Binnenland, Digitale Economie, Reisindustrie, Varia

Staci Belgium: nieuwe distributiepartner voor reisindustrie

Staci Belgium wil zich op de Belgische reismarkt profileren als een ‘nieuwe’ logistieke partner. De voorbije maanden werden reeds brochures en promotiemateriaal van diverse touroperators verdeeld. Begin 2022 wil Staci Belgium een vereenvoudigd, performant en duurzaam distributieplatform voor de reissector lanceren naar het voorbeeld van haar Franse moederorganisatie die deze activiteit reeds jaren voor haar rekening neemt. Daar bovenop wordt gedacht aan de uitbreiding van een per reisbureau personaliseerbaar digitaal communicatieplatform dat consumenten inspireert en informeert over droomreizen.

Met 62 vestigingen in Europa en de Verenigde Staten is het Franse Staci de Europese leider inzake ‘non-core’-logistiek. Staci is vooral actief in de zogenaamde fast moving consumer goods business , de automotive sector en de farmaceutische sector en heeft zich daarin als logistiek dienstenverstrekker toegespitst op opslag en op maat klaar gemaakte distributie van promotiematerialen en aanverwante producten.
“In Frankrijk staan wij heel sterk in de reissector en rekenen alle grote touroperators op ons om reisbureaus te bevoorraden met brochures en promotiemateriaal. In het verleden hebben wij in België reeds gewerkt voor Thomas Cook-Neckermann”, vertelt sales director Andries Vanhoof. “Omdat er in België enkele distributiepartners tussenuit zijn gevallen en touroperators hun brochures en promotiemateriaal verdeeld moeten krijgen, is er voor Staci Belgium een opportuniteit om ons ook hier te verankeren in de reissector”.
De voorbije weken zorgde Staci overigens al voor de distributie van onder andere Transeurope, Gallia, Pegase, Interhome en Imagine Travel, zo vernam Travel Magazine van de respectieve touroperators.

Vereenvoudigd en gecombineerd

“Er lopen nog diverse gesprekken met verschillende organisaties”, bevestigt Andries Vanhoof. “Het is onze bedoeling om een vereenvoudigd en gecombineerd distributiesysteem op poten te zetten omdat het kostenbesparend en duurzamer is. De tijd dat je met zes ritten zes colli’s naar één reisbureau moet brengen, is echt wel voorbij. In Frankrijk heeft men dat zeer goed begrepen en stemmen touroperators de publicatie van hun brochures op mekaar af. Daardoor kan je de distributie concentreren op enkele sleutelweken en kan je de verzending ook rendabel uitvoeren. Het is immers interessanter en duurzamer om éénmaal een goed gevulde colli met brochures en promotiemateriaal van zes touroperators te versturen, dan wel zes amper gevulde colli’s met een pak noppenfolie. Wij praten nog met diverse touroperators en hopen in het eerste kwartaal van 2022 een functioneel en voor iedereen betaalbaar distributiesysteem te kunnen introduceren. Dankzij onze internationale ervaring koppelen wij de distributie aan een uiterst performant track-and-trace-systeem. De klant weet daardoor perfect waar zijn zending is en wanneer die werd bezorgd. Omdat wij zelf brochures en promotiemateriaal opslaan, weet de klant ook exact wat er wordt geconsumeerd van die zogenaamde ‘non-core’-producten. Hierdoor kan hij ook besparen op de slapende stock in het magazijn en zijn drukorders of bestellingen van promotiemateriaal optimaliseren”.

Gepersonaliseerd digitaal communiceren

Naast de distributie van brochures en promotiemateriaal is Staci via zijn Britse filiaal Pixel Inspiration ook actief in digitale promotie. Begin april heeft Staci Group het, in Beveren gevestigde Sepia overgenomen. De digitale tak van deze onderneming, Sepia Digital, valt sinds september onder de vlag van het Britse Pixel Inspiration.
“Wij focussen op digital signage, dat is zowel interne als externe communicatie op schermen die centraal worden aangestuurd”, licht Stéphane Cremers, commercieel verantwoordelijke & aankoop, toe. “Intern betreft het bedrijfsgerichte communicatie zoals HR-gerelateerde informatie voor de eigen medewerkers . Extern gaat het om doelgerichte communicatienaar je klanten en hiervoor hebben wij verschillende oplossingen zoals menuborden, interactieve touch schermen, vitrine schermen, etc. In het verleden stonden wij ook in voor het ontwerp en de installaties van de digitale oplossing in de Neckermann-kantoren”.
“Hoewel de berichtgeving centraal wordt aangestuurd, kunnen inhoud en publicatie ervan op maat al dan niet geautomatiseerd worden aangepast. Zo zal bijvoorbeeld een broodje in Aarlen anders worden geprijsd dan in Brussel of kan een verkooppunt een specifieke promotie maken tussen bepaalde uren terwijl een andere winkel kiest voor een andere promotie. Je kan dus perfect promoties voor winterzon- of sneeuwvakanties tonen in functie van de behoefte van je klant op dat moment . De toepassing daarvan is veel gebruiksvriendelijker en efficiënter wanneer je het vergelijkt met het veelvuldig moeten verwisselen en ophangen van affiches en posters.
Voor Carrefour Voyages in Frankrijk hebben wij bijvoorbeeld een inspirerend ‘touch’-oplossing ontwikkeld waarbij klanten volgens hun opgegeven parameters op een digitale wereldkaart kunnen zien welke reizen voor hen interessant zijn. Dergelijke digitale promotieprojecten hopen wij ook in de Benelux te kunnen lanceren, aldus nog Stéphane Cremers.

Comments