Analyse

Selectair Congres 2019 in het Spaans Baskenland

Het jaarlijkse Selectair Congres mag opnieuw een groot succes worden genoemd. Een stijgend aantal deelnemers (ongeveer de helft van de Selectair-kantoren was vertegenwoordigd, n.v.d.r.) boog zich in Spaans Baskenland over een niet mis te verstane uitspraak: “het is een verandering van tijdperk, geen tijdperk van verandering”. En dat terwijl het toeristische landschap waarin we ons bevinden enkele dagen voorafgaand aan het congres helemaal door elkaar werd geschud door het faillissement van Thomas Cook België… Kort op de bal spelen heet dat dan!

Door Adeline Willems, redactiecoördinator Travel Magazine

Het Selectair Congres vond dit jaar plaats van 4 tot en met 8 oktober, en na een geslaagde Gate Party op Brussels Airport vloog onze nationale carrier de deelnemers naar Bilbao, waar het startschot van het congres werd gegeven. De dagen die volgden, maakten de deelnemers kennis met de vele troeven van Spaans Baskenland, Euskadi. Stadsbezoeken aan Bilbao, San Sebastian, Vitoria-Gasteiz en Laguardia werden afgewisseld met verschillende rondleidingen en stops waarbij de highlights van de regio werden belicht. Het Basque Culinary Centre, het Chillida Leka Museum, een kennismaking met de traditionele en lokale balsport pelota,… om nog maar te zwijgen over de vele culinaire verwennerijen! Euskadi toonde zich dan ook als een ideale locatie voor dergelijk congres. De regio laat zich kenmerken door groene heuvels, uitgestrekte wijngaarden, hoge bergtoppen en gezellige (soms mondaine) stadjes waar het krioelt van gezellige pinxtos-bars! Hoewel de regio dichtbij is, en dankzij Brussels Airlines vlot bereikbaar, leek dit stukje Spanje bij de grote meerderheid van de deelnemers onbekend terrein.

Lander Imaz (Basquetour’s Product Manager), Danielle Huby en Andrés Rodríguez (Basquetour’s MICE Product Assistance)

Spanje, met zijn costa’s, bruisende steden, tonnen cultuur en prachtige groene regio’s, is al jaren een zeer geliefde vakantiebestemming voor velen. Maar liefst 2,5 miljoen Belgen bezochten Spanje in 2018! Dat maakt van België een erg belangrijke markt. Maar door zijn jarenlange toeristische bekendheid heeft Spanje intussen de fase van ‘volwassenheid’ bereikt. Danielle Huby (Turespaña, departement Promotie): “Om Spanje ook de komende jaren toeristisch op de kaart te blijven zetten, ontwikkelden we bij Turespaña een strategisch marketingplan met meer focus op de behoeften van de verschillende klanttypes en meer aandacht voor duurzaam toerisme. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de reismotieven van onze bezoekers. In tegenstelling tot wat velen denken, zijn ‘zon en strand’ niet de belangrijkste aantrekkingskracht. Ook natuur, sport en stadstoerisme spelen een erg grote rol, en laat deze drie ingrediënten nu net volop aanwezig zijn in het Baskenland! In de toekomst zetten we dus nog sterker in op deze peilers!” Op die manier waren de congres-deelnemers plotsklaps allemaal ‘toeristen van morgen.’

Selectair-voorzitter Pieter Demuynck: “We blikken terug op een erg geslaagd Selectair Congres, dit mede dankzij de fantastische samenwerking met de toeristische dienst waarmee we een erg sterk programma hebben samengesteld. Ook wat het aantal deelnemers betreft, kan ik enkel zeer tevreden zijn.”

Ontzorgen

Prof. Jan Rotmans & Pieter Demuynck.

De toon van het congres werd gezet door professor Jan Rotmans. Met meer dan tweehonderd publicaties op het gebied van klimaatverandering, global change modellering, duurzame ontwikkeling, transities en systeeminnovaties op zijn naam, mag hij gerust een autoriteit op vlak van transities worden genoemd. Met zijn geamuseerd betoog rond de stelling “We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk” deelde hij met ons zijn kennis en visie over de verandering(en) van onze samenleving. Geen evolutie, maar revolutie! Pieter Demuynck: “We hadden nooit gedacht dat onze spreker zo top of mind zou zijn. Het tijdperk waar we nu voor staan, staat bol van verandering en transformaties! Kijk maar naar de recente ontwikkelingen bij Thomas Cook…”

Rotmans legde een parallel tussen de industriële revolutie in de 19e eeuw, en de digitale en duurzame revolutie die nu volop aan de gang is. “Waar de samenleving toen angst had voor machines, leeft nu de angst voor robots. Zijn vliegende auto’s de toekomst? Ja! Moeten we de vele veranderingen omarmen? Ja! En is onze sector, het toerisme, één van de meest vervuilende ter wereld? Ja!” Bij huidige groei veroorzaakt toerisme in 2050 25% van de mondiale CO2-uitstoot, klonk het. Rotmans was niet verlegen om ons met de neus op de feiten te drukken. “De toeristische sector is defensief en naar binnen gekeerd. De grote spelers zijn conservatief en bewegen amper, terwijl kleine spelers traditioneel denken. De toekomst is aan zij die inspelen op de trends van digitalisering en verduurzaming, die waarde toevoegen voor de klant en nieuwe verdienmodellen gaan ontwikkelen. Door als bedrijf wendbaar te zijn, en als reisagent 3.0 de klant te ontzorgen.”

