Aviation

Stakingen en hoge brandstofprijzen drukken winst Air France-KLM

Air France-KLM heeft ook in het tweede kwartaal flink last gehad van de stakingen door piloten van Air France. Verder viel de brandstofrekening hoger uit. Evengoed was de operationele winst flink hoger dan waar analisten op hadden gerekend. Het beter dan verwachte resultaat dankt Air France-KLM aan kostenbesparingen en de groei van het aantal passagiers. Het totale aantal passagiers dat de afgelopen maanden aan boord stapte steeg met 0,8% tot 26 miljoen. De omzet stabiliseerde op 6,6 miljard euro. Netto hield Air France-KLM 109 miljoen euro over. De werkonderbrekingen bij Air France hadden in het tweede kwartaal een negatief effect van 260 miljoen euro op de operationele winst van het moederbedrijf. De prestaties in het tweede kwartaal bleven wat achter bij die van de eerste jaarhelft, zegt ook KLM-CEO Pieter Elbers. Hij wees onder meer op de oplopende kosten voor brandstof. Bij de Nederlandse tak ging het opnieuw beter dan bij het Franse onderdeel. KLM zag de omzet in de eerste helft van 2018 met 4,9% stijgen naar 5,2 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 916 miljoen euro en het operationeel resultaat steeg naar 388 miljoen euro. De operationele marge daalde licht naar 7,5%. De Franse tak zag de resultaten juist dalen. De omzet viel 1,4% lager uit op 7,5 miljard euro en de brutowinst daalde naar 744 miljoen euro. Air France leed een operationeel verlies van 164 miljoen euro. Dit leidt ook tot een negatieve marge van 2,2%.