer helemaal uitziet zoals voorheen, is het eiland op de goede weg en weer open voor business. Sinds 10 oktober 2017 is Princess Juliana International Airport weer geopend voor commerciële vluchten. Een flink aantal Amerikaanse en Caribische luchtvaartmaatschappijen en het lokale Winair voeren sindsdien weer vluchten uit van en naar St. Maarten. Vanaf half november heeft ook KLM zijn vluchten hervat vanuit Amsterdam: twee keer per week, op vrijdag en zondag. De Dr. A.C. Wathey haven is in goede staat en dus kwamen begin december de eerste cruiseschepen de haven van St. Maarten weer binnen. De meeste stranden zijn terug schoon bevonden en het is er weer veilig om te zwemmen. Een aantal grote hotels op St. Maarten heeft ernstige schade opgelopen tijdens orkaan Irma. Deze hotels zijn de komende maanden nog gesloten. Daartegenover staat een groot aantal kleinere hotels en guest houses dat zijn deuren al weer heeft kunnen openen. Ook veel restaurants en bars hebben hard gewerkt en zijn inmiddels klaar om weer gasten te ontvangen.

REISINDUSTRIE

Joker: opening ViaVia Accra

Joker opent zijn 17e ViaVia Reiscafé in… Accra! Ook in deze ViaVia staat alles in het teken van duurzaam ondernemen. Door te ondernemen in lokale projecten en het organiseren van workshops moedigt ViaVia Accra ontmoetingen aan tussen internationale reizigers en de lokale bevolking. Het grote openingsfeest zal plaatsvinden begin juli. De eigenaars Henk en Joa Bosch woonden en leefden in de jaren negentig reeds 6 jaar in Ghana, en verloren er hun hart. Het Reiscafé beschikt ook over zes kamers in een eigen gastenverblijf. Het restaurant opende eind januari zijn vernieuwde deuren. Alle ViaVia Joker Reiscafés willen een brug slaan tussen de lokale bevolking en internationale reizigers. De restaurants met lokale en wereldkeuken, en/of een al-dan-niet alcoholische drank bieden daarvoor het ideale kader. Daarnaast zijn onze buitenlandse ViaVia Joker reiscafés ook budgethostels. Praktische informatie ViaVia Accra, Ghana 16 Adjei Onanor Street, East-Adenta Accra, Ghana Meer informatie en eventkalender: viavia.world/nl/afrika/accra

REISBEURS

Reismarkt: recordopkomst

Afgelopen zondag ging voor de 33ste keer opnieuw de bekende Reismarkt door in het Brugse Belfort op de Markt. Ondanks de bittere koude zakte een recordaantal van 3000 bezoekers naar de alternatieve beurs af. De beurs van en voor de reiziger is al die jaren een organisatie van Wegwijzer vzw. Alles samen wisselden meer dan 250 reisinformanten hun ervaringen, die niet alleen over Europese bestemmingen handelden maar over de ganse wereld. Er waren ook deze keer lezingen, workshops, inspirerende beeldreportages, panelgesprekken, enz. Op zondag 24 februari 2019 zal de volgende Reismarkt doorgaan.

Organisator neemt afscheid

Tijdens de Reismarkt maakte organisator Tuur Uyttenhove bekend dat hij, na vier jaar, afscheid neemt van Wegwijzer vzw. Tuur Uyttenhove: “Voor mij was het mijn vierde en tevens laatste Reisbeurs, want ik wil een totaal andere weg inslaan. Ik heb in die tijd ongelooflijk enorm veel bijgeleerd over reizen en heb het gevoel dat mijn opvolger kan zorgen voor een mooie verjonging van Reismarkt. Ik heb dus het volle vertrouwen dat Wegwijzer en Reismarkt een mooie toekomst tegemoet gaan. Qua reizen over het algemeen denk ik dat de toekomst meer digitaal zal worden. Het schrijven van reisverslagen zal minder aan bod komen, het delen van foto’s en filmpjes daarentegen meer.” Opvolger wordt Marjolein Puype: “Van jongs af aan was ik gebeten door de reismicrobe en ging ik al op ontdekking in Zuid-Europa. Tijdens en na mijn studies communicatiewetenschappen en Internationale Journalistiek ben ik mijn grenzen beginnen verleggen tot in Noord-Amerika. Ik ben nu een kleine maand terug van een jaar lang rondreizen in Zuid-Amerika waarbij ik vooral hield van ‘slow travelling’, iets wat steeds meer jongeren doen.”

ATTRACTIEPARK

Europa-Park: populair Duits merk

Onlangs heeft het weekblad ‘Focus Money’ samen met ‘Deutschland Test’ onderzoek gedaan naar de populariteit van Duitse familiebedrijven. 100.000 Duitsers konden in een online onderzoek aangeven met welke familiebedrijven zij goede ervaringen hebben gehad. Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, aan de rand van het Zwarte Woud, veroverde de dertiende plaats in deze ranglijst.