Ontzorgen. Voor veel congresgangers misschien wel het kernwoord waarmee de hele uiteenzetting van professor Rotmans kon worden samengevat. De reisagent van de toekomst moet zich nog meer specialiseren; moet naast fysiek ook digitaal georiënteerd zijn, werkt en denkt vanuit de klant, stelt service, beleving en kwaliteit voorop en neemt duurzaamheid als vanzelfsprekend. Dit alles om de klant van A tot Z de vakantie van zijn leven te bezorgen, zónder kopzorgen.

Bottum-up zorgt voor meer betrokkenheid

Een belangrijk werkpunt voor de kantoren, die zich natuurlijk pas helemaal kunnen scherpstellen omdat Selectair op zijn beurt zijn leden ontzorgt. Daar zorgen het bestuur en de verschillende commissies (marketing & IT, touroperating,…) voor. Zo werden tijdens het Selectair Congres de verwezenlijkingen en vernieuwingen van de commissie Marketing & IT in avant-première aan de leden voorgesteld. Bijzondere aandacht was er voor de vernieuwde Selectair-website. “Hoewel de vorige site slechts dateert van 2017, blijft Selectair niet stilzitten en werd er verder gewerkt aan een website die nog frisser, mobile friendly en gebruiksvriendelijker is,” aldus Mieke Vervaecke. Tim De Vuyst presenteerde de nieuwe tool ‘Mailings’ die binnenkort in het Selectair-portaal te zien zal zijn. “Een automatisch systeem waarbij een mailingproces wordt opgezet naar de klanten toe, met boekingsbevestigingen, informatiemails met tips en upselling mogelijkheden,…. Dit om nog meer in te zetten op contactmomenten met de klant zonder dat je er als reisagent uren tijd moet in steken. Voor boekingen met TUI en TUI fly werden trouwens aparte flows opgezet.” Tot slot kregen aanwezige Selectair-leden de kans om als eerste in te tekenen op een groepsvoordeel voor het gebruik van digitale schermen in het kantoor. “Digitale schermen kunnen wel degelijk een grote meerwaarde betekenen: om je klanten te informeren, te entertainen en te inspireren.” De grote interesse achteraf toont enkel aan hoe goed Selectair luistert naar de noden van zijn leden, en werkt vanuit het  bottum-up principe. Pieter Demuynck: “Door onze werking, waarbij 9 bestuursleden verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke beslissingen maar waarbij ook de leden volop en continu participeren, creëren we een grote betrokkenheid. Op vrijwillige basis melden onze leden zich aan bij de commissies, om mee te brainstormen en na te denken over de toekomst van Selectair. We zijn geen concurrenten van elkaar, maar collega’s die elkaar versterken.”

Danielle Huby: “We moeten allemaal samenwerken om onszelf opnieuw uit te vinden, en als we geen verandering van tijdperk kunnen realiseren, moeten we op zijn minst werken aan een tijdperk van veranderingen, met respect voor ons goudhaantje: toerisme, reizen, vakantie. Dat is noodzakelijk als we verzadiging willen vermijden – verzadiging die reeds te merken is in tal van bestemmingen. Daarom moeten we hand in hand samenwerken: reisagenten met de touroperators, Turespaña met onze bestemmingen, regio’s, provincies, dorpen, in een continue inspanning voor educatie, creativiteit en respect!”

Selectair en TUI: gezamenlijk marketingplan

Tijdens de aandeelhoudersvergadering op het Selectair Congres werd eveneens een nieuw marketingplan ondertekend met TUI, goed voor de komende drie jaar. Pieter Demuynck: “Ik ben fier dat we tijdens dit congres in Bilbao een gezamenlijk TUI-Selectair marketingplan ten belope van 1,5 miljoen euro hebben ondertekend. Het budget wordt door TUI ter beschikking gesteld om de komende drie jaar de nodige investeringen te kunnen doen.” Het budget zal worden aangewend ter ondersteuning van de administratie, het uitwerken van marketing- en incentive acties en voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Meer hierover leest u eveneens in TM 435 van 18 oktober.

Organisatie

Het Selectair Congres werd mede mogelijk gemaakt door Sunny Cars, Touring, Travelport en TUI Belgium (hoofdsponsors), alsook andersdananders, Footprints, ImagineTravel, Sensations, Buro Scanbrit, Rainbow, RIU Hotels & Resorts, NMBS Internationaal, Transeurope, Travelworld, Asteria Expeditions en Brussels Airlines.  Uiteraard was het congres niet mogelijk geweest zonder de ondersteuning van Turespaña en Eusko JaurlaritzaGobierno Vasco. Tijdens de druk bijgewoonde workshop konden alle partners hun nieuwigheden voor het volgende seizoen aan de Selectair-kantoren voorstellen.

#SelectairCongres2019

Bekijk alle foto’s van het congres via de tab ‘foto’s’ op de TM-Website, of klik gewoonweg hier!

Comments