Analyse

Succesvolle tweede Cambodia Travel Mart

Door: Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Na de eerste editie in Siem Reap, was het nu de beurt aan de hoofdstad Phnom Penh om gastheer te spelen voor de Cambodia Travel Mart. Plaats van het gebeuren medio oktober was het Diamond Island Convention & Exhibition Center. Zowat 110 aanbieders toonden er zich aan de hosted buyers en media. Naast de overwegend lokale sellers enkele opvallende buitenlandse aanbieders. Zoals de toeristische diensten van Indonesië, Korea, Thailand, Myanmar, de Filippijnen en Taiwan, en airlines als ANA, Vietnam Airlines en Bangkok Airways. Zowat 150 buyers (waarvan een honderdtal hosted) konden bij hen terecht. Evenals een vijftigtal media, waarvan slechts zestien internationale journalisten. In totaal bezochten om en bij de tweeduizend personen het evenement, afkomstig uit 80 verschillende landen.

De nieuwe beurslocatie was ruimer dan die in Siem Reap maar kwam koeler en minder gezellig over. De standen waren meestal groter maar we zochten vruchteloos naar de kleine, lokale aanbieders van hotels en guesthouses en ecotoerisme, die er in Siem Reap wel bij waren.

Conferenties en panels

Tijdens de beurs stonden verschillende conferenties en presentaties op het programma. De belangrijkste was zonder twijfel die van het Mekong Tourism Coordinating Office (MTCO), de organisator van het bekende Mekong Tourism Forum. Dit bureau, samengesteld uit specialisten zoals Lonely Planet auteur Nick Ray en onder de leiding van executive director Jens Thraenhart, bestudeert al jarenlang de te volgen strategieën voor het toerisme in de grotere Mekong sub-regio. Zijnde de landen Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Myanmar en de Chinese provincie Yunnan en de autonome regio Guangxi Zhuang.

Het inkomend toerisme in dit gebied behoort tot de snelst groeiende in de wereld. Alleen al tussen 2004 en 2006 bedroeg de toename 25 procent, met een overdonderende 61 procent voor Cambodja. De jaren nadien was het vooral Myanmar dat voor een enorme toerisme-boom zorgde. Zo goed als alle betrokken landen hebben sindsdien een permanente groei gekend. Reden te over voor het MTCO om, met de steun van de Asian Development Bank, een strategie voor de jaren 2016-2025 uit te werken. De strategie omvat marketing skills om de regio als een globale bestemming te promoten, opleiding van personeel met speciale aandacht voor de vrouwelijke bevolking, bescherming van het erfgoed, duurzaam toerisme dat ten goede komt van de armere bevolking, engagement van de privésector, grensoverschrijdende faciliteiten en, tenslotte, de ontwikkeling van de toeristische infrastructuur. Alle info over dit prestigieus en veelomvattend project is terug te vinden via de site www.mekongtourism.org/about/tourism-sector-strategy/.

Cambodja vandaag

Het aantal toeristen en MICE reizigers dat Cambodja bezoekt, gaat sinds 2004 permanent in stijgende lijn. Vorig jaar waren er dat meer dan 5,7 miljoen, een stijging met bijna 12 procent ten opzichten van 2016. De toename is voor het overgrote deel te danken (of te wijten) aan het toenemend aantal Chinese toeristen. Wat misschien goed is voor de economie maar niet voor een kwaliteitstoerisme. Een degelijke foto van een van de bekende tempels van Angkor nemen is door de horden selfies-nemende Chinezen zo goed als uitgesloten. Tenzij dan voor dag en dauw. De strandbestemming Sihanoukville wordt door de meeste Westerse operators liefst niet meer aangeboden. De hele resem Chinese casino’s, Chinese supermarkten (met Chinees personeel) en voor Chinezen gebouwde hotels, maken dat men er zich als westerling en zelfs als Cambodjaan een vreemde voelt. De internationale media waren in Phnom Penh ondergebracht in het Naga World 2 hotel. Samen met Naga 1 (verbonden met een ondergrondse walk) goed voor meer dan 1600 kamers. En een reeks restaurants, winkels en vooral casino’s en zalen vol slot- en andere machines. Glitter en nep goud alom en verwelkoming door één van de missen Naga World. Officiële cijfers kregen we niet vast maar afgaande op wat we zagen zijn driekwart van de gasten Chinees. De kamers zijn wel zeer degelijk maar de vraag is of westerlingen zich hier thuis kunnen voelen.

