Analyse, Bestemmingen

Slovenië: de liefde gaat er door de maag

Door Fernand Dacquin (senior reporter Travel Magazine)

Aviareps (voor Adria Airways) en Liberty Adriatic sloegen de handen in elkaar om drie Belgen uit de reiswereld (van 11 tot 14 oktober) naar Slovenië te brengen om van de vele troeven van het land te proeven. En ‘proeven’ moet je hier in de meest letterlijke zin van het woord nemen: het werd een onverwachte, gastronomische ontdekkingsreis. Drie Nederlands collega’s vervoegden de groep in Ljubljana en samen werkten ze een vrij druk, maar even lekker programma af.

Luisteren we eerst even naar:

Sofie Rowaert (Thomas Cook Incentives, Gent): “Ik had zowat een idee van wat ik in Slovenië kon verwachten, maar wat ik helemaal niet had verwacht en wat ver boven mijn verwachtingen uitschoot: hun gastronomie. We hebben zeer lekker gegeten en ook echt heerlijke wijnen gedronken. Alle proeverijen die we deden, vond ik van topkwaliteit. De mensen die dit lekkers aanboden, waren niet de eerste de beste. Ze zijn allemaal heel professioneel bezig en vooral hebben ze veel aandacht voor ecologie. Ik denk dat we er nog veel van kunnen leren.

Een eten-drinken-beleven-programma

Rond de middag landen we in Ljubljana en de rit gaat meteen naar Villa Podvin in Radovljica,, waar niet enkel de Nederlanders, maar ook een reeks wijnen en een zevengangenmenu wachten, maar dit start niet zonder de inleiding van de chef en een proeverij van producten (ook drankjes) die de boeren uit de buurt meebrachten. De toon is meteen gezet. De namiddagtocht naar Bled, met zijn meer en zijn kasteel, geeft tijd om bij te komen. En iedereen is klaar om de klim naar het kasteel te maken en daar… een nieuwe wijn te proeven. We sluiten af met een ‘secret dinner’ (de plaats is voor de DMC ook een geheim), waar de ‘wine queens’ (dochters van wijnboeren uit de streek) ons laten proeven van wat ze uit vaders kelder hadden meegekregen, plus van hun eigen blend.

En zo rollen we de volgende dagen door het programma: een boottocht door Ljubljana, diner in het Ljubljana-kasteelrestaurant, bezoek aan een olijfolieproducent (met proeverij), en aan Monte Rosso (een ‘winery’ met proeverij), daarna varen naar de cultuurkooien van de vooraanstaande Fonda zeebaarskwekerij om nadien nog eens uitgebreid aan tafel te gaan in de Kempinski Adriatic. Met bijpassende wijnen. Op zaterdag steken we vlot de grens met Kroatië over (tenminste zij die hun ID in het busje hebben) en krijgen in Istrië een demonstratie (en uiteraard proeverij) van een truffeljacht. In de voormiddag vóór het naar huis vliegen, krijgen we nog een rondleiding in de grotten van Postojna. Een rondleiding als geen ander want we verlaten na een kwartiertje al het ‘toeristenpad’, om via een tunnel een heel eigen bezoek te brengen aan een onbekend deel van de grot. Verrassend. Net als de lunch die we als afsluiter in Jezersek Mannor krijgen, op een steenworp van de luchthaven.

De bevindingen

Julie Godts (Uniglobe Universal Travel, Hoeilaart)

“Een heel verrassende reis. Ik kende het land niet en ik heb Slovenië nu leren kennen op een heel diverse manier. Deze ervaring kan ik zowel gebruiken voor aanvragen van groepen als voor een reisje met twee. Ik heb een zeer leerrijke vierdaagse achter de rug. Wat mij vooral opviel is het feit dat de mensen hier heel toegankelijk zijn, heel open naar toeristen toe. Het is echt een heel groene en zeer verrassende bestemming, heel veel diverse uitstapmogelijkheden, heel lekker eten en drinken. De wijnen zijn me bijzonder bijgebleven, dus aan klanten die op zoek zijn naar een culinaire bestemming zal ik dit zeker kunnen aanbrengen. Ik zou hier ook klanten naartoe sturen die zelf graag met de auto rondrijden, zodat ze de bestemming echt kunnen verkennen en dan kunnen ze gemakkelijk van het ene naar het andere trekken, want alles ligt vrij dicht bij elkaar. Je kan overal naartoe op een heel korte tijd. De combinatie Slovenië en Kroatië vind ik geweldig. Aan families zou ik dit ook wel durven aanbieden, maar dan met iets grotere kinderen. Tieners zouden Ljubljana beslist ook leuk vinden.”

Ivo Van de Velde (Advivos, Gent): “Ik was hier al eens veertig jaar geleden en het was toch weer een verrassing: dit is een klein land met oog voor kwaliteit, oog voor detail en met terechte fierheid. Ze zijn bewust bezig met het uitbouwen van een afgewerkt toeristisch product. En het valt ook op dat ze op alle niveaus zeer goed Engels spreken. Ze bieden heel veel variatie op een relatief kleine oppervlakte, en het land is gemakkelijk bereikbaar vanuit heel veel plaatsen in Europa. Hun gastronomie zijn ze heel goed aan het verfijnen, heel veel lokale producten worden gebruikt in de keuken. Het is een land en een volk dat ons zeker ligt. Een gastvrij volk, wat bescheiden, dat zorgt voor topkwaliteit, lekkerbekken, niet te ver van bij ons en zelfs met de auto gemakkelijk bereikbaar.

