Analyse

Symphony of the Seas: de perfecte familievakantie

Tien dekken naar beneden glijden, piano spelen op de treden, met x-ray vision door de muur kijken en een familiesuite met klimrek, snookertafel en glijbaan. Symphony of the Seas, het vierde schip van de Oasis-klasse, is speelser dan haar zusterschepen. De internationale media kon afgelopen week in primeur het nieuwste vlaggenschip van Royal Caribbean ontdekken tijdens een pre-cruise tussen Malaga en Barcelona. Daar kwam ’s werelds grootste en meest indrukwekkende cruiseschip begin april officieel in de vaart.

Nieuwe voorzieningen

Symphony of the Seas meet 228.081 brutoton, is 362 meter lang en 72 meter breed. Ze is daarmee het grootste cruiseschip in de wereld. Toch is het de rederij er volgens ceo Michael Bayley niet om te doen de grootste schepen te bouwen. De afmetingen zijn echter noodzakelijk om plaats te bieden aan de vele voorzieningen die ze haar gasten wil aanbieden. En die werden aan boord van Symphony of the Seas nog uitgebreid met nieuwe restaurants, bars, suites en voorzieningen. Het Solarium werd volledig hertekend met een vernieuwd Solarium Café en Hooked, een visrestaurant in de sfeer van New England. Nabij de sportzone kunnen gasten voor verse taco’s voortaan terecht in El Loco Fresh. De Boardwalk kreeg er de Playmakers Sports Bar & Arcade en Sugar Beach, een snoep- en ijswinkel bij.

De ultieme gezinssuite

Symphony of the Seas biedt in een dubbele bezetting plaats aan 5.518 gasten. Het vaartuig telt onder meer 28 balkonhutten meer dan haar zusterschip Harmony of the Seas. De blikvanger is de nieuwe Ultimate Family Suite. Deze kleurrijke loftsuite met butlerservice omvat een glijbaan van de kinderkamer naar de woonruimte, een kamerhoge LEGO-muur, een verzameling videogames, een airhockeytafel en een balkon met touwenklimrek, kindvriendelijke snookertafel en bubbelbad. De vraag voor deze 125 m² grote suite is enorm. De Ultimate Family Suite is al voor ruim twee jaar ver uitverkocht en de klanten zijn bovendien bereid er flink wat geld voor neer te tellen. Voor de kerstvakantie werd deze suite voor maximaal acht personen verkocht voor maar liefst 85.000 USD (ruim 70.000 euro).

Kinderen van alle leeftijden

Met deze familiesuite benadrukt Royal Caribbean nogmaals dat haar schepen volwaardige familieresorts zijn. Kinderen van alle leeftijden beleven er een avontuurlijke vakantie met een waterpark, meerdere zwembaden, drie waterglijbanen en de Ultimate Abyss als glijbaan die zich uitstrekt over tien dekken, basketbalveld, surfsimulatoren, zipline, ijspiste, kinder- en jongerenclubs, minigolf, een escape room en – nieuw voor Symphony of the Seas – de laser tag game Battle for Planet Z. Belangrijk te vermelden is dat er bij elk zwembad en aan het waterpark de hele dag badmeesters een oogje in het zeil houden. Ouders kunnen er voor hun kleinste kinderen zelfs zwemvestjes lenen. ’s Avonds zijn er parades, ijsshows, duik- en watershows en Broadway-producties met de bekroonde musical ‘Hairspray’ en de Royal Caribbean-productie ‘Flight’ die de gasten meevoert doorheen de luchtvaartgeschiedenis van de broers Wright tot het internationaal ruimtestation.

Speels

Het hele schip straalt een jong en speels imago uit van robots die dranken bereiden in de Bionic Bar tot treden als pianotoetsen. Ook de kunstverzameling straalt die sfeer uit met onder meer een rode VW-kever die is samengeperst tot een perfect ronde bol en een schilderij met x-ray vision. Via de nieuwe Royal Caribbean-app kunnen gasten door het portret kijken en zo een blik werpen op de scheepsbrug die zich achter de muur bevindt. Met dezelfde technologie veranderen reclameborden in de Boardwalk in interactieve games. De ijsshow ‘1977’ opent dan weer met een ballet van tientallen drones die als vuurvliegjes boven het ijs dansen.

Nog meer zusterschepen

Ceo Michael Bayley: “De Oasis-klasse is ongelofelijk populair. De klantentevredenheid ligt zeer hoog en een vol schip straalt elektrische energie uit.” De schepen van de Oasis-klasse zijn ook de meest renderende vaartuigen die Royal Caribbean International ooit in de vaart heeft gebracht. Het ligt bijgevolg voor de hand dat er nog meer zusterschepen volgen. STX France in Saint-Nazaire is intussen gestart met de voorbereidingen voor het vijfde zusterschip, gepland voor 2021. Dat belooft alweer iets groter te worden met nog meer innovatieve voorzieningen. Zo zal de Ultimate Family Suite op Symphony of the Seas model staan voor nieuwe types van familiehutten. Verder heeft de rederij op de Franse werf nog opties lopen voor de nummers 6 en 7. Samen met de LNG-schepen van de Icon Class die Meyer Turku bouwt en de Quantum Plus Class op de Meyer Werft in Papenburg, plant Royal Caribbean tegen 2025 maar liefst tien nieuwe schepen.

Milieu en duurzaamheid

Achter de schermen heeft Royal Caribbean in de loop van de jaren ook fors gesleuteld aan de duurzaamheid. Symphony of the Seas is bijvoorbeeld 25 procent energievriendelijker dan Oasis of the Seas, het eerste schip in de reeks dat eind 2009 werd gelanceerd. De rederij kon dit resultaat bereiken met zuiniger motoren, efficiëntere schroeven, nieuwe siliconenverven en air lubrication waarbij fijne luchtbellen onder het schip worden geblazen om de weerstand van de scheepsromp met het water te verminderen. Gaswassers reduceren de uitstoot van vervuilende stoffen terwijl de warmte van die uitlaatgassen wordt aangewend in stoomgeneratoren. Ook wordt meer dan 75 procent van het afval aan boord gerecycleerd. Het schip doet het daarmee volgens de rederij veel beter dan de landresorts. Op Symphony of the Seas vind je bijvoorbeeld ook geen (plastic) rietjes meer in de dranken. Papieren rietjes zijn er wel nog, maar dan enkel voor wie er echt om vraagt.

Zomer in de Med

Symphony of the Seas vaart tot eind oktober door de Westelijke Middellandse Zee. Inschepen kan op zondag in Barcelona en tijdens het hoogseizoen eveneens op donderdag in Civitavecchia (Rome). Op 28 oktober vat het schip in de Spaanse haven haar intussen volledig uitverkochte trans-Atlantische overtocht aan richting Miami. Vanuit Zuid-Florida zal Symphony of the Seas het hele jaar door de Oostelijke en Westelijke Caraïben doorkruisen. Maar ook Europa wordt niet vergeten, want na een afwezigheid van vijf jaar keert voor het zomerseizoen 2019 Oasis of the Seas terug naar de Middellandse Zee.

Patrick Parez, Senior Cruise Editor

Comments