Cruise

The World krijgt concurrentie

Als alles volgens plan verloopt, is The World vanaf 2025 niet langer het enige residentiële cruiseschip. Ocean Residences Development Ltd sloot met de Meyer Werft een nieuwbouwcontract af voor een residentieel yacht met 117 appartementen. M/Y Njord komt eind 2025 in de vaart, zal 289,3 meter lang zijn en plaats bieden aan circa 1.000 opvarenden (bemanning en passagiers). Het schip wordt aangedreven door LNG-motoren en een hybride batterijsysteem en uitgerust met de modernste waterterugwinsystemen en geavanceerde energiebeheerssystemen.

Het schip wil de thuisbasis worden van een gemeenschap van personen en families die een passie delen voor reizen, avontuur en ontdekking – over oceanen, onder water, in de lucht en op het land. Als vaartuig met een filantropisch doel is ze uitgerust om overal waar ze reist wetenschappelijk en oceanografisch onderzoek te doen en liefdadigheidsinstellingen, missies en dringende doelen te ondersteunen. In samenwerking met oceanografische onderzoeksorganisaties en wetenschappelijke groepen zal Njord onderzoeksprojecten financieren die wetenschappelijke grenzen helpen overschrijden en de wereldwijde oceaanwetenschap bevorderen die bijdraagt ​​aan een beter begrip van de complexe systemen waaruit onze planeet bestaat.

Volgens Ocean Residences is het project zeer goed onthaald en is er een grote vraag naar reserveringen. De Meyer Werft in Papenburg noemt het residentiële schip een uitbreiding van haar portfolio van scheepstypes. Bovendien is de bestelling positief nieuws voor de toekomst van de werf die door de Covid-pandemie weinig nieuwe projecten ontving en bestaande bouwprojecten uitgesteld zag. Vorige week kondigde de Duitse werf nog een saneringsprogramma aan waarbij het aantal werknemers wordt afgeslankt. Daarbij moeten tot 350 werknemers van de Meyer Werft en 100 mensen bij het dochterbedrijf EMS Maritime Services afvloeien.

Managing director Thomas Weigend: “De bestelling betekent een verbetering van onze vooruitzichten, vooral voor de jaren 2024/2025. Dit order is dringend nodig om ervoor te zorgen dat de afname van de benuttingscapaciteit in deze jaren niet onder de 40 procent zakt. Veel verschillende maatregelen en nieuwe bestellingen zijn absoluut noodzakelijk om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.”

© rendering Meyer Werft

Comments