Inflight Report

Thai Airways International:
Toulouse – Bangkok – Brussel

Carrier: Thai Airways International
Route: Toulouse – Bangkok – Brussel
Toestel: Airbus A350-900 / Boeing 777-300ER
Reisklasse: Royal Silk (Business Class)
Vlucht: juli 2017

Achtergrond: THAI is opgericht in 1959 – oorspronkelijk als joint venture met SAS – en is nog steeds de belangrijkste carrier van Thailand. Als partner van het eerste uur is het ook een vooraanstaand Star Alliance-lid. De maatschappij vliegt viermaal per week non-stop Brussel-Bangkok, al wordt deze frequentie vanaf 3 november opgetrokken tot vijf per week. Op 14 juli nam THAI de vijfde van de in totaal twaalf Airbus A350-900’s in gebruik. Vier toestellen zijn voor eigen rekening. De overige acht worden geleased via CIT. Tijdens de ferry flight vanuit de Airbus-fabriek in Toulouse naar Bangkok konden we het nieuwe toestel alvast aan een test onderwerpen.

De Airbus A350 XWB. Reeds de vijfde die in de vloot van THAI terechtkomt ​De Goodwill Flight met schoolgerief voor Thaise kindjes.

Check-in: In Bangkok is THAI zeer goed georganiseerd. Royal Firsten Royal Silk hebben beiden een apart check-ineiland. Je kan plaatsnemen op een comfortabel, paars zitkussen en passeert vlot langs een aparte veiligheidscontrole.

Lounge & boarding: Op Suvarnabhumi beschikt THAI over zes Royal Silk Lounges, waarvan één in het bijzonder voor binnenlandse vluchten. Uiteraard zijn ze ook toegankelijk voor Star Alliance Gold Members. De grootste lounge in Concourse D is zeer ruim en biedt plaats aan meer dan 300 passagiers. Aan de balie krijg je een persoonlijke logincode voor de wifi, waarvan de dekking en snelheid zeer goed is. Indien je in Business Class vliegt, heb je recht op een 30 minuten durende massage, met de keuze tussen schouder/bovenlichaam of voeten. In First heb je zelfs keuze uit twee full body massages van 60 minuten. Ook reizigers in transit kunnen een deugddoend bezoekje aan de Royal Orchid Spa brengen, tegenover de grote lounge in concourse D. Al vele jaren sleept deze spa de Skytrax Award voor World’s Best Airline Lounge Spa in de wacht.

Stoel: THAI streeft een geharmoniseerd product na in alle toestellen, dus de 1-2-1-opstelling in boxvorm vind je zowel in de Boeing als in de nieuwe Airbus terug. En toch zijn er voldoende verschillen op te merken tussen oud en nieuw. Zo begon het paars interieur in de B777 al wat af te gaan, waren er kleine beschadigingen op te merken of begonnen de stickers al wat te lossen. De lederen amenity kit van Furla vond ik nu net iets strakker en moderner in de A350 in vergelijking met zijn stoffen broertje in de Boeing. De HD-schermen in de A350 zijn duidelijk groter en van een betere kwaliteit. Maar als er nu één ding is waar die stoel op de triple seven beter in scoort, dan is het wel het comfort tijdens de nachtrust in full-flat. Waarschijnlijk hebben die nieuwe stoelen net wat meer overnachtingen nodig om zich te vormen en te verzachten. “Het nieuw mag er daar nog een beetje af”, zouden ze bij ons zeggen.

​Royal Silk Class seat ​Furla amenity kit: oordopjes, kam, sokken, oogmasker en allerlei hygiëne-spulletjes
​Royal Silk cabine ​Royal Silk cabine
​Economy Class cabine ​Economy Class cabine

Service: Op een ferry flight heb je nu eenmaal niet de gewoonlijke full service zoals je die op andere vluchten meemaakt, maar de smile van de mannelijke Thaise bemanning in hun Airbus-polo’s was minstens even breed als die van de dames in hun traditionele uniformen. Zelfs Usanee Sangsingkeo (THAI executive vice president aviation business unit) stapte even uit haar rol als acting president en deed even stage als flight attendant om de gasten te verwelkomen met een glaasje champagne en een amuse! Ze grapte zelfs door een volledige fles champagne aan te reiken. Een pakje macarons lag als verwelkoming reeds klaar bij het boarden.

