Analyse

Spaans toerisme: de cijfers

Naar aanleiding van de Spaanse vakbeurs Fitur, die van 23 tot 27 januari plaatsvond in de ‘Feria de Madrid’, makan we in Travel Magazine 425 (die vandaag 8 maart verschijnt), de balans van het Spaanse toeristisch jaar en dat in samenwerking met de Spaanse Dienst voor Toerisme.

Turespaña: België +1%

“In 2018 bezochten 2.500.000 Belgische toeristen Spanje, wat een stijging is van 1 % in verhouding met het jaar 2017,” aldus Rafael Chamorro, de directeur van de Spaanse Dienst voor Toerisme in Brussel. “In 2017 bedroeg de gemiddelde verblijfsduur van Belgische toeristen in Spanje 8,3 dagen. In het jaar 2017 verbleven er 1,4 miljoen Belgische toeristen in hotels, zo’n 2,8% meer dan het jaar 2016.” De Belgen spendeerden in 2018 (januari-november) zo’n 2,4 miljoen euro in Spanje. Het gemiddeld gespendeerd bedrag per dag per persoon bedroeg in 2018 voor de Belg 124 euro. De gemiddelde uitgave per persoon lag voor de Belg in 2018 op 1.034 euro. “Wat de pakketreizen betreft reisden in 2018 571.258 Belgische toeristen met toeristisch pakketten en 1.928.742 pax zonder pakketreis. De voornaamste bestemmingen voor pakketreizen zijn Mallorca & Menorca, Tenerife & La Palma, Barcelona en de Costa Blanca,” aldus Rafael Chamorro. (Bron: Turespaña EGATUR – INE/FRONTUR)

Fitur: de reacties van de Belgen

Travel Magazine nam bij de Belgische reisprofessionals, aanwezig tijdens de vakdagen van Fitur in Madrid, de polsslag op van de vakbeurs en noteerde de belangrijkste trends.

Johan Lauwers (head of product flight holidays TUI): “Fitur is voor ons een belangrijke beurs, niet alleen voor Spanje en de Spaanse hotelketens, maar zeker ook voor de long haul bestemmingen. Het zou heel wat reistijd vergen om diezelfde LH-partners ter plaatse te gaan opzoeken, terwijl je ze nu allemaal samen op één plek vindt. Eind januari is zowat het begin van de inkoop voor W19 en voor een stuk ook S20 en dan is Fitur een prima moment om een evaluatie te maken van het huidige jaar en met de hoteliers over partnerships voor de toekomst te spreken. Ook al maakt Spanje niet zijn beste jaar door, toch waren alle gebruikelijke standhouders aanwezig. Algemeen is er een lichte terugval van de verkoop in Spanje en dat in alle Europese markten. De Spaanse hoteliers beseffen dat en tonen zich heel erg bereid om voor S19 special offers en kortingen toe te kennen, om de verkoop te ondersteunen. Anderzijds is de terugval ook relatief. De voorbije jaren waren uitzonderlijk goed en nu valt Spanje in de meeste markten terug naar het niveau van pakweg 2013 of 2014. Toen heb ik ook niemand horen zeggen dat het slechte seizoenen waren.”

Jürgen Mullie, accountmanager Tourist Boards, Thomas Cook Group: “Fitur is ook dit jaar te omschrijven als een ‘zeer goed georganiseerde beurs’. Het aantal standhouders en de beursoppervlakte bleef op peil. Fitur blijft hoe dan ook een beurs die bijzonder in trek is, en dat zowel B2B als B2C. De beurs kan zich stilaan meten met ‘de grote 2’, ITB in Berlijn en WTM in Londen. Zo kan Fitur, wat mij betreft, stilaan zijn voet zetten naast deze beurzen. De beurs is veruit de meest overzichtelijk georganiseerde van allemaal. Je vindt er heel snel je weg van de ene naar de andere hal. Qua timing, media januari, valt de beurs ideaal. Het is dé afspraak om onze partners, en in het bijzonder de Spaanse regio’s, te ontmoeten. Latijns-Amerika is traditiegetrouw ook sterk vertegenwoordigd op de beurs. Met enorme standen trachten ze de aandacht te trekken. Fitur staat garant voor rechtstreekse contacten met de zogenaamde ‘decision makers’. De Afrikaanse vertegenwoordiging op Fitur zit duidelijk ook in de lift. De Spaanse belangstelling voor deze markt is daar natuurlijk niet vreemd aan.”

Benedict Deceuninck, purchasing manager Car/City/Bus Holidays TUI Benelux: “Fitur 2019 was qua omvang en sfeer ongeveer identiek aan die van voorgaande seizoenen. Zoals elk jaar hadden zeer veel Spaanse regio’s en hotelketens er stands en iedereen uit de toeristische sector was aanwezig om een eerste evaluatie van het zomerseizoen op te maken of om zijn producten/streek te promoten. Traditioneel was de donderdag de drukste beursdag en ook dit jaar was dit weer het geval. Het is afwachten wat de impact van de Brexit (onder welke vorm dan ook) zal zijn op de Spaanse markt en wat de uitdeinende gevolgen naar de andere markten toe zal zijn. Voor autovakanties Spanje stellen we vast dat de klant – niet alleen in België, maar ook in andere Europese landen – op dit moment eerder een afwachtende houding aanneemt.”

Comments