Analyse, Bestemmingen, Studiereis

Selectair Congres 2018: virtuoze reisagenten in de stad van Chopin

Van 4 tot 7 oktober was Warschau de gaststad voor het Selectair Congres 2018. Naar jaarlijkse gewoonte werd het een vierdaagse waarbij boeiende presentaties en originele stadsactiviteiten met elkaar werden afgewisseld, zodoende de 80 reisprofessionals te laten kennismaken met de toeristische highlights van de stad, alsook met de toekomst van Selectair!

In een notendop

Door een gevarieerd programma aan te bieden, met o.a. een fietstocht, bier- of foodtour, ludieke stadsopdrachten tijdens de Discover Warsaw City Game, een geprivatiseerd pianoconcert met muziek van Chopin en een bezoek aan het Museum of Polish Vodka, maakten de deelnemers op een ongedwongen manier kennis met de Poolse hoofdstad. Deze leuke stadsactiviteiten werden afgewisseld met workshops (met sponsors, partners en lokale leveranciers), een voorstelling van de realisaties door de Selectair Marketingcommissie en een interactieve lezing door Dirk De Corte (Improvement). De Corte gaf de workshop DISC Gedragsstijlen die meer inzichten bood over je persoonlijkheid en hoe je connecteert met de andere. Zo kreeg iedereen achteraf elk een eigen rapport mee naar huis waarin je gedrag werd weergegeven aan de hand van de kleuren rood (Dominant), geel (Interactief), groen (Stabiel) en/of blauw (Consciëntieus).

Verder op hetzelfde elan…

Ann Liekens (Commissievoorzitter Marketing) gaf tijdens haar presentatie een overzicht van de reeds geleverde prestaties en liet ook de toekomst van Selectair niet onbesproken. De voorbije jaren werd duidelijk hard gewerkt aan een eigen Selectair-identiteit, en dat vertaalde zich op meerdere vlakken in mooie cijfers en verwezenlijkingen. “Er is de voorbije jaren heel wat veranderd bij Selectair. De focus kwam steeds meer op beleving en inspiratie te liggen, en we voeren een nieuwe koers waarbij we radicaal kozen voor gepersonaliseerde reizen en dito reisadvies. De nieuwe website in 2016 werd bijzonder goed onthaald en dagelijks werken we aan inspirerende content zodoende de klanten te laten proeven van onze reiskennis. Zo is het sinds kort mogelijk om blogs aan je site toe te voegen.” In 2017 werd de nieuwsbrief in een nieuw jasje gestoken, wat -samen met de vernieuwde website – resulteerde in een stijging van +40% van het webverkeer en een verdubbeling van het aantal offerte-aanvragen per maand. Vervolgens werd het voorbije jaar werk gemaakt van faciliterende tools voor de kantoren. Er werd een vernieuwd intranet gelanceerd, waarbij alle informatie handig is verzameld op één plaats. “Ook nog dit jaar zullen we een offerte-module voor de kantoren lanceren. Met deze tool kunnen kantoren in een handomdraai een mooie offerte (met de mogelijkheid om informatie van de website te importeren) maken. De Selectair-identiteit wordt hiermee nog verder doorgetrokken naar onze klanten door de kantoren,” aldus Pieter Demunyck (Selectair voorzitter). John Van Wulpen (accountmanager Selectair): “Wat 2019 betreft, staan er heel wat digitale ontwikkelingen op het programma, zoals de offertetool. Het digitale aspect is zeker een aspect waarin we onze leden nog beter kunnen ondersteunen. Los van de aankoop en contracting, is Selectair ook een ondersteunend netwerk.”

Nieuwigheid dit jaar was de Congres-app die alle deelnemers voor de afreis hadden gedownload op hun smartphone. De app, die werd gemaakt door het Selectair Marketingteam, werd ontwikkeld als aanvulling op het congreskrantje dat steeds wordt uitgedeeld aan het begin van het congres. “Het is een snelle en handige manier om deelnemers op de hoogte te houden van lastminute wijzigingen of om extra informatie door te geven aan elkaar. Het volledige programma kan erop worden geraadpleegd, en deelnemers kunnen berichten sturen naar elkaar of naar de volledige groep,” aldus Bianca Haegens (marketing assistant). De app werd door de deelnemers alvast erg enthousiast onthaald! Een aanmoediging voor Selectair om hier volgend jaar op verder te bouwen.

