Aviation

Thai Airways duikt opnieuw in het rood door sterke concurrentie

Precies één jaar nadat Thai Airways voor het eerst in vier jaar weer winst maakte, dook de Thaise luchtvaartmaatschappoij in 2017 opnieuw in de rode cijfers. Thai Airways International dat in handen is van de staat registreerde een nettoverlies van 2,1 miljard baht (bijna 55 miljoen euro) over 2017. Volgens de carrier moet de oorzaak gezocht worden in de ‘toegenomen, zware concurrentie’ en de hogere brandstofkosten. Het aantal passagiers steeg jaar op jaar met 10% doordat Thailand een recordjaar van internationale aankomsten beleefde. De gemiddelde bezettingsgraad verbeterde tot 79,2% van 73,4% een jaar eerder. Het volume kon de daling van de ticketprijzen echter niet compenseren en de opbrengst van de ticketprijzen daalde met 7%. Voor Thai Airways kwam het nettoverlies echter in een cruciale fase – het laatste jaar van een driejarig transformatieplan dat de noodlijdende luchtvaartmaatschappij in 2015 had gelanceerd. Het had beloofd om de kosten te verlagen door zijn vliegtuigvloot te harmoniseren, zijn personeelsbestand te verkleinen en verliesgevende routes op te geven. In 2017 werd het netwerk uitgebreid met routes die een ‘hoog potentieel’ hebben. Er werden rechtstreekse vluchten gelanceerd tussen Bangkok en Wenen en extra vliegfrequenties toegevoegd op de routes naar o.a. Brussel, Oslo en Auckland.