Aviation

Ryanair wint rechtszaak tegen claimorganisaties in het Verenigd Koninkrijk

Ryanair heeft in het Verenigd Koninkrijk een rechtszaak gewonnen die claimorganisaties hadden ingespannen. Dergelijke bedrijven treden als derde partij op om geld te claimen bij luchtvaartmaatschappijen voor gedupeerde reizigers. Het geschil dat voor het Hooggerechtshof in Londen werd behandeld draaide rond een geschil waarbij de claimorganisaties een schadevergoeding eisten van Ryanair vanwege passagiers die vertraging hadden opgelopen. Die hebben recht op een EU261-compensatie. Maar Ryanair stelt dat ze die compensatie rechtstreeks aan de klanten wil betalen en niet via dergelijke bedrijven. Kenny Jacobs, directeur marketing bij Ryanair, zegt de uitspraak van het hooggerechtshof te verwelkomen. “Als klanten een geldige claim hebben voor compensatie kunnen ze die rechtstreeks indienen op de website van Ryanair en deze buitensporige aftrekposten van claimorganisaties vermijden. Vorig jaar is er binnen Ryanair een speciaal Claims-team opgericht om deze zaken binnen de tien werkdagen af te handelen.”