Historisch moment: Selectair treedt toe tot ABTO

Pieter Demuynck (Selectair) en Luc Coussement (ABTO) tekenen de overeenkomst.

Feestelijk moment op de laatste dag van het congres, want Selectair treedt toe tot ABTO en daartoe werden de nodige documenten ondertekend. “Dit is fantastisch nieuws voor ABTO en vooral ook historisch van groot belang! Het is het eerste samenwerkingsverband ooit dat zich bij onze vakvereniging voegt, en daartoe een belangrijke meerwaarde voor onze werking,” aldus Luc Coussement (ABTO voorzitter). “ABTO is bijzonder actief met het in kaart brengen van het reisgedrag van de Belg. Zowel via de georganiseerde reissector, maar ook daarbuiten. Hoe reist de Belg? Waar wil hij op vakantie gaan?… We proberen het reisgedrag zo breed mogelijk in kaart te brengen met het ABTO Travel Trend Report. We zijn dan ook bijzonder blij dat we die tool volledig ter beschikking kunnen stellen aan het Selectair-secretariaat, dat deze interessante marktgegevens kan delen met zijn leden.”

Gaststad Warschau

Voor vele reisagenten was het een eerste kennismaking met Polen en Warschau. Zij die enkele jaren geleden de stad nog hadden bezocht, waren bijzonder verrast hoe deze stad de laatste jaren veranderde. John Van Wulpen: “Warschau is voor velen een echte eye-opener, en dat is ook hetgeen we met het Selectair Congres elk jaar trachten te bereiken. Ik denk dat het voor iedereen die heeft deelgenomen, duidelijk is dat er op toeristisch vlak heel wat te ontdekken valt, en dat de Poolse partners klaarstaan om de Belgen te ontvangen. Via de Selectair website kunnen de leden alvast heel wat basisinformatie en contactgegevens terugvinden. Polen is dus niet langer een blinde vlek op de kaart!” Voor de organisatie kon Selectair, naast de hoofdsponsors, ook rekenen op de steun van het Warsaw Convention Bureau, LOT Polish Airlines en natuurlijk de Polish Tourism Organisation. Dominika Szulc (directeur Pools Informatiebureau voor Toerisme): “Ik blik erg tevreden terug op het Selectair Congres, het is voor ons de ideale manier om Polen te promoten! We hebben twee sterke producten waarmee we naar buiten treden: steden en natuur! Beiden zijn zeer belangrijke troeven om de Belg te verleiden voor een vakantie naar Polen. Steden zoals Warschau, Krakau, Gdansk,… zijn op hun beurt heel toegankelijk, mede dankzij LOT Polish Airlines. Vlamingen houden heel erg van een actieve en natuurlijke vakantie en ook aan die verwachtingen komt Polen tegemoet. We zullen natuurlijk nooit de ‘nummer 1’ zijn, omdat we geen zon-bestemming zijn. Maar als we de cijfers bekijken in verhouding met het inwonersaantal van België, kunnen we niet anders dan zeer tevreden zijn!”

 

Reisagenten en partners aan het woord

Veronique Rosenfeld (Imagine Travel): “Het is voor Imagine Travel zeer belangrijk om aanwezig te zijn op het jaarlijkse Selectair Congres. Dit jaar reisden we met een kleinere groep dan anders, waardoor de contacten en gesprekken meer diepgang hadden. Warschau is een stad in volle ontwikkeling, en het was een openbaring om hier – 13 jaar na een eerste bezoek – opnieuw te zijn! Het idee dat Warschau een grauwe stad is, is geheel onterecht! Warschau zit bij ons in het aanbod en doet het goed. Het is geen massabestemming, maar er zijn er maar weinigen die het aanbieden op de Belgische markt. Naast de klassiekers Warschau en Krakau, merk ik dat wij ook veel vraag krijgen naar het minder gekende Polen. Klanten kunnen het land ontdekken op tien dagen tijd, en hebben dan alle hoogtepunten van het land gezien: natuur, steden en cultuur!”

