Aviation

Tekort aan piloten laat zich meer en meer gevoelen

Almaar meer luchtvaartmaatschappijen zien zich genoodzaakt om vluchten te schrappen als gevolg van een tekort aan piloten. Het probleem manifesteert zich al enige tijd maar nu zijn de gevolgen ook zichtbaar bij grote maatschappijen zoals Emirates, ’s werelds grootste aanbieder van intercontinentale vluchten.
De voorbije dagen moest de maatschappij uit Dubai vluchten schrappen naar ondermeer Londen, Bangkok, München, Oslo maar ook naar Brussels Airport. Bij Emirates is sprake van een tekort van 100 tot 150 piloten. Op bepaalde routes worden ook de vliegfrequenties verminderd. Door het tekort staan momenteel bij Emirates ook meer dan twintig vliegtuigen werkloos aan de grond.
Al in april kondigde de topman van de Golfmaatschappij aan dat het pilotentekort deze zomer een invloed zal hebben op de vluchtuitvoering. CEO Tim Clark van Emirates verwacht tegen september of oktober weer over voldoende bemanningen te beschikken.
Door de groei van de commerciële luchtvaart zullen er tussen nu en 2036 minstens 620.000 nieuwe lijnpiloten moeten worden gerekruteerd, aldus Fang Liu, secretaris-generaal van de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO.
Het aantal commerciële vluchten en passagiers verdubbelt elke vijftien jaar, maar het beschikbare luchtvaartpersoneel wordt almaar kleiner, aldus Liu.
In de Verenigde Staten verwacht men dat de volgende jaren duizenden piloten bij American Airlines, Delta Air Lines, United en Southwest Airlines moeten worden aangetrokken omdat een groot deel van het huidige personeelsbestand de verplichte pensioenleeftijd van 65 jaar nadert.
De vraag naar piloten stijgt sneller dan het aanbod. En niet alleen bij Emirates, ook bij Brussels Airlines, KLM en TUI fly heeft men nood aan vers bloed. Het meeste gegeeerd zijn commandanten met een jarenlange vliegervaring. Onder meer Brussels Airlines doet tijdens de drukke zomermaanden een beroep op contractuelen, vooral dan piloten die met een zelfstandigenstatuut aan de slag gaan.
In de ons omringende landen kampen ook Air France, easyJet, Norwegian en Ryanair grote groepen piloten tegelijk binnen te halen. Vooral Ryanair, dat eind vorig jaar al een keer geplaagd werd met roosterproblemen van zijn piloten, probeert intussen meer bemanningen aan te nemen dan er vertrekken. “Het wordt vechten om mankracht”, is te horen bij zowat alle luchtvaartmaatschappijen.