Stemmen gaan op om het aantal goedkope Chinese chartervluchten naar Cambodja te gaan beperken en enkel nog te focussen op meer kapitaalkrachtige Chinese toeristen en zakenreizigers. Maar niemand wil dat expliciet gezegd hebben.

Decision makers

Kevin Rangsey, managing director van SlickBooth, co-organisator van deze CTM: “De groeiende toerisme industrie van dit land heeft een beurs als de CTM nodig om wat het land te bieden heeft te tonen aan de travel trade professionelen van overal in de wereld. Cambodja is nog een relatief jonge bestemming. Onze DMC en hotel managers moesten in het verleden zich altijd gaan tonen bij events georganiseerd door buren zoals Thailand of tijdens ATF beurzen. Nu kunnen ze hun producten en diensten in hun eigen promoten. Wat er toe bijdraagt het land als een volwaardige bestemming te profileren.”

Harry Grieg, area marketing manager van Sofitel: “Het Toerisme zal blijven groeien, speciaal dan vanuit nieuwe markten in Azië zelf. Maar we moeten wel meer gaan focussen op de MICE markt, zeker wat de hoofdstad Phnom Penh betreft. En Siem Reap dan vooral als een leisure bestemming beschouwen. Het land wordt alsmaar toegankelijker en dat biedt veel mogelijkheden voor de MICE sector”

Benoit Jancloes, general manager van het Sokha Phnom Penh hotel: “Vooral de Zuidoost Aziatische landen en Zuid-Korea waren op het vlak van buyers sterk vertegenwoordigd tijdens deze CTM. Zuid-Korea is, na China, een van de grootste stijgers en we moeten er ons dan ook op focussen. India is een andere groeiende markt en de aanwezigheid hier van een sterke delegatie uit dat subcontinent bevestigt dan alleen maar.”

Belgische seller

Slechts één in Cambodja gevestigde Belgische aanbieder dit jaar. Met name Jef Moons, CEO van het Knai Bang Chatt resort in Kep, naar zijn zeggen een “luxury barefoot resort”. Jef Moons verhuisde in 2005 definitief van België naar Kep en toverde er een aantal vervallen villa’s om tot een luxe resort en richtte er ondertussen ook de eerste zeilclub van het land op.

“In het algemeen vond ik dit een goed georganiseerde tweede uitgave van de CTM. De beursoppervlakte was groter maar het aantal sellers en buyers iets minder. Ik had eigenlijk een groei van beide verwacht, gelet op het feit dat het aantal toeristen dat naar Cambodja komt alsmaar toeneemt. Maar het ging er dus rustiger aan toe dan in Siem Reap vorig jaar. Het was wel een goede zaak dat de minister van toerisme elke stand op de beurs persoonlijk bezocht. Mijn contacten met de buyers en met de pers waren kwalitatief zeer goed. Die kwamen meestal uit de Europa en de VS maar ook van voor mij nieuwe markten als Oost Europa, India en Zuid Korea. Heel wat buyers waren verrast van het ruime aanbod dat Cambodja heeft en willen het land als een bestemming op zich gaan promoten. Onze kustbestemming past dan ook perfect in dat plaatje. Ik was ook zeer gelukkig dat ik een presentatie Knai Bang Chatt – a sense of unity where people harvest voor het aanwezige publiek kon geven.”

Werken aan een derde editie

Inspelend op het succes van deze eerste editie, kondigde toerismeminister Thong Khon meteen al de volgende uitgave aan. Die opnieuw plaats vinden in de hoofdstad Phnom Penh. Een exacte datum en locatie zijn nog niet bekend maar de kans is reëel dat het enorme Sokha Phnom Penh hotelcomplex, gelegen op de top van het schiereiland tussen de Tonle Sap en Mekong rivier. De organisatie zal opnieuw in handen zijn van het ministerie van toerisme, SlickBooth Events & Public Relations en TTG Events. Ondersteuning komt er onder meer van de Cambodia Tourism Federation, de Cambodia Association of Travel Agents, de Cambodia Hotel Association, Cambodia Airports en PATA.
Info: http://ctmcambodia.com/en/.

Comments