Newsflash

Sabre wil Farelogix kopen!

De van oorsprong Amerikaanse GDS & technologieprovider Sabre wapent zich voor de airlineverkoop van de toekomst.

De overname die normaal eind 2018 afgesloten wordt tussen Sabre en Farelogix, met hoofdzetel in Miami, wordt uit eigen middelen gefinancierd. Het overnamebedrag is 319 miljoen euro (360 miljoen US Dollar).

Het airline software platform Farelogix werkt al jaar en dag met de Lufthansa groep samen en is één van de gemeenschappelijke motoren voor de door IATA gelanceerde datastandaard NDC (New Distribution Capability).

Voor vele internationale waarnemers wordt deze overname door Sabre als een meesterzet gezien in de GDS-oorlog die nu wel nog prominenter gaat woeden.

Sean Menke, president en ceo Sabre, ziet “de investeringen van Farelogix als een perfect middel om de toekomstgerichte distributie-en fulfillment oplossingen te bespoedigen en een absolute meerwaarde in de hele industrie te creëren.”

Farelogix, als nieuw en performant distributiekanaal, was oorspronkelijk een typische incarnatie van de zogenaamde GDS New Entrants (GNE), een nieuw soort aggregator bedrijf dat op een technologische manier de traditionele GDS-spelers tracht te vermijden ten gunste van een ‘direct connectivity’ met de luchtvaartmaatschappijen. Tien jaar geleden was Farelogix, met de lancering van hun NDC-Xpres tool, één van de eerste spelers aan boord van de IATA NDC.

Deze technologie werd ontwikkeld om de airlines te helpen NDC te implementeren in confrontatie met GDS-spelers en andere aggregators en tussenpersonen.

Sabre spreekt hier van een ‘turbo verandering’ om aldus distributie en fulfillment oplossingen aan te bieden onafgezien van welke GDS dan ook.

Uiteraard zal niet iedereen gelukkig reageren op de idee dat Sabre nu een retailbedrijf bezit dat ‘deed alsof de GDS niet bestond’. Internationaal zijn er nogal wat reacties te noteren, onder andere dat marktleider Amadeus zich hier heeft laten voorbijstreven, maar anderzijds ook hoe de LH-Groep – waarvan de volledige LH Content op Farelogix draait om precies te ontsnappen aan de dominantie van de GDS-, opnieuw in handen valt van een erg onverwachte, klassieke GDS, met name Sabre!

Vroeger ging het voornamelijk om ‘segmenten’ zowel voor de GDS als de airline. Vandaag gaat het over ‘full content’.

Zoals Wade Jones, president Sabre Travel Netwerk opmerkt: “content is de levensader van het reisagentschap en het is de jongste tijd erg gefragmenteerd via NDC en de traditionele distributie. Daarom is het essentieel een technologiepartner te hebben, gefocust op content aggregatie en data normalisering!”

Farelogix biedt vandaag al voor meer dan 20 airlines een directe verbinding met tien grote passenger service systems (PSS) met wie airlines hun tarieven en ancillary diensten produceren en in de agentschapsretailsystemen brengen.

Wordt ongetwijfeld, ook in onze business travel industrie, vervolgd.

 

Comments