Analyse

TM 427: De toekomst van de reisbrochure

De reisbrochure, ze heeft een iconische status en is onlosmakelijk verbonden met het reiskantoor en de georganiseerde reissector. Ze bestaat in verschillende vormen, kleuren en ja, soms zelfs geuren. Elke touroperator brengt ze uit met een geheel eigen visie en strategie: productcatalogus, inspiratiebron, paradepaardje, visitekaartje of een combinatie. Wie denkt dat reisbrochures niet meer relevant zijn in het digitale tijdperk, heeft het aan het verkeerde eind. De vakantiefoto’s mogen dan wel al in the cloud staan, uit onze rondvraag bij enkele belangrijke touroperators blijkt dat de Belg nog steeds houdt van een papieren brochure bij het kiezen van zijn volgende reis.

Het resultaat van onze rondvraag? Dat leest u in onze nieuwste Travel Magazine TM427 die eerstdaags bij u in de bus zit.
Hieronder leest u alvast over de rol van de brochure bij luxetouroperator Exclusive Destinations.

“De reisbrochure is onmisbaar”

Marc Van Zeveren: “Bij Exclusive Destinations beschouwen we de reisbrochures als onmisbaar. Ze zijn ontworpen als tools voor de reisagent die ze kan gebruiken om de klant zo goed en volledig mogelijk te informeren. Naast die rol zijn ze ook ons visitekaartje naar de klanten toe. Het creëert een niet te onderschatten vertrouwensband.”

© Exclusive Destinations

“Belangrijker dan de website”

Voor Exclusive Destinations zijn de brochures veel belangrijker dan de website. Marc Van Zeveren: “Wij beseffen natuurlijk dat steeds meer hotels met dynamische (Best Available Rates) tarieven werken wat de populariteit van het hotel niet verbeterd. In zulke situaties proberen we zoveel mogelijk een boven- en ondergrens in de prijsbrochures te vermelden zodat de klant toch enig idee heeft van het prijsniveau. We hebben er ook voor gekozen om onze brochures beschikbaar te maken op onze website.”

“QR-code linkt naar meer content”

De brochures van Exclusive Destinations bevatten stuk voor stuk gedetailleerde prijslijsten om een duidelijk overzicht te bieden aan de reisagent. Nieuwe promo’s of wijzigingen worden op de website vermeld. Marc Van Zeveren: “Enkel onze Amerika- en Afrikabrochures omvatten niet langer een prijslijst aangezien het volledig om à la carte reizen gaat. Voor deze bestemmingen vragen we aan de reisagent wat de klant precies wenst en het beschikbare budget. In onze Amerika brochure maken we veelvuldig gebruik van QR-codes. Op onze website is er tevens van veel hotels een videofilm beschikbaar.”

“Ook binnen 10 jaar nog brochures”

Marc Van Zeveren: “Ik ben ervan overtuigd dat binnen 10 jaar de brochures nog steeds een belangrijke rol zullen spelen in de reissector. Een mooie en informatieve reisbrochure blijft het visitekaartje bij uitstek voor niche- en exclusieve touroperators. Zeker wat betreft de kwalitatief hoogstaande reizen wordt “papier” door de klant nog steeds ten zeerste gewaardeerd.”

Lees reacties van Thomas Cook, TUI, Imagine Travel, Live To Travel, Sudamerica Tours op pagina 50 van TM 427 – 19 april 2019.

Comments