Analyse, Cruise, Focus

Silverjet wordt exclusief verdeler voor Tradewind Voyages

Tradewind Voyages heeft Silverjet Belgium aangesteld als exclusief verdeler voor de Benelux. Silverjet-director Wim David: “Nadia Meersman, onze cruisemanager heeft dit contract binnengehaald. De overeenkomst is een verdere stap in de ontwikkeling van Silverjet als cruise-touroperator. Alle reisagenten kunnen de rederij via ons boeken en ontvangen hiervoor de gebruikelijke commissie.” Tradewind Voyages begint haar cruises in mei met de Golden Horizon, ’s werelds grootste vierkant getuigde zeilschip. Travel Magazine had over de start een interview met sales & marketing director Jeremy McKenna.

Tradewind Voyages wordt geleid door Stuart McQuaker, een voormalig medewerker van het Britse ministerie van Defensie. Hij verzamelde rond zich een team van mensen uit de koopvaardij en medewerkers met jarenlange ervaring in de cruisewereld. Jeremy McKenna, de sales & marketing director van Tradewinds Voyages, was van 2013 tot 2016 head of sales bij Carnival UK voor brands als P&O Cruises en Cunard en stond daarna twee jaar aan het hoofd van de verkoop voor Norwegian Cruise Line in Groot-Brittannië en Ierland.

“Tradewind Voyages is als Britse vennootschap, voor 100 procent eigendom van de Kroatische DIV Group. Wij charteren de Golden Horizon van onze moedermaatschappij. De bedoeling is tegen 2027 cruises met vier tall ships te kunnen aanbieden. Het design voor het tweede, iets grotere schip, is intussen klaar en zal worden gebouwd op de DIV-werf in Brodosplit. We richten ons tot reisagenten en gasten die willen reizen aan boord van een zeilschip om verborgen stranden en iconische bestemmingen te bezoeken. De passagiers zullen ook betrokken worden bij de kunst en de romantiek van het zeilen. De bedoeling is dat we minstens 70 procent van de tijd onder zeil varen. In die zin bepalen de zon, de winden en de stromingen onze vaarschema’s.”

Vijfmaster

Golden Horizon is de voormalige Flying Clipper die de DIV Group bouwde in opdracht van Star Clippers. Na aanslepende conflicten met de werf verbrak Star Clippers het contract. Het zeilschip lag toen al zo goed als afgewerkt tegen de kade in Split. De vijfmaster is een replica van de France II die in 1913 werd gebouwd. Ze biedt plaats aan 272 gasten, verdeeld over 140 buitenhutten waarvan een beperkt aantal met balkon. Alle maaltijden, dranken bij de maaltijden, koffie en frisdranken, fooien, wifi, activiteiten vanaf het watersportplatform en het gebruik van de fitness, sauna, hammam en sneeuwkamer zijn in de prijs van de cruise inbegrepen. Andere dranken aan de bars, aankopen in de boordwinkel, excursies en wellnessbehandelingen zijn extra te betalen.

De klipper verzorgt van mei tot augustus afvaarten vanuit Harwich en Glasgow langs de kusten van Groot-Brittannië, IJsland, de Noorse fjorden en het Balticum. Het schip volgt in september 2020 via de Middellandse Zee en het Suezkanaal de maritieme zijderoute naar Jakarta en Bali. Golden Horizon bezoekt vervolgens Australië en Nieuw-Zeeland en viert Kerstmis in het Groot Barrièrerif. In het voorjaar van 2022 doorkruist het zeilschip de Indische Oceaan en bezoekt onder meer Sri Lanka, Madagaskar, de Seychellen, Mauritius, Zanzibar en Tanzania.

McKenna: “De vaarschema’s voor de rest van 2022 zijn nog niet gepubliceerd. Het is de bedoeling onder meer de Filipijnen en Japan te bezoeken en vervolgens via de Aleoeten door te varen naar Alaska en Noord-Amerika. Later in het jaar zal Golden Horizon de eilanden in de Stille Oceaan bezoeken.” Opvallend is dat de rederij ook bestemmingen programmeert die we niet meteen associëren met zeilschepen. McKenna: “We willen bij de lancering met het schip pronken in Groot-Brittannië. Vandaar dat we tien cruises voorstellen in Noord-Europa. We zullen helemaal rond IJsland en de Britse Eilanden varen, de Noorse fjorden bezoeken en in het Balticum tot in Sint-Petersburg varen. Tijdens de zomer 2022 staat Alaska op het programma. Het is wel zo dat we deze noordelijke bestemmingen tijdens de warmere maanden aanlopen. Het schip is gebouwd volgens de Polar Class-code en we zullen wel degelijk boven de poolcirkel varen.”

Luxemarkt

Tradewind Voyages mikt op de luxemarkt. Hiervoor wordt het personeelsbestand op de Golden Horizon opgetrokken tot een ratio van 1 lid voor 1,7 passagiers. Dit brengt de crew op een totaal van 157. Dat is heel wat meer dan waarvoor het schip werd gebouwd. Bijgevolg worden alle binnenhutten gebruikt door bemanningsleden en verblijven de gasten uitsluitend in buitenhutten. De rederij heeft onlangs de Canadese kok Derek Allen aangesteld als executive chef. Hij werkte onder meer voor Six Senses en luxeresorts in Oman en zal de gastronomische menu’s uitwerken voor de Golden Horizon.

De rederij stelt een Engelstalig product voor met een internationale twist. Bij de opening van de boekingen heeft Tradewinds Voyager haar product vooral in Groot-Brittannië en Australië gepromoot. Nu is de Benelux aan de beurt. Jeremy McKenna: “Ik was tijdens mijn recent bezoek sterk onder de indruk van Silverjet. Het team is echt gemotiveerd om ons product aan de man te brengen. Mijn verwachtingen liggen hoog en ik ben ervan overtuigd dat er in de Benelux een markt is voor dit type van unieke reizen. De oceanen zijn onze bestemming en we willen dat onze gasten via de zee de wereld op een unieke manier ontdekken. Wij noemen het ‘Powered by Nature’. Niet wij, maar de natuurelementen zullen onze bestemmingen bepalen. Dat is waar het exact op neerkomt.”

 

Patrick Parez
Senior Cruise Editor

 

Comments