Wim Staelens (Selectair Reizen Staelens): “Ook dit jaar was het opnieuw een zeer geslaagd congres. Selectair heeft duidelijk verwoord waar ze het afgelopen jaar mee bezig zijn geweest en wat de toekomst in petto heeft. De facilitering die zij doen, zoals de nieuwsbrieven, website en nu ook de offertetool, worden ons voor een prikje aangeboden en vormen een absolute meerwaarde voor ons kantoor. Warschau heeft me ook enorm verrast! Het is een moderne, propere stad die veel mogelijkheden biedt. Ik zie me dit product te verkopen, eventueel zelfs in combinatie met Krakau. Polen als bestemming is nog vrij onbekend, maar het vierdaagse congres heeft het potentieel van het land laten zien. Ook de vlucht met LOT Polish Airlines verliep goed, een product waar ik niets op heb aan te merken!”

Chantal Van Wulpen (Touring): “Warschau mag me terug verwachten, ik was aangenaam verrast! Als sponsor proberen we ook elk jaar iets speciaals te doen tijdens het congres. Zo pakten we dit jaar uit met een stickeractie ‘Stick & Ride’ waarbij we voor elke deelnemer een originele sticker bedachten die ze nu op een leuke plaats kunnen kleven! De actie kon alvast op heel wat positieve reacties rekenen. De organisatie was goed op elkaar afgestemd, en de centrale ligging van het verblijfshotel (Sofitel Victoria 5*, nvdr.) was goed gekozen waardoor we een mooie indruk kregen van de stad. Touring mag op een congres als dit niet ontbreken. We bezoeken het hele jaar door actief de verschillende kantoren, maar grijpen dit congres aan om met de partners en deelnemers op een informele manier met elkaar te kunnen netwerken.”

Kevin Van Nieuwenhuyse (Transeurope): “Wij bieden Polen eveneens aan (buiten de brochure), en we merken vrij veel vraag naar Krakau, vaak in combinatie met Auschwitz, maar ook Warschau kan via ons geboekt worden. Het is een grotere stad dan ik had gedacht, en bovenal ook zeer hip. Het doet me een beetje denken aan Berlijn, met de verschillende wijken en de sfeer die er heerst. De organisatie van het congres zat goed, en de nadruk viel voornamelijk op netwerken. De samenwerkingsovereenkomst die we hebben met Selectair is zeer belangrijk voor ons. Het cliënteel van hun kantoren sluit nauw aan bij de producten die wij aanbieden.”

Eveline Vermeulen (Selectair Maldo Reizen): “Ik denk dat Warschau ideaal is voor de klant die niet op zoek is naar de traditionele citytripbestemming. Hier geldt zeker ‘onbekend is onbemind’, en het is aan de reisagent om zijn klanten nu te informeren over het toeristisch potentieel van deze bestemming. Het is een toffe stad, en tijdens het congres hebben we Warschau op een gevarieerde manier ontdekt. De georganiseerde workshops met de verschillende partners brengen me ook elk jaar iets bij, en gastspreker Dirk De Corte was eveneens erg interessant! Kortom: het Selectair Congres 2018 was geslaagd!”

Organisatie

Het Selectair congres werd mede mogelijk gemaakt door Sunny Cars, Touring, Travelport en TUI (hoofdsponsors), alsook andersdananders, Footprints, Imagine Travel, Live To Travel, MSC Cruises, Rainbow, RIU Hotels & Resorts, tooku, Transeurope, Travelworld en LOT Polish Airlines. Uiteraard was het congres niet mogelijk geweest zonder de ondersteuning van de Polish Tourism Organisation!

John Van Wulpen: “We hopen dat we tijdens dit congres de aanwezigen hulpmiddelen, contacten en tools hebben meegegeven om op kantoor als virtuoze reisagent aan de slag te gaan, en om Polen als vakantiebestemming nog meer op de kaart te zetten!”

#SelectairCongres2018

Bekijk alle foto’s van het congres via de tab ‘foto’s’ op de TM-Website. 

Adeline Willems, redactiecoördinator Travel Magazine

 

Comments