Analyse, Aviation

Staking Aviapartner niet langer te verantwoorden

Brussels Airport noemt de reputatieschade nu al bijzonder groot. Reizigers uit binnen- en buitenland snappen er niets meer van. Luchtvaartmaatschappijen houden hun toekomstplannen voor Zaventem tegen het licht.
En intussen beslissen vakbonden en directie om er nog eens een dagje onderhandelen aan toe te voegen. Het lijkt er sterk op of de hoofdtenoren onverschillig blijven bij zoveel verontwaardiging, transportellende, ongenoegen en commercieel verlies. Nu al tot woensdagmorgen 31 oktober vertrekt er geen enkel vliegtuig vanuit Brussel dat door Aviapartner wordt afgehandeld.
Dat het ook anders kan bewijzen Aviapartner-klant TUI fly en touroperator TUI nu al voor de zesde dag op rij.
16.954 reizigers van TUI en TUI fly ondervonden sinds vorige week donderdagavond hinder van de staking. 63 van de 73 TUI-vluchten die vanuit Brussels Airport gepland waren, werden afgeleid naar andere luchthavens: 21 naar Charleroi, 4 naar Antwerpen, 2 naar Luik, 7 naar Amsterdam, 3 naar Rijsel, 1 naar Rotterdam.
Om de reizigers vanuit Brussel naar deze alternatieve luchthavens te brengen, zette het bedrijf 126 bussen en 25 taxi’s in.
De TUI-balie op de luchthaven van Brussels Airport en de operationele diensten werden de voorbije dagen versterkt door 52 medewerkers van wie een groot deel zich spontaan heeft gemeld. Ook voor het laden en lossen van de toestellen deed TUI fly uitzonderlijk een beroep op eigen personeel.
De andere vluchten konden op die manier toch via Brussels Airport kunnen verlopen. TUI en TUI fly zeggen dan ook uitzonderlijk dankbaar te zijn voor de flexibiliteit en de inzet van hun medewerkers, waardoor alle geplande vluchten, de meeste mét bagage, konden vertrekken, en dit in tegenstelling tot bij andere luchtvaartmaatschappijen.
De gemiddelde vertraging voor de korte en middellange afstandsvluchten bedroeg 2 uur. Op de lange afstandsvluchten was er een gemiddelde vertraging van 5 uur.
Maar de klanten raken wél op hun bestemming. Niet voor de lens van de TV-camera’s waar enkel mannen en vrouwen met rode, groene en blauwe sjaals passeren in een (weinig geloofwaardige) poging om hun motieven voor de ‘wilde stakingsactie’ te rechtvaardigen.
Een schril contrast met het vakmanschap, discipline en de professionele aanpak van de van oorsprong Oostendse touroperator die op de achtergrond bergen werk verzet om de hinder voor de klant zo beperkt mogelijk te houden.
Jetair-oprichter, wijlen Gerard Brackx, zou met recht en rede bijzonder trots zijn op ‘zijn’ mensen.

Luk De Wilde