Analyse

Ryanair: 1 jaar Charleroi-Napels

Een tiental Europese journalisten werden door Ryanair uitgenodigd om de eerste verjaardag van de verbinding tussen Brussels South Charleroi en Napels te vieren. Op het programma: kookcursus om de geheime ingrediënten van de Napolitaanse pizza te ontdekken, de stad per Vespa verkennen, een wijndegustatie, een begeleid bezoek aan het historische centrum en uiteraard was er ook tijd voor gastronomie en Italiaanse folklore. De reis werd begeleid door Kenny Jacobs (cmo & directeur marketing bij Ryanair) die tijdens de persconferentie – die werd georganiseerd in samenwerking met de luchthaven van Napels – gebruik maakte van de gelegenheid om de balans op te maken van het voorbije jaar.

Balans

27.000 passagiers hebben reeds gebruik gemaakt van de verbinding tussen BSCA en Napels sinds de lancering van de route in 2017. De vluchtduur is iets meer dan twee uur en tijdens het zomerseizoen worden vier verbindingen per week uitgevoerd (dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag). Tijdens het winterseizoen zijn dat er drie (dinsdag, donderdag en zaterdag). De luchthaven van Brussels South Charleroi is zelf ook volop in ontwikkeling met 2017 als recordjaar en gemiddeld 6,1 miljoen passagiers per jaar. Ryanair onderlijnde het succes van Napels als Italiaanse citytripbestemming: “In één jaar reisden zo’n 2 miljoen mensen dankzij Ryanair naar Napels.”

Met een gemiddelde prijs van 39 euro per ticket, heeft Ryanair het laagste gemiddelde tarief op de markt. WizzAir, de Hongaarse lowcost maatschappij, staat op de tweede plaats met een gemiddelde prijs van 51 euro, en EasyJet (Britse lowcost) vervolledigt de top drie met een gemiddelde prijs van 60 euro per ticket.

In België is Ryanair de tweede meest populaire luchtvaartmaatschappij na Brussels Airlines. De airline bezit 29% van de markt.

Napels zien en sterven

Napels houdt zich schuil achter de heuvels en gaat op in de helderblauwe wateren van de Tyrreense zee. Vanaf de aankomst op de internationale luchthaven is de imposante Vesuvius alomtegenwoordig en wordt je meteen ook gewaarschuwd door het imminente gevaar dat de vulkaan uitstraalt. Dat wordt verder duidelijk door de tragische ruïnes van de antieke stad Pompeï aan de voet van de vulkaan, maar evengoed door de permanente vulkanische activiteit van de berg. Dat alles zorgt er ook voor dat de vulkaan een toeristische trekpleister is geworden.

Wanneer je de taxi door de stad neemt, kan je niet ontsnappen aan de geur van verse pizza, de specialiteit geliefd door elke Italiaan, maar in het bijzonder door de Napolitaan die er een heuse culinaire traditie en cultuur rond heeft. Belgen worden in Napels ook bijzonder hartelijk onthaald omdat bij die andere ‘religie’ van de stad, voetbal, – naast eten – een landgenoot in de rangen hebben: de vedette Dries Mertens van SSC Napoli. Bezoekers kunnen er zich verder een weg banen door de kleine artistieke en melancholische steegjes te voet of met een Vespa, nog zo’n vaste waarde!

Een moeilijke zomer

De laatste maanden verliepen niet vlekkeloos voor Ryanair en zijn reizigers. In mei heeft Ryanair in Europa 1.100 vluchten geschrapt wegens stakingen. In enkele maanden tijd waren zo’n 200.000 reizigers hun vluchtplannen geannuleerd. In België zijn de onderhandelingen tussen de vakbonden en de Ierse directie nog altijd aan de gang. De verschillende vakbonden hebben Ryanair een ultimatum opgelegd, ze geven de top van de luchtvaartmaatschappij tot 30 juni de tijd om zich uit te spreken, in het bijzonder over de lokale arbeidswetgeving en de interne human resources procedures. Zonder een akkoord dreigen de onderhandelingen uit te lopen op nieuwe acties met kans op stakingen tijdens de drukke zomerperiode.

Ryanair blijft echter niet bij de pakken zitten, ze blijven onderhandelen met de verschillende Europese overheden en instanties. Kenny Jacobs (cmo van Ryanair): “We hebben de Engelse en Duitse overheden alsook de Europese Commissie gevraagd om snelle en duidelijke maatregelen te treffen. De enige verliezers bij stakingen zijn de reizigers en dat vinden wij alles behalve acceptabel.”

Een stralende toekomst

Met 139 miljoen vervoerde reizigers per jaar verdeeld over 2.000 dagelijkse vluchten vanop 86 basissen die 220 bestemmingen verbindt in 37 landen kan Ryanair zich de grootste Europese airline noemen. Vorig jaar is Ryanair zelfs de eerste Europese luchtvaartmaatschappij geworden die meer dan een miljard klanten vervoerd heeft. De toekomst voorspelt dus groei. De huidige vloot van 430 Boeing 737’s wordt binnenkort aangevuld met 240 extra Boeing 737’s die momenteel in bestelling zijn. Volgens de directie van Ryanair laat die groei de maatschappij toe om zijn tarieven nog verder te doen dalen, extra werknemers aan te nemen (nu reeds 13.000) en het verkeer en de routes nog verder uit te breiden. Ryanair kan ook pochen met het feit dat ze de meest stipte luchtvaartmaatschappij van Europa zijn en een veiligheidsrecord hebben in de luchtvaartindustrie al 33 jaar lang. Tussen hier en 2024 hoopt Ryanair om 200 miljoen klanten per jaar te vervoeren, wat een groei is van 43% in vergelijking met vandaag. Positieve cijfers die een stralende toekomst verzekeren voor de grootste lowcost maatschappij van België.

 

Jennifer Istace, freelance reporter Travel Magazine

Comments