Analyse

Suomi/Finland 100 jaar

6 december, min vijf graden in Helsinki, met een lichte sneeuwval. Vanavond kleurt de stad toch niet echt wit, maar helemaal blauw! Alles wat maar kan belicht worden, krijgt de kleur van de nationale vlag, want Finland is honderd jaar onafhankelijk. Finnair koppelt er haar jaarlijkse internationale Press Day aan. Kwestie van het feest nog meer in de verf te zetten. Journalisten uit vijftig landen zijn uitgenodigd om in het ‘Finnair House of Travel and Transportation‘, het hoofdkantoor aan de Helsinki-Vantaa luchthaven, te ontdekken waar de luchtvaartmaatschappij echt werk wil van maken. Travel Magazine was er bij.

Finnair, snelste groei ooit

De eerste vlucht had plaats op 1 november 1923. Toen nog onder de naam Aero OY. Dat maakt van Finnair een van de oudste luchtvaartmaatschappijen. Pas dertig jaar later schakelde de maatschappij naar de huidige naam over.

Juha Järvinen (Chief Commercial Officer Finnair)

Juha Järvinen, Chief Commercial Officer, schetst een beeld van waar Finnair nu staat. De teller zal dit jaar met meer dan twaalf miljoen passagiers afsluiten. Finnair vliegt vanuit Helsinki naar honderd steden in Europa, zeventien in Azië en zeven in Amerika. In de zomer leggen ze 97 vluchten per week in naar Azië, o.a. 31 naar Japan en 38 naar China. “Trafiek van en naar Europa via Helsinki neemt enorm toe,” stelt Juha Järvinen. “Dat komt vooral omdat wij hier geografisch op de ideale plaats liggen: de noordelijke routes spelen in ons voordeel. Op de kaart merk je dat alle luchtlijnen over ons heen komen. Ten opzichte van vorig jaar groeiden we dan ook met zes procent van en naar Noord- en Centraal Amerika. Zelfde aangroei naar Azië en binnen Europa en zelfs bijna plus acht procent van en naar het Midden-Oosten.”

Voor 2018 komen daar dan ook nieuwe routes bij: Lissabon, Barcelona, Boedapest, Krakau, Genève, Astana. Maar er zal ook werk gemaakt worden van meer wintervluchten in het binnenland: een aangroei van vijftien procent. Het aantal wintertoeristen uit China steeg namelijk met negentig procent! En er komen ook directe vluchten vanuit Londen, Parijs en Zürich naar Lapland. “Finnair beleeft de snelste groei uit haar hele bestaan!” besluit Juha Järvinen.

There is something Nordic in the air!

Piia Karhu (Senior Vice President of Customer Experience Finnair)

Finnair wil van elke vlucht een ware ‘Nordic’ belevenis maken en Piia Karhu, Senior Vice President of Customer Experience, moet alle middelen aanwenden om daarin te slagen. Ze focust zich in de eerste plaats op de Business Class passagiers.

“We hebben niet enkel zeer streng getraind personeel aan boord, we willen de reiziger zelf ook de kans geven om zijn belevenis tijdens de vlucht aan te passen en bij te sturen. Dat doen we niet alleen door een brede keuze aan gerechten en dranken aan te bieden, maar de klanten kunnen ook zelf bepalen wanneer zij hun maaltijd wensen, net als in een restaurant.”

Als onderdeel daarvan wil Finnair ook de Finse traditie van ‘Kahvikutsut’ aan boord brengen. Kahvikutsut is een typische manier om iemand, tussen de maaltijden, een koffie aan te bieden. En bij de koffie horen dan zeven verschillende gebakjes. Deze nieuwe business class-aanpak, zal vanaf februari op de vluchten naar Azië als eerste worden ingevoerd.

Maar het blijft daar niet bij om de klant in die Nordic-sfeer onder te dompelen! Het hele interieur wordt aangepast. Daarvoor nam Finnair het designhuis Marimekko onder de arm: zetels, kussens, dekens, tassen, borden… de opvallende bolpatronen en grote bloemmotieven zullen heel herkenbaar aanwezig zijn. Niet enkel in business maar ook in economy. In 2018 wordt hiermee gestart in alle A350’s.

Liefde gaat door de maag

“Uit onderzoek blijkt dat het eten aan boord een van de belangrijkste bekommernissen is van de reiziger, vooral op langeafstandsvluchten,” zegt Maarit Keränen, Head of in-flight service. Finnair wil daarom ook heel speciaal investeren in de aangeboden gerechten. En daarbij weer de klemtoon leggen op dat Nordic-gevoel. Voor business maaltijden hebben ze een reeks topchefs aangesproken, waaronder de Zweedse sterrenchef Tommy Myllymäki die de gerechten voor 2018 zal samenstellen.

De gerechten in economy worden uitgetekend door het ‘Culinary Team of Finland’, beter gekend als de ‘Chef Lions’, een ploeg van veertien gerenommeerde chefs die Finland vertegenwoordigen op internationale competities en daar ook prijzen wegkapen. Zij stellen de gerechten voor economy samen en werken ze ook uit. Op langeafstandsvluchten kan men dan ook in economy vooraf een ‘upgraded meal’ bestellen. De Finnair keuken moet elke dag zo’n 12.000 maaltijden klaarstomen, dat is anderhalve ton aan eten en drinken. En 55.000 kopjes koffie!

Finnair en de ecologische voetafdruk

Kati Ihamäki (President, Sustainable Development Finnair), stelt het duidelijk: “‘To fly or not to fly?’ is niet de enige vraag! De vraag is vooral hoe we onze invloed op het milieu zo beperkt mogelijk kunnen houden en hoe we de sociale en economische waarde kunnen maximaliseren. En het gaat niet enkel om de airlines, maar ook de luchthavens, de verkeersleiders, en de hele gemeenschap moeten hiervoor samenwerken. Hoe dan ook, de grootste impact komt van de emissies!”

De duurzaamheidstrategie van Finnair is dan ook gestoeld op drie principes: zuiverheid, zorgzaamheid en samenwerking. Kati Ihamäki (director, corporate sustainability Finnair): “We hebben onze koolstofdioxide-uitstoot de laatste jaren met bijna twintig procent kunnen reduceren en jaarlijks willen we daar nog twee procent aan toevoegen. We werken ook systematisch aan het terugdringen van lawaai in de lucht en op de luchthavens. Onze toestellen zijn minder dan tien jaar oud en de nieuwe A350’s die op komst zijn, stoten 25 procent minder uit. Samen met IATA willen we de uitstoot tot de helft terugbrengen tegen 2050.”

Finnair werkt intens mee aan het ontwikkelen van alternatieve brandstoffen. Zij waren de eerste luchtvaartmaatschappij die biobrandstof op een deel van de commerciële vluchten gebruikte en kreeg dan ook als een van de eerste het IATA Environmental Assessment certificaat.

Het responsabiliteitsplan van Finnair wil verder alle belanghebbenden op de eigen werkvloer, in andere sectoren en organisaties in dit streven betrekken, niet enkel op het gebied van milieu, maar ook in verband met gelijkheid, non-discriminatie, anticorruptie, enz.

Fernand Dacquin, senior reporter Travel Magazine

Comments