Usanee Sangsingkeo, acting president, als flight attendant ​Vertrekken met Franse smaakbommen

Op de terugvlucht lag de menu-en drankenkaart reeds klaar en kwam de crew voor het opstijgen al langs om de bestelling voor zowel het avondeten als het ontbijt op te nemen. Hoewel ze ook werd genoteerd, kreeg ik bij het ontbijt het verkeerde gerecht voorgeschoteld. Een uiterst vriendelijke en attente crew was het wel, dus daar kan je niet slechtgezind om worden.

Catering: Overvloedig op de heenvlucht, dankzij de catering van Airbus. Gewoonweg té veel om in één vlucht naar binnen te spelen: een bord vol salade, een voorgerecht met gigantische sint-jakobsnoten, een hoofdgerecht met gratinaardappelen, scampi’s, risotto en broccoli en een plat met drie kazen! Het dessert, een heerlijk citroentaartje, hielden we dan maar voor het ontbijt, dat gelukkig net iets minder overvloedig was. Leuke gimmick: twee schattige peper-en zoutvaatjes als klokkenluiders van een deugddoende maaltijd.

En dan heb je het hoofdgerecht nog niet gekregen…​ ​peper & zout in pocketformaat ​Een gezond ontbijt!

Bij THAI komt de crew in Royal Silk niet langs met een karretje, maar wordt er voor iedere passagier over en weer gelopen voor de maaltijd. Die individuele service kost tijd, ook wanneer je een drankje besteld, al werden er verontschuldigingen aangeboden voor het wachten. Bewonderenswaardig als je ziet hoeveel kilometers de crew tijdens zo’n vlucht aflegt. Bij mijn eerste keuze voor het avondmaal vermeldde de hostess dat ze niet zeker wist of die beschikbaar was. Achteraf bleek van een andere passagier dat ze zonder problemen toch konden serveren, maar dat er onzekerheid was door de populariteit van het gerecht. Ach, de tweede keuze, Samrab Thai (de traditionele serveerstijl van Thaise gerechten), smaakte ook goed, hoor.

​Citroengras-soep, varken in curry, luffa met jasmijnrijst & sint-jakobsnoten met pomelosalade ​Een westers ontbijt om reeds te acclimatiseren

De vlucht: Steeds mooi op tijd. De Thai-piloten niet bij elke kleine turbulentie de ‘gordels aan’-lichtjes aan. Dat maakte de vlucht rustig en stil. De crew verzorgde zelfs op regelmatige basis het onderhoud van de toiletten.

Bagage: Een reguliere scheduled flight vliegt er niet tussen Toulouse en Bangkok, dus het was een uniek zicht om ‘Toulouse’ op de bagageband vermeld te zien staan. De immigratie-beambten keken ook raar op toen ze zagen dat TLS als ‘port of embarkation’ vermeld stond. Daar stonden we dus een halfuurtje te schilderen. De bagage was ondertussen al van de band gerold. Ook in Brussel rolde de priority-bagage na vijf minuten vlotjes van de band.

​Een zeldzaam zicht

Ons oordeel: THAI is weer ‘zo zacht als zijde’ dankzij de introductie van een nieuwe rits jets, waaronder de nieuwe A350’s. Vijf van de twaalf bestelde eXtra Wide Body-jets maken ondertussen reeds deel uit van de vloot, waarvan vier in eigen gebruik en acht in lease. De kennismaking met enkele spontane en vriendelijke ‘sawadee kha / krab’ managementleden en de kapitein, toont dat we te maken hebben met een Aziatische speler die haar blik op de toekomst gevestigd heeft. Ook de komst van een vijfde wekelijkse vlucht richting Brussel, toont dat ze geloven in het belang van ons Belgenland. Op de terugvlucht moest je soms geduld hebben, maar dat is de prijs die je betaalt voor een uiterst persoonlijke service!

Yannick Melsen

Comments