Ik noem het een ‘sleeping beauty’: de mensen kennen het land wel, maar niet genoeg en als ze er geweest zijn, zijn ze heel tevreden. Bij deze trip hebben we zelf genoeg elementen kunnen ontdekken die toelaten om een onvergetelijke reis samen te stellen. Alleen zou ik de tijd besteed aan lunches veel korter houden, zodat we iets meer tijd overhouden voor kleine ontdekkingen.

Liberty heeft ons ook goed getoond, hoe je een programma kunt versterken door de groep mogelijkheden te bieden om de zaken op een andere manier te beleven dan de ‘gewone’ toerist. De manier waarop wij de grotten van Postojna zagen, was gewoon onvergetelijk.”

Sofie Rowaert: “Ik wist ook totaal niet wat ik kon verwachten van de Sloveen zelf, maar het zijn heel professionele, fiere mensen. De ligging van het land is ook top: Oostenrijk, Italië, Kroatië, Hongarije zijn heel dichtbij en je krijgt meteen veel combinatiemogelijkheden. Dit is een bestemming met een goede prijs-kwaliteitsverhouding die me echt wel ligt. Een goede bestemming voor klanten die ook bezig zijn met ecologie en willen betalen voor echt goede producten. De DMC heeft deze trip zeer goed in elkaar gestoken, en originele ideeën in de reis gebracht. Een reis met een hoge incentive-waarde.”

De organisatoren

Joris Cruysberghs (Aviareps)

“Adria is een nieuwe klant voor Aviareps sinds het begin van dit jaar. De maatschappij ontstond bij de splitsing van Joegoslavië in 1991 en bouwde op korte tijd een vrij mooi netwerk uit. De vloot is weliswaar klein, van de Airbus 319 hebben ze er drie en van de drie types Bombardier, samen acht toestellen. Dat heeft ook voordelen. De vloot kan heel flexibel worden ingezet. Na het boeken van een grote groep, kan de kleinere Bombardier bijvoorbeeld vervangen worden door een Airbus. Adria vliegt vanuit Brussel en Schiphol naar Ljubljana, maar ze hebben ook een mooi netwerk binnen de Balkan, Kroatië, Albanië, Macedonië… Ideaal voor wie tussen de landen rondreizen wil maken. Er is sprake van een derde vlucht vanuit Brussel in te leggen, maar dit is wellicht niet voor meteen. Er is eerder een tendens om vanuit Brussel uitsluitend met Airbus te vliegen omdat de vraag steeds maar groter wordt. Mijn enige ‘probleem’, als ik dat zo noemen mag, is dat de vluchten allemaal heel snel volgeraken. Dus wie wil inpikken kan ik enkel maar aanraden om zo vroeg mogelijk te boeken.” Bostjan Horjak (Liberty International Tourism Group): “Liberty startte 27 jaar geleden, nadat het blok uiteenviel, met een eerste kantoor in Praag, In 2003 werd Liberty Adriatic opgericht in Ljubljana. Stilaan werden nieuwe kantoren toegevoegd: in Belgrado, Dubrovnik, en Zagreb. Vandaag hebben we kantoren in 46 landen. Ik begon bij Liberty Slovenia in 2006 en we werkten hoofdzakelijk voor incentive reizen in Slovenië, maar twee jaar later kregen we de crisis. Daarom besloot ik om het aantal bestemmingen uit te breiden naar het gehele Adriatische gebied. De Belgische markt was voor ons altijd heel interessant. En we hebben ook heel goede ervaringen met die markt: de Belgen houden van cultuur, van lekker eten, dynamische activiteiten, en dat is precies wat heel dit gebied aanbiedt. Vooral de combinatie Slovenië-Kroatië slaat goed aan omdat de verscheidenheid groot is op zo een korte afstand van mekaar. Wat ook belangrijk is: vanaf het prille begin focussen we volop op een eerlijke en ecologische aanpak van elk project. Liberty Adriatic is dan ook de eerste DMC in Zuidoost-Europa met een ‘Green Globe’ certificaat. De evenementen en uitstappen die we organiseren gebeuren dan ook in volle respect voor de natuurlijke, sociale en culturele omgeving.”

De trip

De trip werd georganiseerd door Adria Airways in samenwerking met Liberty International Tourism Group. Deelnemers: Sofie Rowaert (Thomas Cook Incentives, Gent), Julie Godts (Uniglobe Universal Travel, Hoeilaart) en Ivo Van de Velde (Advivos, Gent).
Begeleiding: Joris Cruysberghs (Aviareps) voor Adria, Bostjan Horjak en Ruud den Hooglander (Liberty).
We vlogen met Adria vanuit Brussel.
Hotels: Intercontinental Ljubljana, Kempinski Palace Portoroz (beide in Slovenië) en Kempinski Adriatic (Kroatië).

Contact:

Ruud.denhooglander@liberty-int.com  en www.liberty-adriatic.com

Jcruysberghs@aviareps.com  en www.adria.si

Comments