Newsflash, Touroperating

Thomas Cook stopt skivakanties

Door Bart Matthijs

Thomas Cook Belgium brengt vanaf komende winter geen aparte brochure skivakanties meer uit en stopt aldus met het aanbieden van eigen wintersportvakanties. De touroperator maakte het nieuws zelf bekend via zijn website. “Uiteraard kan je wel nog steeds bij ons terecht voor jouw volgende vliegvakantie, exotische vakantie, cruise of inspiratiereis,” klinkt het verder. Wat skireizen op maat in de distributieverkoop van de Thomas Cook groep betreft, verwijst Thomas Cook via zijn website naar de reisagent, die eigen wintersportvoorstellen kan uitwerken, naargelang van de wensen van de klant.

De keuze van Thomas Cook voor het stopzetten van eigen wintersportvakanties hoeft op zich niet te verbazen. In een commodity business zoals bijv. wintersportvakanties, autovakanties of citytrips, kunnen touroperators op vlak van inkoop nog amper het verschil maken. De prijsfactor primeert zo hard voor de klant, dat hij voor het minste prijsverschil elders boekt. Tegelijk maken de grootte van het aanbod of bijv. de annulatievoorwaarden vandaag niet meer het verschil. Strategisch blijft de mainstream touroperator business hoe dan ook de dienst uitmaken bij Thomas Cook. Wanneer de to echter aanvoelt dat het in bepaalde segmenten het verschil niet (meer) kan maken, dan wordt die specifieke business unit uitbesteed aan enkele bevoorrechte partners. Een voorbeeld daarvan is de integratie van Thomas Cook Airlines in Brussels Airlines, medio maart 2017.

“Positieve keuze”

“We willen als touroperator die producten aanbieden waar we nog echt het verschil maken. Daarbij focussen we niet uitsluitend op de prijs,” aldus Jan Dekeyser, managing director Thomas Cook Belgium, in een telefonische reactie aan Travel Magazine. “Ja, deze beslissing is een positieve keuze. We willen via de reisagent een selectie van producten in de markt zetten op basis van exclusiviteiten, een uitgekiend aanbod aan pakketvakanties met de nodige mogelijkheden om te wijzingen of te annuleren, met een ‘beste prijsgarantie’ en de nodige faciliteiten qua ontvangst op de bestemmingen. Het finale product is een gerecht dat meer is dan de individuele ingrediënten.” De keuze van Thomas Cook om niet langer eigen wintersportvakanties aan te bieden, moet in die optiek worden gekaderd. Thomas Cook plooit daarmee terug op zijn strategie – die het al enkele jaren aanhoudt – waarmee het op productvlak het verschil tracht te maken via eigen hotelconcepten (Cook’s Clubs, Casa Cook, SunConnect Resorts,…) en exclusieve partners.

Wat met autovakanties en citytrips?

“Wat het Thomas Cook aanbod voor auto- en citytripvakanties betreft, moeten we vaststellen dat we ook daar nog amper het verschil kunnen maken met bijv. de beddenbanken,” aldus Jan Dekeyser. “Los van de prijs ontbreekt het onderscheidend vermogen tussen de diverse spelers. Vandaar dat Thomas Cook Belgium de keuze heeft gemaakt om het product van auto- en citytripvakanties via de open distributie vanaf volgende zomer niet meer aan te bieden. Dat is een beslissing die eigenlijk al teruggaat tot een jaar geleden waar – voor het eigen retailkanaal – de samenwerking werd aangegaan met Expedia. We gaan als touroperator meer dan ooit voor de ontwikkeling van producten die een meerwaarde bieden, zowel voor de reisagent als voor de klant.”

Zomerverkoop: “bijzonder tevreden”

Terzijde laat Jan Dekeyser zich ontvallen bijzonder tevreden te zijn over de status van de zomerverkoop. “We beschikken over de nodige volumes en zitten nu al op het niveau van vorig jaar. Bovendien mikken we nog op een vruchtbare last minute verkoop. Dat alles moet het mogelijk maken om het in vergelijking met het zomerseizoen 2018 nog beter te doen.”

Foto © Thomas Cook

Comments